In contextul in care detinatorii de terminale mobile sunt potentiali clienti ai serviciilor de tip mobile banking, Samsung Romania crede ca bancile incep sa devina un canal de vanzare a telefoanelor inteligente.
“Avem deja o banca care a intrat pe acest business. Daca bancile vor vinde telefoane mobile, atunci si operatorii telecom vor vinde servicii de tip-financiar bancar”, a declarat Sorin Manea, seful diviziei telecom de la Samsung Romania la conferinta “Mediafax Talks about Mobile Banking”.
Samsung ofera terminalele cu aplicatii preinstalate a caror specificitate este in functie de solicitarea bancilor, care vor vinde aceste terminale in cadrul unor pachete de servicii financiar-bancare.
Sigur ca se poate si invers, ca telecomul sa faca banking iar reprezentantul Price Waterhouse Coopers (Pwc), prezent la eveniment, a confirmat acest lucru.
“Un operator telecom a achizitionat o banca in zona balcanica”, a declarat Andrei Cretu, consulting manager la PwC Romania. Acesta considera ca interesul este determinat de faptul ca in urmatorii ani adoptia mobile banking-ului va fi mult mai agresiva comparativ cu acceptarea platilor cu cardul bancar.
„Cresterea gradului de penetrare a telefoanelor inteligente si tinerii sunt cauzele acestei agresivitati in privinţa adoptiei agresive a mobile banking-ului”, a explicat Cretu care a mai adaugat: “ma astept ca serviciile bancare sa fie accesate in viitor prin dispozitive de tip Google Glass, optiunile sunt nelimitate”.
In privinta gradului de penetrare, doamna Doina Costache -Mobile Lead la Google Romania – a anuntat ca la finele primului trimestru din acest an, penetrarea telefoanelor inteligente in Romania a atins 28% si continua sa creasca vertiginos.
Numai in acest an, se vor vinde peste 1,5 milioane de smartphone-uri si 600.000 de tablete, potrivit reprezentantului Samsung Romania, Sorin Manea. Piata romaneasca va ajunge astfel la peste 5,5 milioane de terminale inteligente vandute in ultimii ani, indiferent de producator.
Reprezentantul Samsung a declarat ca 80% dintre telefoanele inteligente vandute in acest an folosesc android. De asemenea, Sorin Manea a mai precizat ca intre dimensiunea ecranului telefonului si utilizarea internetului este o relatie directa. “Cu cat ecranul este mai mare, cu atat utilizarea Internetului este mai mare”, potrivit acestuia.
Cat priveste rolul de “locomotiva” al tinerilor pentru adoptia modalitatilor alternative de plata in general si a solutiei de mobile banking in special, BRD confirma acest lucru.
Aplicaţia MyBRD Mobile are, la numai o lună de la lansare, circa 20.000 de utilizatori, a declarat directorul de marketing al BRD-Groupe Societe Generale, Bogdan Spuza, prezent la conferinta Mediafax. 75% dintre clienti sunt persoane pana in 30 de ani.
“Aplicatia noastra este pe primul loc in categoria Finance, atat pe Android, iOS cat si pe Windows Phone. Avem peste 10.000 de descarcari in Play Store”, a declarat Spuza.
Interesul pentru aplicatie, laudata chiar de catre concurenta bancara prezenta la conferinta, s-a vazut atat la contractarea serviciului cat si in gradul de tranzactionare.
Bogdan Spuza:”vanzarile ne-au depasit asteptarile » si « asteptarile la numarul de tranzactii pe mobil au fost complet depasite ». Potrivit reprezentantului BRD, cele mai multe tranzactii sunt pe plati facturi dar « am avut surprize de cat este de folosit si serviciul de transfer bani catre un numar de telefon ».
Pentru un asemenea succes, chiar daca este greu de evaluat exact, se pare ca BRD a investit in aplicatie 1 mil. Euro. Spuza a estimat ca « investitia se va recupera in 3-4 ani, cu break-even intr-un an si jumatate, doi ani ».
Legat de viitorul imediat si de potentialul interes al BRD de a dezvolta aplicatia de mobile si pentru piata tichetelor de masa in format electronic, Spuza a declarat ca « in functie de normele de aplicare vom vedea daca BRD este interesata de aceasta piata. Nu putem promite nimic intrucat legislatia este neclara ».
De asemenea, directorul de marketing al BRD a mai anuntat ca « in curand vom avea certificarile si pentru cardurile Visa pentru a putea permite plati contactless la metrou ».
Piata platilor prin dispozitive mobile poate fi sustinuta prin dezvoltarea de parteneriate intre banci si operatorii telecom, considera Dan Vartopeanu, analist si managing partner in cadrul companiei de marketing Breeze Mobile. Vartopeanu apreciaza ca piata platilor mobile din Romania, in care sunt incluse si platile prin SMS, este de circa zece milioane de euro pe an.
„Mobile banking-ul reprezinta viitorul, al carui potential este foarte ridicat. Vom ajunge sa facem plati intre telefoane mobile iar comerciantii vor accepta din ce in ce mai mult plata cu telefonul „, a afirmat Titus Grecescu, country manager PaynCo, speaker la eveniment.
Chiar daca nu stim ce ne rezerva viitorul, este evident ca de acum incolo bancile trebuie sa invete sa se plieze pe orarul/programul clientilor si nu invers iar solutiile de banking trebuie sa aiba la baza acest lucru. Un lucru este cert, bancile trebuie sa inoveze si, in final, “sa lase user-ul sa aleaga”, dupa cum considera (si) Doina Costache – Google Romania.
Amfitrionul evenimentului, domnul Lucian Mandruta, ca fost jurnalist si-a adus aminte cum a tot asteptat aparitia televiziunii online si pana la urma a aparut youtube. “Viitorul este intotdeauna altceva decat ne asteptam”, a conchis Mandruta.
Banking 4.0 – „how was the experience for you”
„So many people are coming here to Bucharest, people that I see and interact on linkedin and now I get the change to meet them in person. It was like being to the Football World Cup but this was the World Cup on linkedin in payments and open banking.”
Many more interesting quotes in the video below: