Doar 7,7% dintre utilizatorii de internet folosesc serviciile bancare online si numai 17% fac cumparaturi online – cea mai scazuta rata dintre toate tarile UE, potrivit Indicelui Economiei si Societatii Digitale (DESI) 2015, publicat recent de Comisia Europeana. Si in ceea ce priveste integrarea tehnologiei digitale de catre intreprinderi, Romania este pe ultimul loc intre tarile UE, punctajul sau de 0,19 fiind si cel mai mic dintre cele primite la cele cinci directii DESI.
Comisia Europeana a publicat Indicele economiei si societatii digitale (DESI) 2015, ce prezinta situatia din fiecare stat membru. Raportul releva faptul ca Romania, desi a inregistrat progrese in sfera digitala, ocupa in continuare ultima pozitie in clasamentul european in ceea ce priveste acest sector.
Principalele directii de dezvoltare in domeniul pietei unice digitale sunt: conectivitatea, competentele digitale ale utilizatorilor, utilizarea internetului, digitalizarea serviciilor publice si integrarea tehnologiilor digitale. Rezultatele inregistrate de Romania pentru fiecare dintre aceste directii sunt sumarizate mai jos.
CONECTIVITATE
Conectivitatea este dimensiunea DESI 2015 in privinta careia Romania inregistreaza cele mai bune rezultate. Cu un punctaj global in ceea ce priveste conectivitatea de 0,49, Romania se situeaza pe locul 20 in randul tarilor UE. Un procent tot mai important din populatie este abonat la retele in banda larga rapide (in prezent 59% dintre abonamentele la internet fix sunt abonamente la conexiuni rapide de internet, fata de 54% in anul 2013 – ceea ce plaseaza Romania pe locul 2 din acest punct de vedere). Cu toate acestea, 10% din gospodariile din Romania nu sunt nici acum legate la retele fixe in banda larga si aproape jumatate din gospodarii nu au abonamente la retelele fixe in banda larga.
COMPETENTE DIGITALE
Raportul plaseaza Romania pe ultimul loc in clasamentul statelor membre desi, fata de anul trecut, ea a inregistrat usoare progrese in domeniu. Cu toate acestea, nivelul scazut al competentelor digitale (numai 20% dintre romani detin competente digitale de baza, Romania avand cel mai mic procent de specialisti TIC – 1,3% – in totalul fortei de munca din toate tarile UE) si al increderii utilizatorilor (doar 7,7% dintre utilizatorii de internet folosesc serviciile bancare online si numai 17% fac cumparaturi online – cea mai scazuta rata din toate tarile UE) pare sa franeze dezvoltarea economiei digitale.
UTILIZAREA INTERNETULUI
In ceea ce priveste activitatile desfasurate online, Romania se situeaza tot pe utlimul loc in randul tarilor UE. Romanii par sa manifeste cea mai mare reticenta atunci cand trebuie sa incheie tranzactii pe internet, acest lucru lasandu-i cu un decalaj de recuperat atat in ceea ce priveste serviciile bancare online, cat si efectuarea de cumparaturi online. Totusi, romanii citesc stiri online (70%), asculta muzica, vizioneaza filme si joaca jocuri online (46%), utilizeaza internetul pentru apeluri vocale sau video (46%) sau prin intermediul retelelor de socializare (67%) si consulta continut video prin conexiunile la internet in banda larga (mai ales prin serviciile de video la cerere — 33%). Interesul manifestat de romani pentru cele mai multe dintre aceste activitati este mai mare decat in ansamblul UE.
Dupa cum se constata in tabelul de mai sus, nu numai ca procentul utilizatorilor de internet din România care utilizează serviciile bancare online este de doar 7,7% – fata de 57% la nivelul UE – dar este si in scadere, de la 8,6% in 2013. Din pacate, cifrele arata o scadere si la nivelul IMM-urilor care vand servicii/produse online, procentul fiind in 2014 de numai 7,3%, fata de 9% in 2013.
„Aceasta este cea mai importantă dificultate cu care se confruntă Romania în ceea ce priveste utilizarea internetului de catre cetatenii sai, întrucat o economie digitala este in parte împinsa înainte de consumul de continut online.”, se arata in analiza Comisiei Europene.
INTEGRAREA TEHNOLOGIEI DIGITALE
Si in ceea ce priveste integrarea tehnologiei digitale de catre intreprinderi, Romania este pe ultimul loc intre tarile UE, punctajul sau de 0,19 fiind si cel mai mic dintre cele primite la cele cinci directii DESI. Intreprinderile din Romania trebuie sa exploateze mai bine avantajele oferite de comertul online, de retelele de socializare si de aplicatiile de tip cloud. Utilizarea tehnologiilor digitale este un motor important de crestere a productivitatii muncii si trebuie sa fie consolidata. Procentul intreprinderilor din Romania care utilizeaza tehnologii cum ar fi schimbul electronic de informatii (ERP – 21%), facturile electronice (7,2%), serviciile de cloud (2,8%) sau retelele de socializare (5,9%) este printre cele mai scazute din UE. Fara digitalizare si castigul de eficienta si productivitate obtinut in acest mod, sansele de reusita ale intreprinderilor din Romania in economia digitala globala vor fi mici.
DIGITALIZAREA SERVICIILOR PUBLICE
In ceea ce priveste serviciile publice digitale, Romania se situeaza pe locul 24 in randul tarilor UE, un rezultat mai bun decat cel obtinut anul trecut. Cu toate acestea, utilizarea serviciilor administrative online este in continuare cea mai scazuta din UE, o situatie justificata in parte de nivelul scazut de dezvoltare a serviciilor publice online. Existenta unor servicii publice moderne, disponibile online intr-un mod eficient reprezinta un mijloc de reducere a cheltuielilor administratiei publice si de crestere a eficientei atat pentru intreprinderi, cat si pentru cetateni. Serviciile publice online disponibile in Romania sunt printre cele mai putin sofisticate.
Pentru mai multe detalii, descarca aici fisa de tara a Romaniei
Banking 4.0 – „how was the experience for you”
„So many people are coming here to Bucharest, people that I see and interact on linkedin and now I get the change to meet them in person. It was like being to the Football World Cup but this was the World Cup on linkedin in payments and open banking.”
Many more interesting quotes in the video below: