[stock-market-ticker symbols="FB;BABA;AMZN;AXP;AAPL;DBD;EEFT;GTO.AS;ING.PA;MA;MGI;NPSNY;NCR;PYPL;005930.KS;SQ;HO.PA;V;WDI.DE;WU;WP" width="100%" palette="financial-light"]

Romanii au cheltuit 11,6 mil. euro pe cardurile Revolut, de Black Friday (12-14 noiembrie). O treime o reprezinta achizitiile din strainatate.

16 noiembrie 2021

Numărul utilizatorilor care au făcut achiziții de Black Friday 2021 a fost în creștere cu 49% față de BF 2020. Persoanele cu varsta cuprinsa intre 25 si 34 ani au cheltuit cei mai multi bani de Black Friday (si in „week-end”), peste 4,9 milioane EUR, cu 46% mai mult ca de BF 2020. Categoria de comercianti unde s-au cheltuit cele mai mari sume de bani a fost reprezentata de magazinele de electronice și electrocasnice, cu vanzari de 3,17 milioane EUR.

Analiza comportamentul cumpărătorilor de Black Friday (1) pe cardurile Revolut releva că, în 2021, a crescut suma medie cheltuită de fiecare utilizator. Astfel, comparativ cu acum un an sau față de acum doi ani, suma a crescut de la 69,7 EUR în 2020 la 72,3 EUR de BF 2021, în timp ce în 2019 a fost de 56 EUR/utilizator.


De asemenea, topul principalelor categorii și al comercianților s-a modificat sensibil. Spre deosebire de anul trecut, categoria restaurante, baruri și cafenele a revenit în top 5 categorii pentru care au fost înregistrate tranzacții importante, în weekend-ul de Black Friday 2021.

Top comercianți de BF 2021 

În mod previzibil, platformele de e-commerce au fost cele care au atras cea mai mare parte a interesului consumatorilor de Black Friday (12 – 14 noiembrie 2021), dar în top 5 categorii am regăsit și service-urile auto, în condițiile în care șoferii sunt nevoiți să își echipeze de iarnă mașinile.

Cum întreaga țară se confruntă cu o situația sanitară dificilă și cu restricții din cauza pandemiei, 60% din tranzacțiile realizate în aceste zile au fost făcute online. Față de anul trecut, a fost înregistrată o creștere importantă a sumelor cheltuite pentru achiziții online, cu 101%, dar și față de 2019, cu toate că anul trecut a fost, de asemenea, înregistrată o sumă totală a achizițiilor în creștere cu 228%, față de BF 2019. 

Top categorii cu cele mai mari sume cheltuite de români de BF 2021

I. Magazine de echipamente electronice și electrocasnice

II. Magazine alimentare și supermarket-uri

III. Mărfuri generale

IV. Restaurante, cafenele, baruri

V. Service-uri auto

Numărul utilizatorilor care au făcut achiziții de Black Friday 2021 a fost în creștere cu 49% față de BF 2020.

Cei mai mari cumpărători, în toată perioada și comparativ cu 2020, au fost  locuitorii Bucureștiului și din zona metropolitană a Capitalei și cei din Cluj Napoca, din segmentul de vârstă 25-44 ani (după sumele totale cheltuite și după numărul de tranzacții înregistrate). Totuși, ca valoarea medie a achizițiilor/ utilizator, Timișoara a devansat Clujul (70 EUR/ utilizator vs 64 EUR/ utilizator).

Cifre cheie

Cheltuieli Black Friday 2021 vs. Black Friday 2020

Tranzacții online vs. cu card fizic în 2021: Plățile către e-commerce au crescut cu 101% în 2021 față de 2020 (iar la plățile efectuate cu cardul fizic, s-a înregistrat o creștere cu + 96% față de BF 2020). Comparativ, în 2020, creșterea față de 2019 a fost de +228% (și +31% plăți cu cardul fizic), în timp ce 60% din suma totală cheltuită au reprezentat-o achizițiile online.

Cât au cheltuit românii (sumă medie cheltuită/ utilizator care a făcut tranzacții): 4 % (2021 față de 2020) de la 69,7 EUR la 72,3 EUR/ utilizator și + 30% comparativ 2019, de la 56 EUR/ client.

Cheltuieli totale/ categorie (2020) – creștere a cheltuielilor (și ca sumă și ca număr de tranzacții) în top 5 categorii:

2,6 milioane EUR – Servicii rețele calculatoare

1,2 milioane EUR – Magazine alimentare și supermarket-uri

                                    700.000 EUR – Magazine de electronice și electrocasnice

                                    690.000 EUR – Mărfuri generale

                                    284.000 EUR – Service-uri auto

Cheltuieli totale/categorie în 2021:

3,17 milioane EUR – Magazine de electronice și electrocasnice

1,93 milioane EUR – Magazine alimentare și supermarket-uri

1,4 milioane EUR – Mărfuri generale

681.000 EUR – Restaurante, cafenele, baruri

                                    634.000 EUR – Service-uri auto 

Top  comercianți (2020, de BF): tranzacții de peste 3,2 milioane EUR cumulat la primii 5 comercianți

Emag (+ 30.000 tranzacții)

Mega Image (24.000 tranzacții)

Lidl (10.000 tranzacții)

Profi (9.400 tranzacții)

OMV (8.800 tranzacții)

Top comercianți (2021, de BF): tranzacții de peste 4,13 milioane EUR cumulat la primii 5 comercianți 

                        – Emag  (peste 44.250 tranzacții)

                        – Mega Image (peste 31.000 tranzacții)

                        – Lidl (peste 20.000 tranzacții)

                        –  Profi (peste 14.000 tranzacții)

                        – OMV (peste 12.236 tranzacții)

Total cheltuieli pe categorii de vârstă (2021): Toate categoriile de vârstă au înregistrat creșteri semnificative comparativ cu anul anterior, cu cel mai mare avans pentru categoria 18-24 ani.

18-24 ani – au cheltuit peste 1,83 milioane EUR, + 98% față de BF 2020

25-34 ani – au cheltuit peste 4,9 milioane EUR, cu 46% mai mult ca de BF 2020

35-44 ani – au cheltuit peste 3,5 milioane EUR, cu 46% mai mult decât anul trecut de BF

45-54 ani – au cheltuit peste 1,2 milioane EUR, cu 59% mai mult decât de BF 2020

55 – 64 ani – au cheltuit peste 195.000 EUR, în creștere cu 41% față de 2020

Top comercianți, în funcție de categoria de vârstă

2020:

18 – 24 ani: Emag.ro, Altex, PC Garage, Mega Image, OMV

25 – 34 ani: Emag.ro, Altex, Mega Image, FashionDays, Lidl

35-44 ani: Emag.ro, Altex, Mega Image, Lidl, FashionDays

45-54 ani: Emag.ro, Altex, Lidl, Mega Image, Kaufland

55-64 ani: Emag.ro, Lidl, Kaufland, Mega Image, Altex

65 – 74 ani: Emag.ro, Lidl, Mega Image, Kaufland, Carrefour

2021:

18 – 24 ani: Emag.ro, Altex, Lidl, OMV, Mega Image 

25 – 34 ani: Emag.ro, Altex, Lidl, Mega Image, OMV

35-44 ani: Emag.ro, Altex, Lidl, Mega Image, Aliexpress

45-54 ani: Emag.ro, Lidl, Altex, Mega Image, Kaufland

55-64 ani: Emag.ro, Lidl, Kaufland, Mega Image, Carrefour

65 – 74 ani: Emag.ro, Lidl, Mega Image, Kaufland, Carrefour

Top orașe:

2021: După sumele totale cheltuite, care reprezintă aproximativ 36% din totalul cheltuielilor înregistrate prin aplicația Revolut de Black Friday, topul orașelor este următorul:

#1 – București (82 EUR/ client)

#2 – Cluj-Napoca (64 EUR/ client)

#3 – Iași (63 EUR/ client)

#4 – Timișoara (70 EUR/ client)

#5 – Brașov (66 EUR/ client) 

Plăți interne vs plăți transfrontieră:

32% din suma totală a cheltuielilor efectuate de BF și în week-end-ul legat de acest eveniment, în 2021, este reprezentată de achizițiile din străinătate (comparativ cu 24% în 2020 și 38% în 2019)

Suma totală a cheltuielilor efectuate transfrontalier a fost în creștere cu 7% în 2021 vs 2020, la fel ca în 2020 vs 2019

În 2020, Amazon și Aliexpress erau singurii comercianți externi care intrau în top 10 comercianți preferați de utilizatorii super-aplicației Revolut. În 2021, doar Aliexpress s-a menținut,  Amazon ieșind din top 10.


[1] Black Friday 2019 – 15 – 17 noiembrie, Black Friday 2020 – 13-15 noiembrie,

Black Friday 2021 – 12 – 14 noiembrie

Noutăți
Cifra/Declaratia zilei

Anders Olofsson – former Head of Payments Finastra

Banking 4.0 – „how was the experience for you”

So many people are coming here to Bucharest, people that I see and interact on linkedin and now I get the change to meet them in person. It was like being to the Football World Cup but this was the World Cup on linkedin in payments and open banking.”

Many more interesting quotes in the video below:

Sondaj

In 23 septembrie 2019, BNR a anuntat infiintarea unui Fintech Innovation Hub pentru a sustine inovatia in domeniul serviciilor financiare si de plata. In acest sens, care credeti ca ar trebui sa fie urmatorul pas al bancii centrale?