Din cauza cresterii preturilor si a inflatiei, iar acum, si a razboiului, oamenii consuma mai putin decat inainte de pandemie, potrivit unui sondaj aplicat pe un esantion de 1000 de persoane cu varsta intre 18-60 de ani, utilizatori de internet, din mediul urban. Studiul, intitulat „Provocarile financiare ale romanilor”*, este reprezentativ la nivel national si a fost realizat in perioada 15 ianuarie-15 februarie 2022.
Potrivit comunicatului, pentru aproximativ jumatate din populatie, cresterea inflatiei si a preturilor pentru produse si servicii, alaturi de cheltuielile neprevazute, pun in dificultate bugetul personal, inclusiv planurile de economisire. Prin urmare, lipsa de predictibilitate economica ii face pe romani sa fie tot mai atenti la modul in care isi gestioneaza banii. Cei mai multi dintre ei aleg sa-si analizeze mult mai atent optiunile inainte sa faca o mare achizitie, evita risipa alimentara sau si-au redus cheltuielile pentru anumite categorii cum sunt calatoriile sau iesirile in oras.
In acest context, 34% dintre respondenti spun ca isi pot acoperi toate cheltuielile zilnice si reusesc sa economiseasca, procent care a crescut de la 24% cat era anul trecut in ianuarie, potrivit studiului. Aceasta crestere se observa in principal in randul tinerilor profesionisti si a familiilor moderne.
Aproape 4 din 10 respondenti au declarat ca fac fata cheltuielilor zilnice, dar nu mai reusesc sa puna nimic deoparte, in timp ce 25% dintre ei au dificultati in a-si gestiona cheltuielile sau chiar nu reusesc sa faca fata si atunci renunta la unele dintre ele.
De asemenea, 6 din 10 romani declara ca isi gestioneaza cheltuielile mai eficient la inceputul anului 2022, fata de 4 din 10 cati declarau acest lucru in 2021.
Potrivit Raiffeisen, un lucru pozitiv este ca, in ultimul an, interesul romanilor pentru programe de educatie financiara a crescut cu 8% (ianuarie 2022 fata de ianuarie 2021);
„In 2022 se evidentiaza o crestere de 8 procente in ceea ce priveste interesul romanilor de a urma programe online de educatie financiara, pentru a-si gestiona mai bine finantele. Adultii fara partener (intre 35 si 55 de ani) arata un interes mai mare fata de aceste programe (27%), comparativ cu restul esantionului de respondenti,” se mai arata in comunicat.
_____________
*Studiul despre provocarile si obiceiurile financiare ale familiilor din Romania a fost realizat de compania Reveal Marketing Research la solicitarea Raiffeisen Bank, in al treilea an consecutiv, in perioada 15 ianuarie-15 februarie 2022, si contine un element calitativ (interviuri in profunzime, cu persoane din mai multe segmente de varsta), cat si unul cantitativ (sondaj in randul romanilor din mediul urban).
Sondajul a fost aplicat pe un esantion de 1000 de persoane, barbati si femei cu varsta intre 18-60 de ani, utilizatori de internet, din mediul urban. Studiul este reprezentativ la nivel national. Trebuie sa tinem cont ca, in acest moment, ingrijorarea si incertitudinea au crescut clar fata de momentul in care am facut studiul, din cauza invadarii Ucrainei de catre Rusia.
Raiffeisen Bank se afla in top 5 banci mari din Romania cu peste 2,25 milioane de clienti, persoane fizice si juridice. Banca are peste 4.600 de angajati, 300 de agentii in toata tara, 1.100 de ATM-uri, din care 455 de masini multifunctionale (MFM-uri) si o retea de peste 25.800 de POS-uri.
Banking 4.0 – „how was the experience for you”
„So many people are coming here to Bucharest, people that I see and interact on linkedin and now I get the change to meet them in person. It was like being to the Football World Cup but this was the World Cup on linkedin in payments and open banking.”
Many more interesting quotes in the video below: