„Experienta ne spune ca experienta e totul”, a declarat Gabriela Simion, director general Revolut Romania, in cadrul ZF Bankers 2023 – panelul dedicat neobancilor, institutii eminamente digitale care exceleaza in zona de inovatie al caror succes – cel putin in Europa – nu ar fi fost posibil fara deschiderea autoritatilor in directia democratizarii banking-ului.
„Autoritatile europene si-au dat seama ca este nevoie de inovatie in sistemul bancar astfel ca au stimulat activ tehnologia si au rupt monopolul bancilor prin PSD-uri (n.r. Payment Service Directive: PSD1 – plati, PSD2 – open banking, PSD3 – open finance)” explica Andrei Burz-Pinzaru, partener Deloitte Legal Romania si Reff & Associates. „Autoritatile au fortat bancile sa inoveze si au obligat sistemul bancar sa colaboreze cu fintech-urile. Or asta a venit cu un cost, pentru ca aceste comisioane din plati erau o sursa de venit fara risc pentru banci, sector care a fost democratizat.”
Asadar, nu este intamplator ca Fintech-ul britanic a inceput pe piata locala extrem de nisat, incercand sa rezolve o problema tocmai pe zona de plati: costuri reduse si rapiditate pe segmentul de curs valutar si plati cross-border.
Treptat, Revolut a adaugat o serie de alte servicii in ecosistem pentru ca „ne-am dorit sa fim o aplicatie pentru tot ceea ce inseamna bani.„, dupa cum spune Gabriela Simion. In acest moment, cu exceptia depozitelor cu dobanda – dar care si acestea vor fi lansate „in viitorul apropiat” – Revolut pune la dispozitia clientilor tot ceea ce ofera o banca traditionala pe retail. Si chiar mai mult, daca ne referim la investitiile in criptomonede/active digitale si serviciile de tip life style.
Se pare ca deosebiri sunt si in ceea ce priveste creditarea. Astfel, desi reprezentantii bancilor prezenti la ZF Bankers 2023 au vorbit de o scadere generalizata a volumelor – in special pe ipotecare – Gabriela Simion a spus ca pe zona de consumer lending, „creditarea merge foarte bine”. Cum explica oficialul Revolut aceasta situatie: „Cred ca avem asteptari diferite fata de banci„.
In plus, „am reuşit să facem pentru zona de IMM-uri ce am făcut pentru retail. Pe lângă partea de tranzacţionare, am adaugat decontarea de facturi, partea de payroll, e-commerce si POS-uri.”
Piata a apreciat oferta astfel ca fintech-ul a reusit performanta – fara precedent in randul furnizorilor locali de servicii financiare – de a ajunge la 2,96 milioane de clienti in doar 5 ani (lansare in 23 mai 2018). Practic, doar Banca Transilvania are mai multi clienti.
„Suntem extrem de multumititi de deschiderea romanilor. Acum nu avem doar nativi digital ci si clienti mai maturi, din segmentul 45-65 de ani”
Ce urmeaza
Gabriela Simion spune ca Revolut este in acest moment o companie de tehnologie cu licenta bancara pasaportata din Lituania si singura institutie globala de tip neobank. „S-a renuntat la licenta de emoney institution astfel ca tot business-ul este pe banca, prin doua modele. Operăm în modelul hibrid pe de o parte prin paşaportarea creditelor şi depozitelor pentru a putea oferi servicii de intermediere financiară clasică şi avem posibilitatea de a ne stabili o sucursală în pieţele care ne interesează, Revolut Bank UAB are 10 sucursale locale in Europa, unele deja operationale. Sucursala Bucuresti va fi gata in Q1 2024.„
„As dori sa punctez in mod special faptul ca detinem licența bancara full, deci ne supunem acelorași reglementari ca orice banca de pe teritoriul Uniunii Europene, și suntem profitabili.”
Ramane de vazut cum va evolua Revolut in continuare, in conditiile in care fintech-ul cu licenta bancara nu va mai juca doar pe segmentul de plati, ci si pe creditare si atragere de depozite, exact in aceleasi conditii ca orice alta banca din sistem. Doar ca fara sucursale, ceea ce teoretic poate asigura un avantaj competitiv prin cost mai redus de operare. Va mai putea acest model, exclusiv online, sa mai atraga clientela? Cum va fi afectata activitatea Revolut de aparitia unor noi institutii de tip neobank, precum Idea Bank (sprijinita de Banca Transilvania) si Raiffeisen Digital Bank, care se vor bate pe exact acelasi segment de clienti nativi digital?
2024 va oferi raspunsurile.
Banking 4.0 – „how was the experience for you”
„So many people are coming here to Bucharest, people that I see and interact on linkedin and now I get the change to meet them in person. It was like being to the Football World Cup but this was the World Cup on linkedin in payments and open banking.”
Many more interesting quotes in the video below: