Jumatate dintre utilizatorii de internet din Romania fac tranzactii prin intermediul platformelor de internet banking, 29% dintre ei cumpara online macar o data pe luna iar 18% platesc online taxele si impozitele, potrivit studiului „Broadband-ul fix in Romania. Utilizatori, tendinte si impact economic”, realizat de UPC cu sprijinul Roland Berger Strategy Consultants, prezentat la conferinta „Mediafax Talks about the Value of Broadband”.
Chiar daca in 2013, 42% dintre romani nu au folosit niciodata internetul, modul in care il utilizeaza diferenta de 58% este foarte incurajator pentru dezvoltarea economiei digitale in Romania.
Cu o singura conditie: sa reflecte realitatea. Cifrele din studiu par insa putin cam prea mari. Transformand procentele in valori nominale, la o populatie stabila de 19,5 mil. locuitori, rezulta ca 11,3 mil. folosesc Internetul, ceea ce inseamna ca peste 5,6 milioane utilizeaza serviciul de internet banking. Or cele mai recente date releva faptul ca, in realitate, sunt pana in 3,5 milioane de utilizatori activi.
De asemenea, studiul trage concluzia ca 18% dintre utilizatorii de Internet isi platesc online taxele si impozitele. Procentul inseamna 2 milioane de romani. La nivelul anului 2013, au fost efectuate 30.000 de tranzactii pe Internet pentru plata impozitelor (pe www.ghiseul.ro). Chiar daca adaugam si tranzactiile efectuate la POS pentru plata taxelor si impozitelor si tot nu avem cum sa ajungem la milioane de platitori.
In fine, se spune ca 29% dintre utilizatorii de internet cumpara online cel putin o data pe luna. Aceasta inseamna aproximativ 3,3 mil de romani. Potrivit datelor Comisiei Europene, la nivelul anului 2013, procentul celor care cumpara online raportat la total populatie era de 8,3%, adica jumatate din cat a rezultat in studiul UPC.
Rezultatele, mult mai probabile ale studiului, au mai relavat ca utilizatorii romani de internet petrec online, in medie, 5 ore si jumatate pe zi, cele mai populare activitati fiind consultarea email-ului, lecturarea de stiri si cautarea de informatii despre produse, potrivit studiului „Broadband-ul fix in Romania. Utilizatori, tendinte si impact economic”, realizat de UPC cu sprijinul Roland Berger Strategy Consultants, prezentat la conferinta „Mediafax Talks about the Value of Broadband”.
Pentru cautatea unui loc de munca apeleaza la internet 62% dintre utilizatori, internet banking fac jumatate dintre ei, cumparaturi online (macar o data pe luna) – 29%. Plata taxelor si impozitelor este facuta online de 18% dintre utilizatorii romani de internet, in timp ce 16% dintre ei primesc online rezultate medicale, iar 10% isi fac programari medicale.
In studiu se mai arata ca „pentru cumparaturi online, romanii cheltuiesc in medie 300 de lei pe luna, indreptandu-se in special catre site-urile romanesti”. Din nou o concluzie care nu reflecta realitatea avand in vedere ca din cele 1,1 mld. Euro tranzactionate in 2013, doar 300 mil. Euro au fost vanzarile generate de magazinele online din Romania.
Cu retinere prezentam ca, potrivit aceluiasi studiu, cei mai multi romani comanda online fara a plati (14%), 9% cumpara si platesc online, iar 6% nu au un comportament consecvent.
Cele mai cautate produse cumparate online sunt electronicele, produsele de imbracaminte si incaltaminte si accesoriile vestimentare. Pe urmatoarele locuri sunt produsele cosmetice si de ingrijire personala, serviciile si produsele de telecomunicatii, cartile, comenzile de mancare si biletele de avion/ tren/ autobuz.
Pentru acces la internet, 70% dintre utilizatori folosesc un desktop, 60% – un laptop, 32% – un smartphone, 14% – o tableta, 12% – televizorul si 9% – telefonul mobil.
Potrivit Comisiei Europene, in 2013, 42% dintre romani nu au folosit niciodata internetul, fata de 21% dintre cetatenii UE, 41 la suta dintre romani nu aveau nicio abilitate digitala, fata de 14 la suta dintre europeni, iar 80% dintre ei aveau abilitati digitale insuficiente, media UE fiind din acest punct de vedere de 39%.
Ponderea populatiei care cumpara online in Romania este de 8,3%, media europeana apropiindu-se de jumatate (47%), iar a populatiei romane care interactioneaza online cu autoritatile – de 5%, fata de 41 la suta in UE, mai arata datele CE.
Datele prezentate in studiu au fost colectate de catre GfK Romania, in cursul lunii octombrie 2013, prin interogarea a 1.000 de persoane cu varsta intre 15 si 55 de ani. De asemenea, in studiu au fost incluse 300 de companii. Pe langa interogarea cantitativa, au fost realizate interviuri individuale cu lideri de opinie din domeniul afacerilor, educatiei si al sanatatii. Datele din studiu au fost completate cu informatii statistice de la institutii precum Comisia Europeana sau OCDE si cu analizele realizate de catre Roland Berger Strategy Consultants.
Banking 4.0 – „how was the experience for you”
„So many people are coming here to Bucharest, people that I see and interact on linkedin and now I get the change to meet them in person. It was like being to the Football World Cup but this was the World Cup on linkedin in payments and open banking.”
Many more interesting quotes in the video below: