Patru CEO de banci locale aflate in fruntea clasamentului au analizat la conferinta Bank of the Future, organizata de Oracle si S&T, impactul tehnologiei asupra sistemului bancar, referindu-se in special la „pericolul uberizarii” serviciilor financiare.
Uberizarea este un trend mondial, care presupune o tranzitie de la owned-economy (modul in care activele sunt detinute de o companie sau persoana) la shared-economy (cand diferitele active sau resurse sunt folosite in comun, fara ca o companie sau persoana sa le detina efectiv). Aceasta tendinta, inventata de start-up-uri precum Uber sau Airbnb, ameninta tot mai mult modelul traditional de business al bancilor, care incep sa concureze deja cu start-up-uri ce intermediaza transferul de resurse de la persoanele care economisesc la cele care au nevoie de finantare.
Faptul ca majoritatea clientilor au in maini smartphone-uri destul de performante, chiar si in zonele sarace ale Romaniei, sau faptul ca a crescut gradul de conectivitate si viteza de acces a Internetului – in curand vom asista la revolutia 5G, spune Sergiu Oprescu, presedinte executiv Alpha Bank – sunt elemente care dicteaza deja schimbari ale relatiei consumatorilor cu bancile, dar si schimbari la nivelul structurilor interne dintr-o banca. Insa, luand in calcul noile tehnologii si trenduri, precum realitatea virtuala sau inteligenta artificiala, este greu de imaginat cum ar putea sa se transforme aceasta interactiune in cativa ani.
CEO-ul Raiffeisen Bank, Steven van Groningen, este si el convins ca unele lucruri nu se vor schimba in banking, indiferent cum va evolua tehnologia, pentru ca prin definitie activitarea unei banci este de a colecta resurse dintr-o parte a societatii – deponenti – si a le directiona spre alta parte care are nevoie de finantare, debitorii, fie ca sunt persoane fizice sau companii.
„Aceasta activitate primara a bancilor nu va fi afectata de uberizare. An dupa an, romanii aduc tot mai multi bani in depozite, ceea ce inseamna ca populatia are incredere in banci. Insa, cred ca se va schimba modalitatea de a interactiona cu clientii”, afirma seful Raiffeisen Bank.
Sergiu Manea, presedinte executiv BCR, este insa cel mai neincrezator in potentialul pericol al uberizarii, avertizand ca realitatile romanesti ne vor tine inca multi ani departe de o adevarata revolutie digitala. In acest sens oficialul BCR a dat doua exemple spunand ca 80% dintre clientii care cumpara servicii financiare prefera in continuare sa mearga in sucursalele „brick & mortar” (unitati cu prezenta fizica – n.r.). De asemenea, acesta a mai declarat: „Nu vreau sa afirm ca vom fi foarte digitali in banking cand 40% din populatia Romaniei este la limita saraciei”.
Pe de alta parte, Omer Tetik, CEO-ul Bancii Transilvania, spune ca „intr-un fel, Uber a luat modelul bancilor”, pentru ca ele lucreaza cu banii altora, adica cu depozitele, la fel cum Airbnb sau Uber nu detin propriu-zis niciun apartament sau masina de taxi. Totusi, managerul Bancii Transilvania nu crede ca totul va fi online in banking, iar „omnichannel-ul va fi o calatorie”.
Sursa: wall-street.ro
Banking 4.0 – „how was the experience for you”
„So many people are coming here to Bucharest, people that I see and interact on linkedin and now I get the change to meet them in person. It was like being to the Football World Cup but this was the World Cup on linkedin in payments and open banking.”
Many more interesting quotes in the video below: