[stock-market-ticker symbols="FB;BABA;AMZN;AXP;AAPL;DBD;EEFT;GTO.AS;ING.PA;MA;MGI;NPSNY;NCR;PYPL;005930.KS;SQ;HO.PA;V;WDI.DE;WU;WP" width="100%" palette="financial-light"]

Responsabilul de transformarea digitala la Raiffeisen Bank: ”Trecem de la organizatii pentru care era importanta eficienta, la organizatii pentru care este importanta viteza”

16 februarie 2018

In procesul de transformare digitala nu este vorba de tehnologie. Partea buna cu care vine PSD2 este platformificarea. Pentru organizatii devine mai importanta viteza in defavoarea eficientei. Acestea sunt doar cateva dintre declaratiile facute de domnul Florin Boldescu, Head of Digital la Raiffeisen Bank Romania, in cadrul ”PSD2. Fintech banking Summit – New Business Models”, organizat de NOCASH in luna noiembrie a anului trecut.

Boldescu (foto) conduce procesul de transformare digitala din Raiffeisen Bank Romania de peste un an. In tot acest timp a invatat cateva lectii, despre care a vorbit in cadrul evenimentului. Le prezentam in continuare.


”In ultimii ani am simtit o zona emotionala in momentul in care organizatii foarte well established incep sa-si puna întrebarea: oare modelul meu de business mai este relevant? Oare transformarea pe care o fac, sau elementul de reglementare pe care il implementez cumva rutinat imi va transforma radical ceea ce fac? Lucrul acesta, ca individ sau organizatie, iti creeaza o emotie pentru ca simti ca nu mai stii, nu mai ai toate raspunsurile si nu mai ai controlul. Incepe sa devina o zona de impredictibilitate a business-ului. Lucrul acesta este chiar mai acut intr-o organizatie financiara pentru ca aceasta are cel putin doua reguli: administrarea riscului, este fundamental, si respectarea regulilor.”

”Inovatia, digitalizarea si PSD2 au pus bancile intr-o situatie in care trebuie sa-si asume riscuri si, uneori, sa rescrie reguli. Bancile nu sunt neaparat mai putin inovative pentru ca oamenii din interiorul lor sunt mai putin creativi, ci ADN-ul industriei presupune o abordare mai complexa si mai asezata. Exista aceasta grija a oamenilor din banci de a intelege complexitatea schimbarii.”

”Referitor la zona de transformare digitala, conduc de un an un asemenea proces in Raiffeisen Bank si pot sa spun cate ceva despre lectiile pe care le-am invatat. In primul rand nu este vorba despre tehnologie. Tehnologia este raspunsul. Dar care este întrebarea? Oamenii de business trebuie sa-si puna întrebarea corecta la care tehnologia va da intotdeauna raspunsul pe care trebuie sa-l dea. Modul in care utilizezi tehnologia, in care iti imaginezi clientul intr-un context de viata, sau de utilizare, nu are nicio legatura cu tehnologia ci cu modul in care tu, om de business, intelegi piata si clientul, in acel moment. De aceea sfatul meu este: iesiti din laboratoare, iesiti din PowerPoint-uri, iesiti din statistica, mergeti cu tramvaiul!

”Al doilea lucru, intr-adevar, silozurile (existenta unor departamente/directii care functioneaza total independent unele de altele, la nivel decizional n.r.) sunt o problema, in orice organizatie, si sunt greu de doborat. De aceea, ce vad eu bun la PSD2 este platformificarea pentru ca pune bancile in situatia sa lucreze impreuna. Nu poti sa construiesti un astfel de sistem interactiv, un ecosistem cu clientii tai daca nu inveti tu, partenerii care construiesc acest ecosistem, sa lucrezi impreuna. Este vital. Lucrând impreuna in exterior, vom lucra mai bine in interior. Ca om de transformare digitala intr-o banca sunt multumit ca organizatia mea este intr-un context de platformificare. Pe mine ma ajuta sa duc acest lucru in interiorul organizatiei si sa fim mai buni, mai eficienti.”

”Al treilea lucru pe care l-am invatat este viteza. Trecem de la organizatii pentru care era importanta eficienta, la organizatii pentru care este importanta viteza. Si eficienta are foarte mult legatura cu fluxul de productie. De aceea oamenii din organizatiile noastre sunt foarte mult orientati catre interiorul organizatiei, adica in producerea bunului care se vinde la cel mai mic cost de productie. Si reiei acest proces astfel incat sa fii competitiv in pret pentru a putea vinde acel produs intr-o piata.

In momentul in care importanta este viteza, totul se transforma. Pentru ca trebuie sa duci produsul acela, uneori imperfect, in piata, sa-ti asume greseli, de exemplu. Sau sa nu ai controlul, sa fii cumva impredictibil si sa spui: nu stiu daca acest produs va avea succes. Acest lucru este foarte greu de comunicat in board, care este obisnuit sa vada succesul, este obisnuit sa vada bugete, un business case, o linie pozitiva. Este foarte greu sa-i spui nu stiu daca va avea succes dar iti promit ca voi cheltui foarte putini bani cu el. Pentru ca voi ajunge foarte repede in piata si voi vedea daca va avea succes.

Daca inainte cheltuiam 100 de lei pentru a aduce un produs in piata, acum voi duce 10 produse in piata, cu 10 lei fiecare, si poate voi gasi doua sau trei care functioneaza. Si lucrul acela va crea valoare, pentru ca devine scalabil in productie s.a.m.d. Trebuie sa marturisesc ca viteza este in continuare un punct dureros, nu doar pentru organizatiile mari dar si pentru cele neobisnuite sa lucreze intr-un astfel de stil.”

In final, legat de implementarea PSD2 si trecerea la open banking, oficialul Raiffeisen a mai precizat ca banca va face acest pas mai devreme in cursul acestui an.

”Suntem parte (n.r. Raiffeisen Bank Romania), alaturi de celelalte retele bancare din grupul Raiffeisen, membre UE, intr-un proiect de grup, lucram pe o platforma centralizata la nivel de grup. Vom fi open in 2018, mai devreme in Cehia si Slovacia, pentru ca legislatia acolo este mai agresiva. De asemenea, intentionam sa fim mai repede deschisi in Romania, selectiv, discutând cu anumiti parteneri. Intentionam sa facem din PSD2 un succes.”

Declaratiile pe larg ale reprezentantului Raiffeisen Bank in videoclipul de mai jos, începând cu minutul 21.00

Adauga comentariu

Noutăți
Cifra/Declaratia zilei

Anders Olofsson – former Head of Payments Finastra

Banking 4.0 – „how was the experience for you”

So many people are coming here to Bucharest, people that I see and interact on linkedin and now I get the change to meet them in person. It was like being to the Football World Cup but this was the World Cup on linkedin in payments and open banking.”

Many more interesting quotes in the video below:

Sondaj

In 23 septembrie 2019, BNR a anuntat infiintarea unui Fintech Innovation Hub pentru a sustine inovatia in domeniul serviciilor financiare si de plata. In acest sens, care credeti ca ar trebui sa fie urmatorul pas al bancii centrale?