Cel mai recent raport al Consiliului Concurentei al starii concurentei din Romania, intitulat – EVOLUȚIA CONCURENȚEI ÎN SECTOARE CHEIE – 2021, are ca tema transformarea digitala. Autoritatea pune accentul in acest raport pe digitalizarea serviciilor bancare, din perspectiva primelor 10 banci comerciale, dar si a migrarii catre online a activitatii hipermarketurilor (top 9 retaileri).
„Am ales ca temă principală a raportului asupra stării concurenței de anul acesta transformarea digitală. Subiectul este tratat atât din perspectiva unui domeniu care a înregistrat un progres susținut de adoptare a noilor tehnologii în ultimii ani (sectorul bancar), cât din cea a unui domeniu care a fost pus în fața unei transformări accelerate pe fondul pandemiei (zona de retail preponderent alimentar).” – Bogdan M. Chirițoiu, președintele Consiliului Concurenței
Sectorul bancar
Transformarea relației client-bancă, în sensul orientării într-o tot mai mare măsură către canalele de interacțiune la distanță, este evidențiată de creșterea gradului de utilizare a platformelor de online banking, dar și de demersurile băncilor de a asigura un grad de acoperire cât mai mare a rețelei teritoriale cu dispozitive self-service.
În cazul persoanelor fizice, numărul transferurilor realizate prin online banking a crescut de 5 ori față de cel din 2015. La nivelul persoanelor juridice, impactul negativ al pandemiei asupra derulării afacerilor a devansat, în perioada de început, ritmul de creștere al indicatorului alimentat de digitalizarea relației cu banca.
In mediul urban, o unitate deservea aproximativ 4200 de clienți în anul 2015, ajungând în prezent să deservească 4700 de clienți. Schimbarea este mult mai dramatică în mediul rural, unde, în anul 2015, o unitate deservea aproximativ 6100 de clienți, ajungând în prezent să deservească 9000.
In mediul rural, „închiderea unităților și creșterea considerabilă a numărului de clienți pe care o unitate trebuie să îi deservească îngreunează accesul la sistemul bancar”, potrivit raportului Consiliului Concurentei.
In ceea ce priveste gradul de dotare cu unități self service a rețelei teritoriale raportul constata ca, in 2020, 79% din sediile din mediul urban erau dotate cu unități self-service, față de doar 8% în mediul rural.
În prezent, un număr mare de utilizatori de servicii bancare au acces la o serie de operațiuni curente prin intermediul aplicațiilor de online banking: transferuri, schimb valutar, deschiderea/închiderea de conturi curente sau depozite
Sector retail – preponderent alimentar – marii retaileri
Pentru a cunoaște demersurile întreprinderilor din acest domeniu, Consiliul Concurentei s-a adresat principalilor 9 retaileri din România cu o serie de întrebări privind transformarea digitală. Întreprinderile chestionate au realizat, cumulat, vânzări de peste 63 de miliarde de lei în 2020, preponderent din comercializarea de produse alimentare (74%).
Orientarea comercianților către soluțiile de comercializare online a început să prindă contur în perioada 2015-2016, însă evoluția a fost rapidă, în termeni absoluți, vânzările din online dublându-se de la un an la altul chiar înainte de declanșarea crizei sanitare. Anul 2020 a înregistrat însă o creștere de peste 360% față de anul 2019. Ca pondere în totalul cifrei de afaceri, valoarea acestora este însă una redusă, depășind 1% pentru prima dată în anul 2021.
Nevoia stringentă de a accesa canale online a direcționat marii retaileri spre utilizarea platformelor de intermediere (Glovo, FoodPanda, Tazz, TakeAway ș.a.), care le-au oferit avantajul unui serviciu gata organizat, accesibil fără costuri de investiție inițiale și cu o arie de acoperire teritorială atractivă.
Deși unii retaileri au inițiat și realizarea unor facilități proprii destinate comerțului online, utilizarea altor platforme s-a dovedit cea mai accesibilă, pe termen scurt, în ciuda unor inconveniente evidențiate în răspunsurile transmise: lipsa comunicării directe cu clientul, lipsa vizibilității în proces, dificultatea de a gestiona stocurile deteriorate și retururile ș.a.
Activitatea de curierat
În ceea ce privește modalitatea de plată a produselor comandate, datele centralizate furnizate de principalii curieri, releva faptul ca nu au fost înregistrate schimbări semnificative. Analiza livrărilor B2C naționale arată faptul că, deși plățile cu cardul au cunoscut o ușoară creștere, plata ramburs la curier a rămas opțiunea preferată de majoritatea consumatorilor. Maximul ponderii plăților cu cardul la comerciant a fost atins în 2021, fiind opțiunea aleasă în cazul a 31% dintre comenzile livrate de marii curieri pe segmentul B2C național.
Merită menționat și faptul că opțiunea de plată cu cardul la curier, implementată de 3 dintre marile întreprinderi de curierat în perioada 2017-20199 , a fost utilizată într-o foarte mică măsură. De la implementare și până în prezent, ponderea anuală a plăților cu cardul la curier din totalul plăților ramburs, la nivelul operatorilor care au pus la dispoziție acest sistem de plată, nu a depășit 1%.
Alte două întreprinderi au menționat că intenționează să testeze/introducă această modalitate de plată în perioada următoare.
Printre factorii care au inhibat un astfel de demers, au fost menționați: costurile ridicate comparativ cu plata în numerar, lipsa de încredere a consumatorilor față de utilizarea cardului bancar ca mijloc de plată și faptul că POS-ul ar reprezenta un echipament fizic adițional kit-ului curierilor, îngreunându-le activitatea.
Dezvoltările din zona emitenților de carduri au făcut însă ca acest ultim obstacol să poată fi depășit, prin dezvoltarea de aplicații ce înlocuiesc echipamentul fizic.
Raportul complet al Consiliului Concurentei: EVOLUȚIA CONCURENȚEI ÎN SECTOARE CHEIE – 2021
Banking 4.0 – „how was the experience for you”
„So many people are coming here to Bucharest, people that I see and interact on linkedin and now I get the change to meet them in person. It was like being to the Football World Cup but this was the World Cup on linkedin in payments and open banking.”
Many more interesting quotes in the video below: