[stock-market-ticker symbols="FB;BABA;AMZN;AXP;AAPL;DBD;EEFT;GTO.AS;ING.PA;MA;MGI;NPSNY;NCR;PYPL;005930.KS;SQ;HO.PA;V;WDI.DE;WU;WP" width="100%" palette="financial-light"]

Proiect de Ordonanta de Urgenta prin care Trezoreria Statului va fi autorizata ca acceptator – „este necesara demararea imediata a procedurilor”

26 septembrie 2014

Trezoreria Statului va fi autorizata ca acceptator de plata cu cardul bancar si va presta acest serviciu pentru toate institutiile publice, astfel incat toti contribuabilii persoane fizice care detin carduri apartinand unui sistem de plata ce va accepta autorizarea (MasterCard, VISA sau altele), sa-si poata achita printr-un punct unic toate impozitele si taxele administrate de catre ANAF, primarii si alte institutii, potrivit unui comunicat al Ministerului Finantelor Publice. Propunerea este inclusa intr-un proiect de ordonanta de urgenta postat in 25 septembrie pe site-ul Ministerului Finantelor Publice, la rubrica Transparenta decizionala.

„Avand in vedere ca noul sistem de plata reglementat de prezenta ordonanta de urgenta necesita o perioada de implementare estimata intre 6 si 12 luni, este necesara demararea imediata a procedurilor de acceptarea a Trezoreriei Statului in sistemele de plati,” se arata in nota de fundamentare a proiectului de act normativ.


“Proiectul pe care il propunem astazi spre dezbatere face parte dintr-un pachet mai amplu de masuri promovate in scopul imbunatatirii conformarii voluntare prin modernizarea si facilitarea modalitatilor de plata a obligatiilor fiscale, fara costuri suplimentare pentru contribuabili. Autorizarea Trezoreriei Statului ca acceptator de plata cu cardul bancar este inca o masura prin care administratia isi adapteaza serviciile, venind in intampinarea contribuabilului”, a afirmat ministrul finantelor publice, Ioana-Maria Petrescu.

Noul sistem de plata oferit de Trezoreria Statului va contribui atat la stimularea platilor cu mijloace electronice moderne, cat si la diminuarea platilor in numerar efectuate de catre contribuabil la ghiseele institutiilor publice. Implementarea acestui sistem nu va genera costuri pentru institutiile publice care vor incasa venituri bugetare intrucat se utilizeaza sistemul actual de decontare utilizat in relatia cu Trezoreria Statului, iar comisioanele de decontare vor fi suportate de la bugetul de stat.

Potrivit proiectului de ordonanta de urgenta, Trezoreria Statului va accepta conectarea la un sistem de plata numai daca acesta va cumula simultan o serie de conditii intre care mentionam limitarea comisionului. Astfel, conform proiectului de act normativ, comisionul avut in vedere in relatia cu institutiile emitente ale cardurilor si sistemele de plata nu va depasi cumulat 0.3% din valoarea tranzactiei, fara a fi acceptate alte costuri suplimentare.

Acest comision este corelat cu Proiectul de Regulament privind comisioanele interbancare pentru operatiunile de plata utilizand cardul care prevede plafonarea comisioanelor interbancare pentru tranzactii la 0,2% din valoarea tranzactiei pentru cardurile de debit si 0,3% pentru cele de credit. Proiectul de Regulament este elaborat de Comisia Europeana.

In prezent, comisioanele interbancare reprezentand plaţile realizate intre bancile acceptante şi bancile emitente pentru tranzacţiile care presupun utilizarea cardurilor de plata sunt de aproximativ 0,5% + 2,50 lei (0,58 euro) pentru tranzacţiile ATM, in care comisionul este platit de banca emitenta bancii acceptante (proprietara ATM-ului), şi 1,00 % (standard), 1,50 % (e-commerce) şi 0,7% (petrol) pentru tranzacţiile POS, in care comisionul este platit de banca acceptanta bancii emitente. Aceste comisioane, in cazul sumelor achitate catre comercianti, sunt recuperate de catre bancile acceptante de la beneficiarii sumelor.

Proiectul de ordonanta de urgenta postat in 25 septembrie a.c. la transparenta decizionala va fi supus consultarii publice, iar ulterior va fi transmis spre dezbatere si aprobare Guvernului.

Informatii de context:
Proiectul de ordonanta de urgenta care creeaza cadrul legal Trezoreriei sa fie autorizata ca acceptator de plata cu cardul bancar face parte dintr-un set de masuri promovate de catre Ministerul Finantelor Publice si de catre ANAF, in scopul imbunatatirii relatiei contribuabilului cu fiscul si simplificarii modalitatilor de plata.

In acest context a fost lansat in 15 septembrie 2014 Spatiul Privat Virtual, aplicatie-pilot destinata, intr-o prima etapa, contribuabililor din Bucuresti si Ilfov prin care persoanele fizice pot comunica online cu administratia fiscala. Premisele comunicarii in format electronic intre contribuabil si autoritatile fiscale au fost stabilite prin OUG 40/2014, publicata in Monitorul Oficial in data de 23 iunie 2014.

De asemenea, incepand cu 1 iulie 2014, formularele privind deciziile de impunere anuala pentru venituri realizate de persoane fizice si pentru contributiile de asigurari sociale de sanatate datorate de acestea, contin o serie de informatii care sa faciliteze plata obligatiilor fiscale. Astfel, fiecare decizie de impunere contine informatii privind: codul de identificare fiscala a beneficiarului, contul de venituri bugetare corespunzatoare obligatiei de plata, codul IBAN in care trebuie efectuata plata, suma pe care contribuabilul o are de platit si o rubrica de explicatii. Pe decizia de impunere sunt incluse informatii privind modalitatile de plata.

Noutăți
Cifra/Declaratia zilei

Anders Olofsson – former Head of Payments Finastra

Banking 4.0 – „how was the experience for you”

So many people are coming here to Bucharest, people that I see and interact on linkedin and now I get the change to meet them in person. It was like being to the Football World Cup but this was the World Cup on linkedin in payments and open banking.”

Many more interesting quotes in the video below:

Sondaj

In 23 septembrie 2019, BNR a anuntat infiintarea unui Fintech Innovation Hub pentru a sustine inovatia in domeniul serviciilor financiare si de plata. In acest sens, care credeti ca ar trebui sa fie urmatorul pas al bancii centrale?