Cel putin asa arata rezultatele unei cercetari pilot in randul a 132 de romani din Castellon-Spania, care trimit regulat bani in tara. Cercetarea mai releva faptul ca subiectii intervievati au devenit mai educati din punct de vedere financiar decat erau la momentul plecarii din Romania, gradul de detinere a unui card de debit schimbandu-se semnificativ.
Cel mai utilizat produs la momentul plecarii din tara era un card de debit, pentru plata salariului, si acesta insa folosit de numai 25 dintre respondenti, adica mai putin de unul din cinci. Dupa cativa ani in Spania, toti romanii au renuntat la cardul lor initial pentru a-si face unul nou. Interesant este faptul ca, in prezent, numarul emigrantilor romani din Castellon care detine un card, emis de o banca din Spania, este de trei ori mai mare. Practic, peste 60% dintre respondenti este posesor de card.
Mai mult, opt respondenti au declarat ca utilizeaza serviciul de internet banking, desi la plecarea din Romania niciunul dintre romanii intervievati nu folosea un astfel de serviciu. Singurul produs la care nu au renuntat este creditul ipotecar care a continuat sa fie contractat de la bancile din Romania si dupa plecarea din tara, desi bancile din Spania au fost prima optiune pentru multi dintre ei.
De asemenea, se constata ca romanii din strainatate nu au economisit prin banci si continua sa nu o faca. In plus, prefera sa transfere banii prin alte canale decat cel bancar pe care il considera scump. O alta constanta in comportamentul romanilor plecati este atitudinea fata de cardurl de credit: acestia nu au avut niciodata un card de credit.
Cercetarea a fost realizata in cursul lunii septembrie 2016 si a presupus un interviu fata in fata cu persoanele care intrau in centrul de remitente pentru a trimite bani in tara.
Sursa: extras din raportul anual al pietei cardurilor pe 2016
Banking 4.0 – „how was the experience for you”
„So many people are coming here to Bucharest, people that I see and interact on linkedin and now I get the change to meet them in person. It was like being to the Football World Cup but this was the World Cup on linkedin in payments and open banking.”
Many more interesting quotes in the video below: