In urma cu cateva zile, preluam pe contul meu de linkedin o stire publicata de wall-street.ro care avea titlul: „Lovitura grea pentru Revolut in Romania: cea mai mare banca din piata va aplica comisioane la portarea banilor”.
Desi public peste o mie de stiri anual din industria serviciilor financiare, acest subiect s-a bucurat de departe de cel mai mare interes: 11.000 de vizualizari in numai patru zile !!!. Acest lucru vorbeste de la sine despre relatia dintre banci si fintech-uri care este un subiect de mare interes, si extrem de delicat, daca nu chiar fierbinte, pentru ca este o chestiune de competitie, poate chiar de supravietuire.
Cel putin Gartner Inc. vede astfel lucrurile, companie care spune ca pana in 2030, „80% dintre firmele de servicii financiare de patrimoniu vor ieși din afaceri sau vor exista doar formal, dar nu vor concura în mod eficient.” (By 2030, 80 percent of heritage financial services firms will go out of business, become commoditized or exist only formally but not competing effectively.)
Numeroasele comentarii au determinat ca atat Revolut cat si Banca Transilvania sa vina cu precizari. Iata-le:
Sergiu Mircea, director marketing Banca Transilvania:
„Comisionul se refera doar la cardurile de credit. Practic alimentarea contului de Revolut este un transfer bancar (sau ceva similar) si astfel BT comisioneaza transferul ca o retragere de numerar la ATM. Este natural, zicem noi – utilizatea normala si marketata a unui card de credit este pentru cumparaturi – banca ofera astfel dobanda zero si perioada de gratie pentru cumparaturi.
Alimentarile unui alt cont nu sunt cumparaturi, iar BT face asta tocmai pentru a sustine dobanda zero pentru clientii care fac cumparaturi, in conditiile in care peste 90% dintre clienti isi alimenteaza cardul Revolut din contul de debit. Este o situatie normala si generalizata peste tot in lume – alimentarile cu card de credit fiind interzise si de terms and conditions ai Revolut.”
Irina Nicoleta Scarlat, country manager Revolut:
„Afirmația că ”Bancile din Romania au inceput sa descurajeze portarile catre fintech-uri gen Revolut” nu este adevărată în acest moment. Anunțul făcut de Banca Transilvania se aplică doar posesorilor de caduri de credit care folosesc aceste carduri pentru a alimenta contul Revolut. Conform termenilor de utilizare Revolut, utilizatorii nu pot să utilizeze cardurile de credit cu scopul de a retrage numerar, având în vedere faptul că acest lucru îi poate ajuta să evite comisioanele care ar fi altfel percepute pentru utilizarea cardului de credit.
Alimentarea contului Revolut cu un card de debit BT este și rămâne gratuită pentru toți clienții comuni.
Cât despre CEC și OTP Bank, este vorba de o cu totul altă problemă aici: faptul că unele bănci din România consideră plățile cross-border în RON ca fiind plăți internaționale și că banii clienților sunt convertiți automat din RON în EUR la cursul de schimb valutar al băncii, și apoi înapoi în RON.
Neacceptând tranzacții cross-border în RON, impactul negativ asupra clienților este considerabil. Practic, clienții acestor bănci plătesc mai mult la fiecare tranzacție efectuată la un comerciant internațional care tranzacționează în RON: Revolut, Uber, Airbnb, etc. ”
Evident, au urmat comentarii la comentarii. Iata de pilda reactia unui client BT la precizarea repreentantilor ambelor companii directorului de marketing al bancii potrivit careia comisionul se refera doar la cardurile de credit – alimentarea contului Revolut cu un card de debit fiind gratuita.
„Comisionul se percepe și pentru alimentări făcute cu cardul de debit Gold. Pot sa spun cu siguranța ca eu am plătit un comision de 0,65 RON la ultima tranzactie.”, a spus Ramona Iolanda Bucsa.
Iata si reactia lui Dragos Petrea, client Unicredit, la precizarile reprezentantului Revolut:
„Cardul meu de credit Visa de la Unicredit face tranzactia cross border in RON (fara conversie si deci fara nici un comision), iar cardul de debit Mastercard tot de la Unicredit face conversia in EUR si ia comision de conversie. Mi-a luat ceva sa ma prind de asta. Pana o corecteaza eu pot sa alimentez Revolut doar din cardul de credit.”
Florin Visa, principal banker la EBRD, spune urmatoarele: „Mie mi se pare mai degraba ca Revolut a gasit o modalitate de a evita niste comisioane pe care banca le încasa in trecut la folosirea cardului de credit, nu de la utilizatori, ci de la comercianti. Nu este ceva inovator sa pacalesti banca la niste comisioane si apoi sa oferi un avantaj gratis utilizatorilor.”
Lucientiu Roman, Sales & Business development manager SIA Central Europe: „Miezul acestei stiri este ca Revolut a speculat (in avantajul sau si al clientilor sai) inertia schemelor de carduri si a bancilor in a se adapta noilor provocari de pe scena serviciilor de plata. Nimic mai mult, nimic mai putin.”
Bogdan Mateescu, senios insurance & financial advisor si fost director de agentie bancara:
„Nu cred ca este lovitură pentru Revolut, ci mai degrabă o recunoaștere a faptului că amenință băncile tradiționale.”
Acest subiect al felului in care vor arata serviciile financiare in urmatorii ani ca urmare a introducerii unor tehnologii emergente precum blockchain, biometrie si inteligenta artificiala va fi tratat la nivel de experti in cadrul conferintei internationale fintech – Banking 4.0, ce se va desfasura pe durata intregii zile de 27 noiuembrie, la Hotel Novotel din Bucuresti. Asigura-te ca nu vei rata acest eveniment si rezerva-ti un bilet acum!
Banking 4.0 – „how was the experience for you”
„So many people are coming here to Bucharest, people that I see and interact on linkedin and now I get the change to meet them in person. It was like being to the Football World Cup but this was the World Cup on linkedin in payments and open banking.”
Many more interesting quotes in the video below: