Strategia Nationala pentru Agenda Digitala: pana in 2020, 30% din populatie va cumpara de pe Internet iar 20% dintre IMM-uri vor vinde online

14 iulie 2014

„O implementare completa a viziunii strategice pentru sectorul TIC in Romania care va indeplini obiectivele specificate pentru Romania va necesita o investitie totala de 2,4 miliarde de euro”, se arata in documentul postat spre consultare publica pe site-ul MCSI. 850 mil. Euro vor proveni din fonduri europene care in proportie de peste 8% (70 mil. Euro) vor fi alocate pentru dezvoltarea comertului electronic.

Obiectivele asumate vizeaza cresterea PIB cu 13%, a locurilor de munca cu 11% si reducerea costurilor de administrare cu 12% in intervalul 2014-2020. Tabelul de mai jos prezinta investitiile necesare pentru fiecare Domeniu de actiune cu scopul de a indeplini obiectivele specifice pentru Agenda Digitala pentru Europa 2014 – 2020, provenind din Programul Operational (fonduri europene).

Strategia digitala_ bani alocati pe domenii

In plus, in scopul de a elimina decalajul semnificativ al investitiilor necesare intre Programul Operational si bugetul necesar pentru realizarea indicatorilor tinta, entitatile publice trebuie sa se asigure ca sunt utilizate mecanismele de finantare complementare, cum ar fi: investitii bugetate, finantare de la Banca Mondiala si BERD, parteneriatele public-private etc.

Strategia vizeaza 4 domenii de actiune, rezumate dupa cum urmeaza:

• Domeniul de actiune 1 – e-Guvernare, Interoperabilitate, Securitate Cibernetica, Cloud Computing, Open Data, Big Data si Media Sociale – cresterea eficientei si reducerea costurilor din sectorul public din Romania prin modernizarea administratiei.

• Domeniul de actiune 2 – TIC in Educatie, Sanatate, Cultura şi eInclusion intervine in provocarile sociale la un nivel sectorial şi va asigura ca investitiile TIC vor crea un impact pozitiv in contextul social.
Implementarea si corelarea viziunii uniforme a domeniilor de actiune 1 si 2 va genera pentru perioada 2014 – 2020, un impact estimat asupra economiei romanesti de aproximativ 5% din cresterea PIB-ului si de 1% in termeni de locuri de munca.

• Domeniul de actiune 3 – e-Commerce, Cercetare, Dezvoltare si Inovare in TIC – se bazeaza pe avantajele comparative ale Romaniei regionale si sprijina cresterea economica din sectorul privat. Punerea in aplicare a masurilor din domeniul de actiune 3 va genera in perioada 2014 – 2020 un impact estimat asupra economiei romanesti de crestere de aproximativ 3% la nivelul PIB-ului si 2% in privinta locurilor de munca.

. Domeniul de actiune 4 – Broadband si Servicii de Infrastructura Digitala – asigura incluziunea sociala si permite beneficii in toate celelalte domenii de actiune. O implementare completa a viziunii strategice asupra sectorului TIC in Romania va duce la investitii totale de aproximativ 2,4 miliarde de Euro.

Pe domeniul de actiune 3 se va actiona se are in vedere, printre altele:
. imbunatatirea cadrului de reglementare pentru sustinerea sistemului de e-commerce si migrarea comertului cu amanuntul in zona on-line.
. pregatirea strategiei si a cadrului de reglementare cu privire la drepturile de autor in Romania, pentru sustinerea dezvoltarii sectorului de comert cu continut digital.
. Suport din punct de vedere TIC pentru alinierea sistemelor de colectare a taxelor – ex. TVA, astfel incat acestea sa nu reprezinte o bariera pentru dezvoltarea comertului electronic din Romania.
. Imbunatatirea accesului la serviciile on-line.
. Sprijin pentru dezvoltarea si punerea in aplicare a platii on-line si a sistemelor de livrare on-line.
. Pregatirea unui cadru de reglementare care ar permite solutionarea litigiilor cauzate de media on-line, prin intermediul unor instrumente care sunt, de asemenea, disponibile in media on-line si in afara instantei de judecata, dupa cum este recomandat de catre Uniunea Europeana.

In urma implementarii acestor masuri, se asteapta atingerea unor tinte care astazi par ambitioase legate de utilizarea comertului electronic. Astfel, procentul din populatie care cumpara online va ajunge la 30% in 2020, fata de 8% in prezent, in vreme ce procentul companiilor care vand online din total IMM-uri se asteapta sa ajunga la 20% in 2020, fata de 9% in prezent.

Strategia digitala_tinte

Strategia Nationala privind Agenda Digitala pentru Romania a fost elaborata de catre Ministerul pentru Societatea Informationala, in concordanta cu actiunile Guvernului Romaniei, inclusiv cu actiunile agentiilor din cadrul Ministerului Sanatatii, Ministerului Educatiei Nationale, Ministerului Finantelor si Ministerului Transporturilor.

Strategia a fost dezvoltata pe baza programului Agenda Digitala pentru Europa 2020, aceasta fiind cadru de referinta pentru dezvoltarea economiei digitale 2014 – 2020 si se bazeaza pe nevoile si viziunea Romaniei privind dezvoltarea sectorului IT&C.

Strategia vizeaza trei mari zone de actiune: administratia publica si modernizarea acesteia, sectorul privat si susţinerea indirecta a competitivitatii acestuia si asigurarea accesului populatiei la resurse de tip IT&C si a incluziunii digitale.
Documentul integral poate fi consultat aici: „Strategia Nationala privind Agenda Digitala pentru Romania, 2014-2020”

Adauga comentariu

Noutăți
Cifra/Declaratia zilei

Nic Marius Balaceanu – Founder & CEO Lendrise

„For more than a week now, ScoreRise enrolls daily hundreds of users through an innovative facial recognition interface. Enrollment takes less than a minute and it does not require presence of a human operator or video recording. And, of course, it stays fully GDPR compliant with help from Reff & Associates and Deloitte Romania.”

Sondaj
Romania este ultima tara membra UE care nu a transpus in legislatia romaneasca Directiva europeana revizuita a serviciilor de plata (PSD2). Cand credeti ca se va intampla totusi acest lucru?
49 votes · 49 answers
Voteaza
NoCash