România este statul european în care 25% dintre cetățeni nu au folosit nicio procedură electronică de identificare!
România s-a plasat anul anul trecut pe penultimul loc între țările UE, în ceea ce privește siguranța accesării serviciilor on-line prin intermediul unui cod primit pe telefonul mobil, potrivit datelor publicate de Eurostat. Cu o pondere de doar 14%, adică doar 1 din 7, am lăsat în urmă doar Bulgaria (12%) și am fost depășiți de Lituania și Grecia ( cu câte 22%).
Pentru referință, menționăm că media europeană a acestui indicator important pentru siguranța multiplelor servicii oferite acum în mediu electronic a fost în 2020 de 46%. Cele mai mari valori au fost consemnate în Danemarca (76%), Olanda (74%) și Cehia (73%). Indicatorul oferit de Eurostat reprezintă doar una dintre modalitățile de acces securizat.
De reținut, identificarea uzuală cu username și password a fost făcută în cazul românilor cu un procentaj de doar 45%, ceea ce ne-a plasat pe ultimul loc, după Bulgaria, Croația (54%) și Lituania (50%). Media UE în materie a fost de 75%, iar în top s-au situat Olanda (91%), Cehia (86%) și Germania (85%).
La ponderea celor care folosesc social media drept procedură de identificare stăm ceva mai bine. Cu 26%, ne aflăm la egalitate cu Germania sau Austria și peste Slovacia, Grecia (25%), Luxemburg (23%) și Lituania (20%). Danemarca (52%) și Belgia (51%) sunt singurele care trec de jumătate la acest capitol.
Accesul pe bază de token de securitate (dispozitiv care generează un cod aleator pentru fiecare accesare, pentru a îngreuna tentativele de fraudă) a fost utilizat de doar 6% dintre români, mai mult decât în Bulgaria (3%), Cehia (4%) sau Austria (5%) dar sub jumătate față de media UE (13%) și la mare distanță de Olanda, Malta (51%), Luxemburg (36%) sau Croația (30%).
Alte modalități sunt mai puțin populare dar ar trebui să reținem că România este statul european în care 25% dintre cetățeni nu au folosit nicio procedură electronică de identificare. Pondere la care, din păcate excelăm, la mare distanță de croați, ciprioți (16%) și bulgari (14%), în condițiile în care media europeană este de doar 9%.
În context, reamintim că, de la 1 ianuarie 2021, băncile şi restul furnizorilor de servicii de plată au fost obligați printr-o directivă europeană de plăți să introducă autentificarea cu cel puțin două elemente de identificare referitoare, dincolo de obișnuita înrolare 3D secure a cardurilor, la posesia telefonului, cunoașterea unei parole sau confirmarea identității prin date biometrice (amprentă, recunoaștere facială).
Sursa; articol scris de Dan Palangean, Expert Senior in cadrul BNR
Banking 4.0 – „how was the experience for you”
„So many people are coming here to Bucharest, people that I see and interact on linkedin and now I get the change to meet them in person. It was like being to the Football World Cup but this was the World Cup on linkedin in payments and open banking.”
Many more interesting quotes in the video below: