Peste 500 de utilizatori de internet din Romania, clienti ai sistemului bancar, au fost chestionati online de catre AT Kearney pe tema open banking-ului. Desi doar aproximativ 6% dintre persoanele chestionate s-au declarat in favoarea conceptului de „open banking”, fara ezitare, procentul este cel mai mare dintre toate tarile est-europene care au participat la studiu (Austria, Croatia, Serbia si Slovenia).
In cadrul conferintei Future Banking organizata de catre Finmedia, compania de consultant ATKearney a publicat rezultatele preliminare ale unui studiu realizat online in mai multe tari europene, inclusiv Romania, dar si in Rusia.
In ceea ce priveste modul in care se va dezvolta retail banking-ul, compania identifica patru scenarii posibile. Primul vizeaza cresterea si dominatia celor mai puternice companii americane de tehnologie cunoscute drept „GAFA” – Google, Apple, Facebook si Amazon. Cel de-al doilea scenariu identifica o revolutie a marilor comercianti din retail, care vor folosit PSD2 si „open banking” pentru a aduce plusvaloare in afacerea lor. Utimele doua scenarii posibile vizeaza bancile, avand situatia in care fie se pastreaza pur si simplu situatia de astazi, fie vom asista la o si mai mare dominare a bancilor.
Dar care dintre aceste svcenarii este cel mai probabil sa se intample? AT Kearney considera ca pe termen de pana in doi ani nu se va intamplka nimic, astfel incat vom asista la un „status quo”, cu un impact foarte mic in randul clientilor, gradul de adoptie urmand a fi nesemnificativ. Lucrurile se vor schimba insa in orizontul de timp 3-5 ani si vor depinde foarte mult de doi factori: increderea din partea utilizatorilor si agilitatea, viteza cu care vor fi implemengate noile oferte adaptate nevoilor clientilor.
Bancile raman in continuare institutiile in care romanii manifesta cea mai mare incredere cand vorbim de protectia datelor personale. Oarecum surprinzator, gigantii IT precum Google sau facebook, se bucura de cea mai mica incredere la acest capitol. De asemenea, este interesant si faptul ca romanii acorda o incredere mai mare comerciantilor online, decat retailerilor traditionali, din mediul off-line.
Invitati sa se exprime cu privire la gradul de incredere in bancile din top 5, respondentii au identificat ING ca fiind institutia in care manifesta cea mai mare incredere in vreme ce BCR este institutia in care se manifesta cea mai putina incredere. Chiar daca in cazul bancilor din afara clasamentului primelor 5 banci s-au inregistrat putine voturi, este totusi de retinut faptul ca pentru Libra Internet Bank si Piraeus Bank exista un procentaj ridicat al clientilor nemultumiti.
Studiul a urmarit si care este apetitul la „open banking” pe grupe de varsta. Surprinzatoare a fost reactia de respingere in randul tinerilor de a fi folosite datele de tranzactionare pentru a primi sfaturi sau oferte. 21% dintre persoanele cu varsta cuprinsa intre 18 si 24 de ani, considera acest lucru drept „o invazie a intimității care ar trebui interzisă”. Procentul este mai mare (24%) doar pe segmentul 55-65 de ani.
O alta concluzie a studiului a fost ca persoanele care obtin venituri mici sunt mai inclinate catre „open banking” decat cele care au venituri ridicate. Explicatia este data de faptul ca cei cu venituri mai mici sunt mai degraba in cautare de oferte mai bune iar un tert poate veni cu astfel de propuneri prin agregarea informatiilor pe care le poate pune la dispozitia clientului.
Banking 4.0 – „how was the experience for you”
„So many people are coming here to Bucharest, people that I see and interact on linkedin and now I get the change to meet them in person. It was like being to the Football World Cup but this was the World Cup on linkedin in payments and open banking.”
Many more interesting quotes in the video below: