Reforma ANAF la o noua iteratie: companiile vor exporta datele contabile catre administratiile financiare „printr-o singură apăsare de buton”. Toate casele de marcat vor fi conectate la fisc, din 2020.

20 decembrie 2019

Procesul de digitalizare si informatizare a Ministerului Finantelor si ANAF intra intr-o noua etapa odata cu lansarea proiectului SAF-T, care va fi un fişier unic prin intermediul căruia contribuabilii pot completa şi trimite către ANAF datele contabile. Intrarea în producție a sistemului SAF-T va fi posibilă insa abia în trimestrul IV al anului 2020.

Scopul final al acestor noi solutii de digitalizare a autoritatii fiscale este imbunatatirea gradului de colectare. Veniturile fiscale ale Romaniei sunt la 26% din PIB, cel mai mic nivel din Uniunea Europeană, şi statul ar trebui să colecteze 18 mld. de lei din TVA în loc de 12, cât o face acum.

„Putem toți să ne jucăm cu taxele, cu codul fiscal și acest lucru s-a întâmplat în ultimii ani. Putem să le creștem, să le scădem, să complicăm codul fiscal sau să încercăm să-l facem mai simplu, dar digitalizarea a fost mereu lăsată la o parte. Și cred că impactul pentru colectare se va vedea și se poate face în 2020 mai mult decât în 2019 doar prin informatizarea sistemului Ministerului Finanțelor Publice și ANAF. Dacă vrem să creștem colectarea, singura soluție este să ne uităm la informatizare și la digitalizarea sistemului ANAF și Ministerului Finanțelor Publice.”, a declarat Florin Cîțu, ministrul Finanțelor Publice.

„În toate ţările unde s-au introdus sisteme informatice, chiar şi un sistem cum este SAF-T, gradul de colectare a crescut.”, a mai declarat ministrul

„Acest fişier standard de control contribuie la îmbunătăţirea calităţii actului administrativ şi sprijină conformarea fiscală a contribuabililor, dar şi detectarea şi reducerea fraudei fiscale şi asigurarea unei analize de risc mai eficiente. „, potrivit comunicatului de presa.

„Proiectul SAF-T reprezintă doar o parte dintr-un pachet de măsuri mult mai complex, care înseamnă într-adevăr reforma ANAF, acesta fiind doar începutul. Estimăm că intrarea în producție a sistemului SAF-T va fi posibilă în trimestrul IV al anului 2020, iar termenele privind obligativitatea raportării în acest sistem vor constitui subiect de analiză în cursul anului viitor.“ a declarat doamna Mirela Călugăreanu, președintele ANAF.

„Standardizarea formatului de date este foarte avantajoasă din punctul de vedere al analizei cost/beneficiu, atât pentru companii, cât și pentru administrațiile fiscale. Companiile pot exporta datele contabile printr-o singură apăsare de buton, iar administrațiile fiscale pot avea acces la același conținut de date și nu vor fi necesare conversii diferite de fișiere.“ a precizat doamna Elena Timofte, managerul de proiect, în cadrul conferinței de deschidere a proiectului.

Pana cand acest proiect va intra in productie, ministrul finantelor mai are de rezolvat o alta mare problema: din 580.000 de case de marcat cu jurnal electronic, vandute in piata incepand cu vara anului 2018, niciuna nu este conectată la serverul ANAF.

Velin Ganev, directorul general al distribuitorului autorizat de case de marcat eletronice Danubius Exim, spune că, după un boom de vânzări, în august 2018 piaţa s-a normalizat. „Noi credem că în acest moment necesarul României este în jur de 800.000 de case de marcat, dar acum vedem că piaţa a ajuns la maturitate şi numărul de case de marcat vândute lunar este normal. În Bulgaria, o ţară de trei ori mai mică, sunt circa 430.000 de case de marcat. Asta din punct de vedere economic în România înseamnă că ne aflăm fie într-un dezastru comercial, fie se face foarte multă evaziune fiscală“, a declarat el pentru ZF.

Prezenta la conferinta de lansare a proiectului SAF-T, sefa ANAF – Mirela Călugăreanu, a spus că în 2020 se va finaliza conectarea caselor de marcat la baza de date a ANAF.

Adauga comentariu

Noutăți
Cifra/Declaratia zilei

Gabriela Nistor – director general adjunct BT

Tendinţele pe care le-am remarcat înainte de începerea pandemiei s-au accelerat pe perioada stării de urgenţă. Am văzut acest lucru ca o oportunitate, un tipping point pentru bancă. Post-pandemie nu avem cum sa ne întoarcem la comportamentul financiar pe care îl aveam până în februarie a.c. Relaţia românilor cu online-ul s-a schimbat. In plus, cardul fizic se va dematerializa. Vom asista la o scădere a cererii pentru cardurile fizice, respectiv la o creştere a preferinţei pentru componenta digitală a acestora.”

Sondaj

In 23 septembrie 2019, BNR a anuntat infiintarea unui Fintech Innovation Hub pentru a sustine inovatia in domeniul serviciilor financiare si de plata. In acest sens, care credeti ca ar trebui sa fie urmatorul pas al bancii centrale in 2020?