[stock-market-ticker symbols="FB;BABA;AMZN;AXP;AAPL;DBD;EEFT;GTO.AS;ING.PA;MA;MGI;NPSNY;NCR;PYPL;005930.KS;SQ;HO.PA;V;WDI.DE;WU;WP" width="100%" palette="financial-light"]

Self-banking-ul nu mai este doar o tendinta – bancile au instalat mii de terminale multifunctionale

13 noiembrie 2012

13 noiembrie, 2012 – Dupa 24 de luni de proiectare, dezvoltare, productie si testare, ROPECO lanseaza primul sau terminal neasistat de plati care permite incasarea facturilor de utilitati, cu plata prin card sau in numerar. Solutia a fost deja achizitionata de trei banci comerciale autohtone, din Top 10, primele 500 de terminale fiind deja in exploatare. Noua solutie de incasare a facturilor presupune, pe langa terminalul propriu-zis, un server de procesare a tranzactiilor si un server de monitorizare a terminalelor, plus un sistem de management al APT -urilor.

Sistemul poate fi utilizat si pentru alte operatiuni, prin adaugarea opţionala a unor module software complementare – depunere in cont si plata creditelor bancare dupa identificarea clientului pe baza de CNP, cod de client (poate fi imprimat sub forma de cod de bare) sau PAN, operatiuni pe cont (transfer dintr-un cont in altul), mini-settlement-uri/extrase de cont, plata taxelor si impozitelor etc.

Terminalul neasistat dispune in plus de o imprimanta termica, un scanner pentru coduri de bare 1D şi 2D şi un EFT POS unattended. Terminalul neasistat poate avea pentru plata cu numerar, aditional, un acceptator de bilete si/sau un seif certificat CEN-I agrementat conform normelor europene.

Aplicatia de autorizare a plaţilor de utilitati se afla pe un server dedicat si este alcatuita din baza de date, interfata web, modulul de autorizare si interfete software cu alte sisteme (core bancar).

Printre functionalitatile sistemului de procesare a tranzactiilor se pot enumera compatibilitatea cu normele PCI DSS, accesul remote la sistem, managementul de terminale, vizualizarea batch-urilor si a tranzactiilor, exportul automat de date pentru reconcilierea cu operatorii facturieri, auditarea operatiilor efectuate, back-up-ul automat al informatiilor din baza de date, diverse alerte prin e-mail privind necesitatea interventiilor on-site sau privind terminarea consumabilelor, etc.

Sistemul este conceput  pentru principalii facturieri si poate fi extins catre alti operatori prin simpla adaugare a unor module software. De alfel, solutia propusa de ROPECO a fost implementata cu succes – de peste un an – la unul dintre cele mai vizitate muzee din Bucuresti.

Terminale similare, cu diferenta ca nu sunt prevazute cu monitoare „touch screen”, au fost dezvoltate si instalate, in premiera, de catre BRD. Ca si cazul terminalului ROPECO, si pentru terminalele ROBO BRD se pot adauga servicii sau hardware.

Proiectul terminalelor ROBO BRD incepea in septembrie 2006 iar primele echipamente erau instalate in 6 aprilie 2007. Cu alte cuvinte, banca reusea ca in numai jumatate de an sa faca proiectarea, dezvoltare server, aplicatie terminal, fluxuri operationale, management terminale, etc. In acest moment, BRD a instalat peste 800 de terminale ROBO in reteaua proprie si la casieriile furnizorilor de utilitati.

Tendinta de instalare a terminalelor multifunctionale pentru a dezvolta zone de tip self-service in unitatile sistemului financiar-bancar se manifesta acum la tot mai multe banci. Cel mai recent exemplu este BCR, care isi va lansa in aceasta saptamana prima unitate non-cash din propria retea. BCR Calea Victoriei va fi prima unitate unde operatiunile cu numerar vor fi gestionate exclusiv prin intermediul echipamentelor.

Este prima unitate din reteaua BCR care pune accent pe canalele alternative, clientii avand la dispozitie Masina multifunctionala, Automat de schimb Valutar, Bancomat, Internet Banking – Click 24, precum si Alo 24 – call center.Pentru zona de „self service” programul de lucru este 24 de ore din 24. Unitatea dispune si de o zona de consiliere, programul fiind intre 09.00 si 17.30, de luni pana vineri.

Conceptul de „self banking” a fost lansat pe piata romaneasca de catre ING inca din anul 2004.

Noutăți
Cifra/Declaratia zilei

Anders Olofsson – former Head of Payments Finastra

Banking 4.0 – „how was the experience for you”

So many people are coming here to Bucharest, people that I see and interact on linkedin and now I get the change to meet them in person. It was like being to the Football World Cup but this was the World Cup on linkedin in payments and open banking.”

Many more interesting quotes in the video below:

Sondaj

In 23 septembrie 2019, BNR a anuntat infiintarea unui Fintech Innovation Hub pentru a sustine inovatia in domeniul serviciilor financiare si de plata. In acest sens, care credeti ca ar trebui sa fie urmatorul pas al bancii centrale?