[stock-market-ticker symbols="FB;BABA;AMZN;AXP;AAPL;DBD;EEFT;GTO.AS;ING.PA;MA;MGI;NPSNY;NCR;PYPL;005930.KS;SQ;HO.PA;V;WDI.DE;WU;WP" width="100%" palette="financial-light"]

Romanii au cheltuit 11,6 mil. euro pe cardurile Revolut, de Black Friday (12-14 noiembrie). O treime o reprezinta achizitiile din strainatate.

16 noiembrie 2021

Numărul utilizatorilor care au făcut achiziții de Black Friday 2021 a fost în creștere cu 49% față de BF 2020. Persoanele cu varsta cuprinsa intre 25 si 34 ani au cheltuit cei mai multi bani de Black Friday (si in „week-end”), peste 4,9 milioane EUR, cu 46% mai mult ca de BF 2020. Categoria de comercianti unde s-au cheltuit cele mai mari sume de bani a fost reprezentata de magazinele de electronice și electrocasnice, cu vanzari de 3,17 milioane EUR.

Analiza comportamentul cumpărătorilor de Black Friday (1) pe cardurile Revolut releva că, în 2021, a crescut suma medie cheltuită de fiecare utilizator. Astfel, comparativ cu acum un an sau față de acum doi ani, suma a crescut de la 69,7 EUR în 2020 la 72,3 EUR de BF 2021, în timp ce în 2019 a fost de 56 EUR/utilizator.


De asemenea, topul principalelor categorii și al comercianților s-a modificat sensibil. Spre deosebire de anul trecut, categoria restaurante, baruri și cafenele a revenit în top 5 categorii pentru care au fost înregistrate tranzacții importante, în weekend-ul de Black Friday 2021.

Top comercianți de BF 2021 

În mod previzibil, platformele de e-commerce au fost cele care au atras cea mai mare parte a interesului consumatorilor de Black Friday (12 – 14 noiembrie 2021), dar în top 5 categorii am regăsit și service-urile auto, în condițiile în care șoferii sunt nevoiți să își echipeze de iarnă mașinile.

Cum întreaga țară se confruntă cu o situația sanitară dificilă și cu restricții din cauza pandemiei, 60% din tranzacțiile realizate în aceste zile au fost făcute online. Față de anul trecut, a fost înregistrată o creștere importantă a sumelor cheltuite pentru achiziții online, cu 101%, dar și față de 2019, cu toate că anul trecut a fost, de asemenea, înregistrată o sumă totală a achizițiilor în creștere cu 228%, față de BF 2019. 

Top categorii cu cele mai mari sume cheltuite de români de BF 2021

I. Magazine de echipamente electronice și electrocasnice

II. Magazine alimentare și supermarket-uri

III. Mărfuri generale

IV. Restaurante, cafenele, baruri

V. Service-uri auto

Numărul utilizatorilor care au făcut achiziții de Black Friday 2021 a fost în creștere cu 49% față de BF 2020.

Cei mai mari cumpărători, în toată perioada și comparativ cu 2020, au fost  locuitorii Bucureștiului și din zona metropolitană a Capitalei și cei din Cluj Napoca, din segmentul de vârstă 25-44 ani (după sumele totale cheltuite și după numărul de tranzacții înregistrate). Totuși, ca valoarea medie a achizițiilor/ utilizator, Timișoara a devansat Clujul (70 EUR/ utilizator vs 64 EUR/ utilizator).

Cifre cheie

Cheltuieli Black Friday 2021 vs. Black Friday 2020

Tranzacții online vs. cu card fizic în 2021: Plățile către e-commerce au crescut cu 101% în 2021 față de 2020 (iar la plățile efectuate cu cardul fizic, s-a înregistrat o creștere cu + 96% față de BF 2020). Comparativ, în 2020, creșterea față de 2019 a fost de +228% (și +31% plăți cu cardul fizic), în timp ce 60% din suma totală cheltuită au reprezentat-o achizițiile online.

Cât au cheltuit românii (sumă medie cheltuită/ utilizator care a făcut tranzacții): 4 % (2021 față de 2020) de la 69,7 EUR la 72,3 EUR/ utilizator și + 30% comparativ 2019, de la 56 EUR/ client.

Cheltuieli totale/ categorie (2020) – creștere a cheltuielilor (și ca sumă și ca număr de tranzacții) în top 5 categorii:

2,6 milioane EUR – Servicii rețele calculatoare

1,2 milioane EUR – Magazine alimentare și supermarket-uri

                                    700.000 EUR – Magazine de electronice și electrocasnice

                                    690.000 EUR – Mărfuri generale

                                    284.000 EUR – Service-uri auto

Cheltuieli totale/categorie în 2021:

3,17 milioane EUR – Magazine de electronice și electrocasnice

1,93 milioane EUR – Magazine alimentare și supermarket-uri

1,4 milioane EUR – Mărfuri generale

681.000 EUR – Restaurante, cafenele, baruri

                                    634.000 EUR – Service-uri auto 

Top  comercianți (2020, de BF): tranzacții de peste 3,2 milioane EUR cumulat la primii 5 comercianți

Emag (+ 30.000 tranzacții)

Mega Image (24.000 tranzacții)

Lidl (10.000 tranzacții)

Profi (9.400 tranzacții)

OMV (8.800 tranzacții)

Top comercianți (2021, de BF): tranzacții de peste 4,13 milioane EUR cumulat la primii 5 comercianți 

                        – Emag  (peste 44.250 tranzacții)

                        – Mega Image (peste 31.000 tranzacții)

                        – Lidl (peste 20.000 tranzacții)

                        –  Profi (peste 14.000 tranzacții)

                        – OMV (peste 12.236 tranzacții)

Total cheltuieli pe categorii de vârstă (2021): Toate categoriile de vârstă au înregistrat creșteri semnificative comparativ cu anul anterior, cu cel mai mare avans pentru categoria 18-24 ani.

18-24 ani – au cheltuit peste 1,83 milioane EUR, + 98% față de BF 2020

25-34 ani – au cheltuit peste 4,9 milioane EUR, cu 46% mai mult ca de BF 2020

35-44 ani – au cheltuit peste 3,5 milioane EUR, cu 46% mai mult decât anul trecut de BF

45-54 ani – au cheltuit peste 1,2 milioane EUR, cu 59% mai mult decât de BF 2020

55 – 64 ani – au cheltuit peste 195.000 EUR, în creștere cu 41% față de 2020

Top comercianți, în funcție de categoria de vârstă

2020:

18 – 24 ani: Emag.ro, Altex, PC Garage, Mega Image, OMV

25 – 34 ani: Emag.ro, Altex, Mega Image, FashionDays, Lidl

35-44 ani: Emag.ro, Altex, Mega Image, Lidl, FashionDays

45-54 ani: Emag.ro, Altex, Lidl, Mega Image, Kaufland

55-64 ani: Emag.ro, Lidl, Kaufland, Mega Image, Altex

65 – 74 ani: Emag.ro, Lidl, Mega Image, Kaufland, Carrefour

2021:

18 – 24 ani: Emag.ro, Altex, Lidl, OMV, Mega Image 

25 – 34 ani: Emag.ro, Altex, Lidl, Mega Image, OMV

35-44 ani: Emag.ro, Altex, Lidl, Mega Image, Aliexpress

45-54 ani: Emag.ro, Lidl, Altex, Mega Image, Kaufland

55-64 ani: Emag.ro, Lidl, Kaufland, Mega Image, Carrefour

65 – 74 ani: Emag.ro, Lidl, Mega Image, Kaufland, Carrefour

Top orașe:

2021: După sumele totale cheltuite, care reprezintă aproximativ 36% din totalul cheltuielilor înregistrate prin aplicația Revolut de Black Friday, topul orașelor este următorul:

#1 – București (82 EUR/ client)

#2 – Cluj-Napoca (64 EUR/ client)

#3 – Iași (63 EUR/ client)

#4 – Timișoara (70 EUR/ client)

#5 – Brașov (66 EUR/ client) 

Plăți interne vs plăți transfrontieră:

32% din suma totală a cheltuielilor efectuate de BF și în week-end-ul legat de acest eveniment, în 2021, este reprezentată de achizițiile din străinătate (comparativ cu 24% în 2020 și 38% în 2019)

Suma totală a cheltuielilor efectuate transfrontalier a fost în creștere cu 7% în 2021 vs 2020, la fel ca în 2020 vs 2019

În 2020, Amazon și Aliexpress erau singurii comercianți externi care intrau în top 10 comercianți preferați de utilizatorii super-aplicației Revolut. În 2021, doar Aliexpress s-a menținut,  Amazon ieșind din top 10.


[1] Black Friday 2019 – 15 – 17 noiembrie, Black Friday 2020 – 13-15 noiembrie,

Black Friday 2021 – 12 – 14 noiembrie

Noutăți
Stay updated to the impact of emerging technologies in fintech & banking.
Banking 4.0 newsletter - subscribe
Cifra/Declaratia zilei

Dariusz Mazurkiewicz – CEO at BLIK Polish Payment Standard

Banking 4.0 – „how was the experience for you”

To be honest I think that Sinaia, your conference, is much better then Davos.”

Many more interesting quotes in the video below:

Sondaj

In 23 septembrie 2019, BNR a anuntat infiintarea unui Fintech Innovation Hub pentru a sustine inovatia in domeniul serviciilor financiare si de plata. In acest sens, care credeti ca ar trebui sa fie urmatorul pas al bancii centrale?