[stock-market-ticker symbols="FB;BABA;AMZN;AXP;AAPL;DBD;EEFT;GTO.AS;ING.PA;MA;MGI;NPSNY;NCR;PYPL;005930.KS;SQ;HO.PA;V;WDI.DE;WU;WP" width="100%" palette="financial-light"]

Radiografia e-commerce în România: ce vor românii și cum răspunde piața, în anul invaziei chineze

25 septembrie 2024

Desi platformele de eCommerce din România își fac bine treaba (50,58% dintre respondenți se declară
relativ mulțumiți și comandă de câte ori au ocazia, iar 10,56% sunt foarte mulțumiți și deja merg rar în
magazinele fizice)
, romanii au prins gustul comenzilor internationale, primele trei cele mai populare platforme fiind din China.

Temu, Shein, Aliexpres și celelalte destinații preferate ale românilor pentru comerțul internațional asigură o experiență peste așteptări pentru 41,5% dintre clienți, iar 5,13% dintre români califică procesul chiar la nivelul unei experiențe extraordinare. La polul opus, doar 2,63% se declară total dezamăgiți și afirmă că nu vor mai folosi platformele internaționale pentru achiziții, potrivit unui raport al stadiului pieței de eCommerce din România, realizat de easySales.

Odată ce au prins gustul comenzilor internaționale, românii au făcut și un clasament al platformelor, iar lider detașat la nivelul achizițiilor efectuate în ultimul an este Temu – 45,38%, urmat, la distanță, de Shein – 18,38% și AliExpress – 16,38%. Giganții ultimei decade, Amazon și eBay, pierd viteză, cu 15,25% și, respectiv, 4,63%.

Ce spun jucatorii din piata locala de comert electronic

Daniel Nicolae, CEO și cofondator, Innoship: „Impactul este masiv pentru toata piața de eCommerce din Uniunea Europeană. Aceste platforme generează o competiție neloială, fiind finanțate de guvernul chinez și, dat fiind că nu sunt înregistrate in UE, nu sunt obligate să se supună regulilor UE specifice segmentului eCommerce. Estimez că reglementările vamale la care lucrează UE vor ajuta la limitarea impactului. Sunt un susținător al competiției, însă nu și în cazul în care această luptă devine un instrument politic.

Arthur Rădulescu, CEO și Fondator MerchantPro: „Deși ofertele pe platformele chineze pot părea atractive, ele vin cu potențiale amenințări, cum ar fi incertitudinea legată de calitatea produselor, lipsa garanției, dificultăți în returnarea produselor și posibile întârzieri semnificative la livrare. Mai mult, în unele cazuri, există riscuri privind siguranța produselor, conformitatea acestora cu standardele europene și protecția datelor personale.”

Puiu Cosmin Mihai, Fondator și Specialist SEO, Doctor SEO: „Preferința românilor pentru Temu, Shein
și Aliexpress sugerează o competiție intensificată pentru retailer-ii locali, care pot pierde clienți din
cauza prețurilor atractive și a diversității de produse oferite de aceste platforme. La nivel local, această
tendință poate forța comercianții români să devină mai competitivi prin prețuri, diversificarea ofertelor
și îmbunătățirea experienței de cumpărare, pentru a-și menține relevanța în fata platformelor internaționale.”

Vlad Marincaș, CEO și cofondator Aqurate: „Prezența platformelor precum Temu, Shein și Aliexpress impactează semnificativ piața locală, prin strategii de marketing agresive și prețuri foarte competitive, punând presiune pe magazinele online locale care se confruntă cu costuri crescute de achiziție și dificultăți în menținerea loialității clientilor. Consumatorii sunt tot mai atrași de selecția vastă și prețurile mici, punând presiune pe companiile locale pentru a se adapta și a rămâne competitive. O solutie pentru business-urile locale ar fi diferențierea prin personalizarea experienței utilizatorilor si loializarea pe website-urile proprii. Personalizarea poate include recomandări de produse bazate pe istoricul de navigare și achiziții ale fiecărui utilizator, creând o experiență de cumpărare mult mai relevantă.”

Maher Tarazi, CEO și cofondator Altexpress: “Piața de comerț electronic din România nu poate concura întotdeauna în ceea ce privește prețul sau varietatea absolută cu platformele globale, dar își poate crea un avantaj competitiv prin servicii localizate, experiență superioară a clienților, loialitate față de brand și implicare a comunității. Concentrându-se pe aceste zone, afacerile locale se pot poziționa drept alegerea preferată pentru consumatorii români care apreciază și altceva decât cel mai mic preț.”

Documentul integral poate fi consultat și descărcat de aici.

O sumarizare a concluziilor studiului include următoarele date:

___________

Informațiile prezentate în studiul realizat de easySales au fost colectate în perioada 21 iunie 2014 – 8 iulie 2024, de la 1.043 de respondenți. Metodologia folosită pentru culegerea datelor statistice este CAWI – Computer Assisted Web Interviewing. Chestionarul a fost pus la dispoziția eșantionului prin link unic de acces.

Eșantionul studiat reproduce din punct de vedere al principalelor caracteristici structura sociodemografică a populației utilizatorilor de Internet din România, cu vârsta majoră. Rezultatele acestui sondaj pot fi extrapolate, cu o minimă marjă de eroare. Marja de eroare acceptată pentru sondajele efectuate în aceste condiții, utilizând metoda CAWI și respectând structura socio-demografică a populației utilizatorilor de Internet din România, este de aproximativ ±3%.

Ca structură socio-demografică, 52,92% dintre respondenți sunt bărbați, iar 89,36% au reședința în
mediul urban. 44,39% dintre respondenți locuiesc în Muntenia, 33,75% în Transilvania, 16,78% în Moldova și 5,08% în Dobrogea.

45,21% au venituri lunare nete ce depășesc 4.000 de lei, 21,55% se situează între 3.000 și 4.000 de lei, 18,97% între 2.000 și 3.000 de lei, iar 8,14% sub 2.000 de lei. 6,13% dintre respondenți nu au venituri proprii.

77,11% dintre respondenți sunt, în prezent, angajați. Principalele domenii în care aceștia lucrează sunt: Energie, resurse, construcții, imobiliare, auto, instalații – 21,12%; Educație, training, consultanță, management, cercetare, dezvoltare – 17,52%; Comerț, marketing – 16,77%; IT, software, web – 14,04%; Activități juridice, financiare, contabile – 12,55%.

Noutăți
Cifra/Declaratia zilei

Anders Olofsson – former Head of Payments Finastra

Banking 4.0 – „how was the experience for you”

So many people are coming here to Bucharest, people that I see and interact on linkedin and now I get the change to meet them in person. It was like being to the Football World Cup but this was the World Cup on linkedin in payments and open banking.”

Many more interesting quotes in the video below:

Sondaj

In 23 septembrie 2019, BNR a anuntat infiintarea unui Fintech Innovation Hub pentru a sustine inovatia in domeniul serviciilor financiare si de plata. In acest sens, care credeti ca ar trebui sa fie urmatorul pas al bancii centrale?