[stock-market-ticker symbols="FB;BABA;AMZN;AXP;AAPL;DBD;EEFT;GTO.AS;ING.PA;MA;MGI;NPSNY;NCR;PYPL;005930.KS;SQ;HO.PA;V;WDI.DE;WU;WP" width="100%" palette="financial-light"]

Romanii au cumparat pe card, din magazinele online externe, de 800 mil. Euro in 2013

13 martie 2014

Valoarea comertului electronic din Romania estimata de eCommerce Europe pentru anul trecut este de 0,74% din PIB, sau 1,7% din total retail, adica 1 mld. Euro. Cei mai importanti procesatori de ecommerce de pe piata locala au raportat insa tranzactii de 300 mil. Euro. Cum se explica diferenta?

Raspunsul este dat de modalitatea de raportare. Astfel, cifrele raportate de procesatorii locali de comert electronic reprezinta activitatea de acceptare („acquiring”), a bancilor din Romania ceea ce inseamna toate tranzactiile efectuate cu carduri, romanesti sau straine, in magazinele online autohtone.

Schemele internationale de plata, atat Visa cat si MasterCard, raporteaza insa statisticile din perspectiva activitatii de emitere (“issuing”), care acopera toate tranzactiile efectuate exclusiv cu carduri romanesti, pe piata locala si in strainatate.

Asadar, chiar daca cele doua se intersecteaza, pentru ca ambele contin date despre tranzactiile ecommerce cu carduri romanesti, pe magazinele online locale, se poate spune ca, din perspectiva cardurilor emise in Romania, “aqcuiring-ul” reflecta exclusiv tranzactionarea pe plan local in vreme ce “issuing”-ul exprima si tranzactionarea la extern.

Asadar, diferenta o reprezinta cumparaturile online pe care romanii le fac cu cardul din magazinele online externe.

De altfel, aceasta explicatie a fost data inca de anul trecut de Catalin Cretu- director regional pentru Romania si Croatia, Visa Europe, cu ocazia ecomTIM din martie 2013, cand acesta a declarat ca valoarea comertului electronic pe cardurile romanesti este de peste 1 mld. Euro, dintre care 300 mil. Euro sunt tranzactii la magazine online romanesti si 700 mil. Euro sunt cheltuite la comerciantii online din strainatate.

Din aceasta declaratie se mai observa si faptul ca estimarea ecommerce Europe nu este conforma cu realitatea, fiind mai mica. Cretu vorbeste de o piata de peste 1 mld. Euro pentru 2012 in vreme ce ecommerce Europe estimeaza 1 mld. Euro pentru 2013.

Cat a fost piata de comert electronic in 2013?
Potrivit datelor raportate de RomCard si Netopia, valoarea tranzactiilor online de comert electronic procesate de cele doua institutii in 2013 a fost de 220 mil. Euro si respectiv 76 mil. Euro. Cumulat inseamna 296 mil. Euro, o crestere cu numai 10% fata de 2012.

Aceasta pentru ca, desi volumele procesate de Netopia mobilpay au inregistrat o crestere de peste 50% (de la 49 mil. Euro in 2012), volumele RomCard s-au pastrat relativ constante in 2013 fata de anul precedent.

ecommerce RomCard&Netopia grafic

Daca la acestea adaugam si volumele procesate de bancile (Bancpost, ING Bank, etc.) si IFN-urile (BRD Finance, Cetelem) care nu folosesc cele doua platforme, dar care cumuleaza un portofoliu de peste 2 milioane de carduri, valoarea comertului electronic autohton din 2013, comanda si plata efectiva online, pe magazine online romanesti, se ridica in jurul a 320 mil. Euro.

Statisticile bancilor, releva faptul ca din totalul tranzactiilor de comert electronic, marea majoritate sunt non 3D secure, fiind efectuate in principal pe site-urile externe. In general raportul este de aproape 1 la 3 in favoarea celor non 3D secure.

In aceste conditii, estimam ca in 2013, romanii au cumparat de pe magazinele online externe de 800 mil.Euro, ceea ce ridica valoarea pietei de ecommerce din Romania la peste 1,1 mld. Euro.

Asteptarile pentru 2014 sunt ca piata de plati online cu cardul din magazinele online romanesti va creste cu peste 20%, la 370-380 mil. Euro, si ar putea sa treaca pragul de 10 milioane de tranzactii. Per total insa, luand in calcul si tranzactiile de pe site-urile externe, vom putea vorbi de volume anuale de cel putin 1,3 mld. Euro.

Noutăți
Cifra/Declaratia zilei

Anders Olofsson – former Head of Payments Finastra

Banking 4.0 – „how was the experience for you”

So many people are coming here to Bucharest, people that I see and interact on linkedin and now I get the change to meet them in person. It was like being to the Football World Cup but this was the World Cup on linkedin in payments and open banking.”

Many more interesting quotes in the video below:

Sondaj

In 23 septembrie 2019, BNR a anuntat infiintarea unui Fintech Innovation Hub pentru a sustine inovatia in domeniul serviciilor financiare si de plata. In acest sens, care credeti ca ar trebui sa fie urmatorul pas al bancii centrale?