Serviciul digital de economisire Round-Up a avut cea mai mare rata de adoptie in Romania, dintre toate cele 40 de tari unde ING este prezenta: o medie de 10.000 de clienti pe saptamana

2 iulie 2020

Patru din 10 români și-au redus cheltuielile și trei din 10 au economisit mai mult în perioada regimului de izolare.

Lansata pe 11 aprilie a.c., opțiunea Round Up a fost activata si utilizata de 50.000 de clienti, in primele cinci saptamani de la lansare. Optiunea permite clienților să își rotunjească prin adaos fiecare plată cu cardul de debit sau cu telefonul (la POS sau online), până la următorul multiplu de 5, și tot ce e în plus se mută automat din contul curent în contul de economii.

Impactul pandemiei COVID-19 și al măsurilor restrictive impuse s-a resimțit și în comportamentul financiar al europenilor în ceea ce privește gestionarea cheltuielilor și obiceiurile de economisire, potrivit celui mai recent studiu internațional ING, desfășurat în luna mai 2020. La nivel european, 44% dintre respondenți susțin că au cheltuit mai puțin, iar 30% că au economisit mai mult pe durata regimului de izolare. 

O parte dintre aceștia și-au limitat cheltuielile ca urmare a reducerii veniturilor, în timp ce alții au economisit bani fără să își dea seama, la sfârșitul fiecărei săptămâni, pentru că nu au avut posibilitatea să își desfășoare activitățile cotidiene. Pentru o altă parte dintre aceștia, economisirea a reprezentat o decizie conștientă pentru a face față incertitudinii date de pandemia COVID-19.

Pentru cel putin o treime dintre respondentii la sondaj, comportamentul de consum nu s-a schimbat ca efect al pandemiei de Covid-19. Astfel, 33% spune ca foloseste numerarul la fel cum o facea si inainte, pentru 35% dintre ei nu este nicio diferenta in utilizarea cardului, in vreme ce 40% declara ca foloseste cardul pentru plati online la fel cum o facea si anterior declansarii pandemiei.

Atitudinea românilor față de economisire

Aproximativ 46% dintre români spun că au cheltuit mai puțini bani pe perioada regimului de izolare, peste media europeană de 44%, iar primele locuri au fost ocupate de luxemburghezi și italieni (la egalitate, cu 55%) și englezi (51%). De asemenea, 31% dintre români spun că au economisit mai mult, puțin peste media europeană de 30%. Tot luxemburghezii declară că au economisit cel mai mult (41%), fiind urmați de turci (35%), iar la polul opus, se află cehii (18%) și austriecii (23%).

Clienții ING Bank România au fost vizibil mai preocupați să economisească după declanșarea stării de urgență. Astfel, conturile de economii deschise în mediul digital au fost în creștere, în special după lansarea opțiunii Round Up (pe 11 aprilie), care permite clienților să își rotunjească cheltuielile și să economisească într-un mod mai simplu. Mai exact, între 27 aprilie și 4 mai, creșterea a fost de 365% față de aceeași perioadă a anului trecut. În primele cinci săptămâni de la lansare, 50.000 clienți au activat și folosit Round Up. Totodată, noul serviciu a avut cea mai mare rată de adopție în România din toate țările din grupul ING, ilustrând interesul românilor pentru soluții digitale, dar și pentru economisire.

În luna mai 2020, 35% dintre români au declarat că nu au deloc economii, însă ponderea este în descreștere cu patru procente, comparativ cu 39% în decembrie 2019. Totuși, românii se situează încă pe ultimul loc când vine vorba de economii.

„Impactul excepțional al crizei generate de pandemia COVID-19 va avea efecte complexe în economie, atât pe termen scurt – prin contracția economică pe care o estimăm la -5,5% în 2020 -, dar și pe termen mediu și lung, prin schimbarea comportamentului consumatorilor sub impactul evoluției epidemiologice, respectiv a măsurilor de combatere a acesteia. În acest sens, ne așteptăm la o creștere a înclinației spre economisire, în linie cu ultimele cifre privind evoluția depozitelor populației care au atins noi maxime istorice în luna mai (cu 15,2% mai mult decât în aceeași perioadă din 2019). Având în vedere capacitatea generală mai scăzută a românilor de a economisi (35% din gospodării declarând că nu au economii), dar și perspectiva imediată de întrerupere a ritmului de creștere a veniturilor, este probabil ca o bună parte din economiile suplimentare să fie rezultatul unui comportament de consum mai prudent”, a declarat Valentin Tătaru, economist ING Bank România.

Aproape 76% dintre români declară că s-ar simți mai confortabil dacă ar avea un nivel mai mare de economii (în creștere cu cinci procente față de decembrie 2019), comparativ cu media europeană de 68%, fiind întrecuți doar de polonezi (82%) și cehi (78%).

Atitudinea europenilor față de economisire

La nivel european, luxemburghezii au cele mai multe economii (92%), fiind urmați de olandezi (80%) și cehi (79%). În medie, 26% dintre respondenții europeni au declarat că nu au deloc economii, în scădere de la 28%.

Deși studiul arată o anumită tendință spre economisire, procentul europenilor care nu au deloc economii a rămas stabil – 26% în mai 2020, comparativ cu 28% în decembrie 2019. De-a lungul ultimilor opt ani, ponderea a fluctuat constant între 25% și 35%. Familiile cu o poziție financiară relativ stabilă tind să economisească mai mult, în timp ce grupurile care se aflau deja într-o stare de vulnerabilitate financiară economisesc mai puțin, iar această discrepanță este și mai vizibilă în această perioadă.

Dintre respondenții care au bani puși deoparte, doar 9% au echivalentul a mai puțin de un salariu, în timp ce 24% dintre aceștia au economisit valoarea a aproximativ 1 – 3 salarii. Doar 17% dintre europeni susțin că au economisit echivalentul a peste 12 salarii. Ponderea cea mai mare privind o atitudine sănătoasă față de economii se înregistrează la categoria de vârstă 65+ ani, reprezentată de pensionari care trăiesc singuri. Una dintre recomandările de bază în materie de securitate financiară este strângerea unui fond de urgență, care constă în echivalentul a minim 3 – 6 salarii, pentru a face față circumstanțelor neprevăzute, lipsa economiilor indicând o stare de vulnerabilitate financiară. Economiile sunt definite ca fonduri care pot fi accesate ușor, așadar, studiul nu a luat în considerare economiile pe termen lung, precum fondurile de pensii sau asigurările de viață.

Despre studiu

Sondajul internațional ING promovează o mai bună înțelegere a modului în care persoanele din toată lumea își gestionează cheltuielile, economisesc și investesc, precum și a percepțiilor acestora asupra banilor. Studiul este efectuat de mai multe ori pe an, iar rapoartele sunt găzduite aici: https://think.ing.com/consumer/ing-international-survey/.

Două studii online au fost desfășurate de Ipsos pentru acest raport: în perioada 27 noiembrie-16 decembrie 2019 și 15 mai-27 mai 2020. La aceste studii au participat aproximativ 26.000 respondenți.

Sondajul internațional ING este realizat de câteva ori pe an de către ING eZonomics. Subiectele abordate sunt despre bani și stil de viață – combină idei despre educație financiară, finanțe personale și  comportament economic pentru a furniza în mod regulat informații practice.

Înființată în 1994, ING Bank România este în prezent a cincea bancă în top 10 bănci locale, conform activelor, și singura bancă cu creștere organică, fără achiziții de portofolii de clienți sau alte bănci.

ING Bank România este o bancă universală cu peste 1,4 milioane de clienți din trei segmente de business: persoane fizice (retail), companii IMM-uri și Mid-Corporate, și Wholesale Banking, dintre care un milion dintre aceștia au venituri recurente.

Adauga comentariu

Noutăți
Cifra/Declaratia zilei

Gabriela Nistor – director general adjunct BT

Tendinţele pe care le-am remarcat înainte de începerea pandemiei s-au accelerat pe perioada stării de urgenţă. Am văzut acest lucru ca o oportunitate, un tipping point pentru bancă. Post-pandemie nu avem cum sa ne întoarcem la comportamentul financiar pe care îl aveam până în februarie a.c. Relaţia românilor cu online-ul s-a schimbat. In plus, cardul fizic se va dematerializa. Vom asista la o scădere a cererii pentru cardurile fizice, respectiv la o creştere a preferinţei pentru componenta digitală a acestora.”

Sondaj

In 23 septembrie 2019, BNR a anuntat infiintarea unui Fintech Innovation Hub pentru a sustine inovatia in domeniul serviciilor financiare si de plata. In acest sens, care credeti ca ar trebui sa fie urmatorul pas al bancii centrale in 2020?