[stock-market-ticker symbols="FB;BABA;AMZN;AXP;AAPL;DBD;EEFT;GTO.AS;ING.PA;MA;MGI;NPSNY;NCR;PYPL;005930.KS;SQ;HO.PA;V;WDI.DE;WU;WP" width="100%" palette="financial-light"]

Studiu Gfk: aproape o treime din populatia de peste 15 ani a Romaniei cumpara de pe Internet – peste 90% dintre cumparatori platesc numerar la livrare

26 mai 2015

„In ultimul an, doar 31% dintre romanii cu varsta de peste 15 ani au facut cumparaturi in mediul virtual”, potrivit unui studiu Gfk Romania privind tendintele referitoare la comportamentul de shopping online. Cum populatia Romaniei cu varsta de minim 15 ani este de aproximativ 17 mil., rezulta ca „doar” reprezinta in fapt 5 mil. de romani. Daca insa nu luam in calcul persoanele de peste 70 de ani (al caror numar depaseste 2 mil.), asta inseamna ca numarul romanilor care au cumparat de pe Internet in ultimele 12 luni scade la 4,5 mil.

Gfk confirma faptul ca sunt diferente semnificative intre segmentul de pana in 45 de ani si cei care au depasit aceasta varsta. „Cei pana in 35 de ani sunt si cei mai activi in ceea ce priveste shoppingul online, cumparand mai des.”


Studiul a mai relevat faptul ca, „de obicei, cei care cumpara online mai des – cam o data pe luna – aleg sa si plateasca prin tranzactie digitala, in timp ce aceia care cumpara mai rar, platesc cash. In general, peste 90% dintre cei care cumpara online prefera sa achite valoarea produsului numerar, la primirea comenzii.”

Diferente semnificative au fost inregistrate si intre diferitele grade de urbanizare, orasele cu peste 200.000 de locuitori fiind lideri in topul comenzilor online.

O alta concluzie a studiului este ca in materie de cumparaturi online, barbatii sunt mai activi decat femeile: „o treime dintre respondentii de sex masculin au declarat ca au achizitionat cel putin un produs sau serviciu online in ultimele doisprezece luni, fata de 29% dintre femeile intervievate.”, potrivit comunicatului de presa.

“Hainele, cosmeticele sau produsele si serviciile IT si electronice sunt cele mai achizitionate bunuri in mediul online. In acelasi top regasim si electrocasnicele sau cartile”, declara Andreea Coca, Digital Market Intelligence Consultant GfK Romania.

„Pachetele turistice sau restaurantele care livreaza mancare au si ele parte de o pozitie buna, insa ceva mai timid, pe ultimele locuri in topul celor mai achizitionate produse si servicii situandu-se pachetele financiare sau cumparaturile pentru consum curent (produse de bacanie – zahar, ulei, lactate, fructe si legume sau produse de ingrijre a locuitei, detergent, hartie igienica etc.).”, potrivit Gfk.

Studiul a fost realizat de GfK Romania pe un esantion de 1.000 de respondenti din toata tara, cu varsta de peste 15 ani. Metoda folosita este cea a interviurilor fata in fata si are o marja de eroare de 2%

ooOOoo

In Romania sunt aproximativ 14,6 mil. de carduri valide in circulatie insa doar 11,3 mil. dintre ele genereaza tranzactii. De asemenea, desi sunt inrolate 13 mil. de carduri in standardul de securizare a tranzactiilor online denumit 3D Secure, doar 1,2 mil. de carduri au fost activate 3D Secure – adica posesorul a folosit un user si o parola pentru a putea tranzactiona.

Putem afirma ca numarul acestor carduri activate 3D Secure reprezinta in fapt bazinul de cumparatori pentru comertul electronic din Romania. Cu toate acestea am face o mare greseala.
Cu un card emis in Romania se pot face 3 tranzactii de la magazinele online romanesti fara sa fie nevoie de parola. Cu alte cuvinte, poti tranzactiona pe internet cu un card doar inrolat pe Internet, fara insa a fi activat.
De asemenea, foarte important este si urmatorul aspect: romanii tranzactioneaza 3D Secure de pe magazinele online romanesti, nu neaparat si pe cele din strainatate. La intern se cumpara online folosind un card de 350 mil. Euro pe an in vreme ce pe magazinele online externe romanii cheltuiesc de doua ori mai mult (cel putin asa au stat lucrurile in 2014).

Aceste doua argumente ne conduc la concluzia ca, in realitate, numarul romanilor care cumpara online – folosind cardul – este mult mai mare decat cel care rezulta din studiul Gfk. Daca „in general”, peste 90% dintre cei care cumpara de pe Internet foloseste plata in numerar, rezulta ca diferenta plateste prin card. Potrivit Gfk Romania, maxim 10% dintre cumparatorii romani de pe Internet, cu varsta de peste 15 ani, care platesc non-cash, inseamna 450.000-500.000 de clienti. Numarul este probabil sa fie de trei ori mai mare.

Noutăți
Cifra/Declaratia zilei

Anders Olofsson – former Head of Payments Finastra

Banking 4.0 – „how was the experience for you”

So many people are coming here to Bucharest, people that I see and interact on linkedin and now I get the change to meet them in person. It was like being to the Football World Cup but this was the World Cup on linkedin in payments and open banking.”

Many more interesting quotes in the video below:

Sondaj

In 23 septembrie 2019, BNR a anuntat infiintarea unui Fintech Innovation Hub pentru a sustine inovatia in domeniul serviciilor financiare si de plata. In acest sens, care credeti ca ar trebui sa fie urmatorul pas al bancii centrale?