[stock-market-ticker symbols="FB;BABA;AMZN;AXP;AAPL;DBD;EEFT;GTO.AS;ING.PA;MA;MGI;NPSNY;NCR;PYPL;005930.KS;SQ;HO.PA;V;WDI.DE;WU;WP" width="100%" palette="financial-light"]

Sistemul Electronic de Plati operat de Transfond a implinit 5 ani

13 mai 2010

13 mai 2010 – Casa de Compensare Automată din cadrul Sistemului Electronic de Plăți, denumită SENT, implineste astazi cinci ani de la momentul operationalizarii sale.

In aceasta perioada, au fost efectuate opt etape de reduceri succesive ale tarifelor – percepute de catre Transfond instituţiilor financiar bancare pentru procesarea plăţilor interbancare – inregistrandu-se o scadere totala de aproximativ 77%. Astfel, dacă înainte de punerea în funcţiune a SENT procesarea unei instrucţiuni de plată costa 2,2 lei, la momentul actual acest cost s-a redus până la 0,51 lei.

De asemenea, s-a înregistrat creșteri calitative importante, disponibilitatea* sistemului crescand de la 99,89% in 2005 (primul an de functionare) la 99,98% in 2009.

„Ne dorim să oferim plăți rapide, sigure și la costuri tot mai reduse, de care să beneficieze atât băncile cât și consumatorii finali. Disponibilitatea sistemului SENT, pe parcursul celor 5 ani de la intrarea acestuia în funcţiune, s-a situat la un nivel din ce în ce mai ridicat, ajungând aproape de 100%” afirma Emil Ghizari, Director General TRANSFOND.

În 2009, sistemul SENT a procesat 93% din volumul total al operaţiunilor interbancare aferente Sistemului Electronic de Plăţi – SEP. SENT asigură procesarea şi compensarea tuturor plăților și încasărilor interbancare de mică valoare, sub 50.000 lei, precum şi a instrucţiunilor de debitare directă, indiferent de valoarea acestora.

“Comparativ cu sistemul de procesare a plăților pe suport hârtie, SENT asigură o creștere semnificativă a vitezei de transfer a fondurilor către beneficiarii plăților, în cadrul celor trei ședințe de compensare zilnice. Practic, sistemul permite ca un ordin de plată prezentat la banca iniţiatoare la primele ore ale dimineţii sa fie compensat de SENT și decontat în aceeași zi de ReGIS – sistemul cu decontare pe bază brută în timp real, iar banca beneficiară să poată pune la dispoziția clientului său suma de bani în cauză, în aceeaşi dată.” – a mai precizat sursa citata.

În perioada următoare, Casa de Compensare Automata (SENT) va parcurge mai multe etape de modernizare, până la finalizarea demersului de aliniere la standardele și cerințele europene în domeniu. TRANSFOND a demarat un proiect de transformare extrem de complex, care va include și adoptarea standardelor SEPA (Single Euro Payment Area).

In luna august a acestui an, TRANSFOND își va completa gama de servicii oferite, prin adăugarea la acestea a Serviciului de Facturare Electronică (e-Factur@), destinat emitenților de facturi.

* presupune modul in care bancile percep intruperile de sistem

DESPRE TRANSFOND:

TRANSFOND este operator al Sistemului Electronic de Plăţi: administrator şi operator al sistemului SENT (casa automată de compensare), administrator tehnic şi operator al sistemului ReGIS (sistemul de decontare pe bază brută în timp real), conform mandatului acordat de către Banca Naţională a României, operator tehnic al sistemului SaFIR (sistemul de depozitare şi decontare a operaţiunilor cu titluri de stat).

Începând cu luna iulie 2009, TRANSFOND este furnizor autorizat de Servicii de Arhivare Electronică (e-Arhiv@) în conformitate cu prevederile Legii nr. 135/2007 privind arhivarea documentelor în formă electronică. Autorizările şi acreditările necesare au fost obţinute în baza ordinelor Ministerului Comunicaţiilor şi Societăţii Informaţionale, nr. 521 şi 522

Totodată, TRANSFOND a lansat, începând cu data de 1 septembrie 2009, Linia de Urgență pentru Carduri (LUC), serviciu destinat emitenților de carduri din România, ce pune la dispoziția clienților instituțiilor înrolate un număr unic de contact, disponibil 24/7/365, pentru blocarea cardurilor pierdute sau furate.

Adauga comentariu

Noutăți
Cifra/Declaratia zilei

Anders Olofsson – former Head of Payments Finastra

Banking 4.0 – „how was the experience for you”

So many people are coming here to Bucharest, people that I see and interact on linkedin and now I get the change to meet them in person. It was like being to the Football World Cup but this was the World Cup on linkedin in payments and open banking.”

Many more interesting quotes in the video below:

Sondaj

In 23 septembrie 2019, BNR a anuntat infiintarea unui Fintech Innovation Hub pentru a sustine inovatia in domeniul serviciilor financiare si de plata. In acest sens, care credeti ca ar trebui sa fie urmatorul pas al bancii centrale?