[stock-market-ticker symbols="FB;BABA;AMZN;AXP;AAPL;DBD;EEFT;GTO.AS;ING.PA;MA;MGI;NPSNY;NCR;PYPL;005930.KS;SQ;HO.PA;V;WDI.DE;WU;WP" width="100%" palette="financial-light"]

Presedintele ANAF: „lipsa investitiilor in sistemul informatic poate duce la oprirea activitatii, pe perioada nedeterminta, si la pierderi de date”

15 februarie 2017

Președintele Agenției Naționale de Administrare Fiscală, domnul Bogdan-Nicolae Stan (foto), atrage atenția asupra lipsei investițiilor, atât în sistemul informatic al instituției, cât și în serviciile de întreținere, în ciuda creșterii continue a solicitărilor pentru noi aplicații și a volumului de muncă al Direcției de Tehnologie a Informației din cadrul ANAF.

Conducerea ANAF a constatat că din anii 2012 – 2013 au încetat investițiile importante în infrastructura (hardware, software, infrastructura fizică suport), în pofida recomandărilor ferme din Acordul de Împrumut dintre România și BIRD (Legea 212/2013) destinat Proiectului de Modernizare a Administrației Fiscale. Potrivit acestui Proiect, România s-a angajat la momentul împrumutului că va asigura continuitatea funcționării în bune condiții a sistemului informatic existent, până la achiziționarea unui nou sistem informatic de administrare a veniturilor (RMS Cots).

In acest moment, nu există la nivelul ANAF niciun contract în derulare pentru întreținerea infrastructurii hardware, software și de comunicații.

„Consecințele acestei stări de fapt sunt deosebit de grave, mai ales în perioadele de vârf de activitate (cele din jurul datelor de depunere a declarațiilor fiscale și de plăți a impozitelor), deoarece provoacă sincope în funcționarea sistemului informatic. Aceste sincope pot genera oprirea parțială sau totală a unor activități fundamentale ale ANAF, sau chiar pierderi de date din sistem. De asemenea, defectarea serverelor sau a componentelor de comunicații din teritoriu, implică alte riscuri de blocare a activității.”, potrivit comunicatului de presa.

Președintele ANAF constată că în ultimii ani, banii alocați instituției în scopul investițiilor IT nu au fost utilizați decât într-o proporție „inadmisibil de scăzută”. Consecința neutilizării sistematice a bugetului este, din păcate, o alocare sub necesitățile menținerii în funcțiune a sistemului informatic în acest an, lucru pe care președintele ANAF l-a adus la cunoștința ministrului Finanțelor Publice.

Sistemul informatic al ANAF funcționează în prezent la o capacitate de 99%, cu mult peste recomandarile tehnice de maximum 70%, „ceea ce poate conduce la blocarea întregii activități a instituției, pe o perioadă nedeterminată”. În baza Memorandumului semnat in 2013 cu Banca Mondială, pentru modernizarea sistemului informatic, Agenția s-a angajat totodată să pună bazele unui Centru de Date echipat corespunzator, demersul fiind încă nefinalizat.

O altă problemă cu care se confruntă ANAF este întarzierea achiziționării de servicii de mentenanță, întreținere și reparații pentru Unitatea de Imprimerie Rapidă a Agenției Fiscale, fapt ce a generat îngreunarea organelor fiscale teritoriale cu activități de printare, împlicuire și expediere a tuturor actelor administrative și de executare, ceea ce poate afecta încasările bugetare.

In incheiere, in comunicatul ANAF se mai precizeaza ca, tinând cont de :situația critică constatată în funcționarea sistemului informatic central al ANAF”, președintele Bogdan – Nicolae Stan i-a adresat o informare domnului Sorin Grindeanu, prim ministru al României.

Bogdan-Nicolae Stan a fost numit în functia de presedinte, cu rang de secretar de stat, al Agenției Naționale de Administrare Fiscală, în urma deciziei prim-ministrului, publicată în Monitorul Oficial nr 0039, din 13 ianuarie 2017.

Bogdan-Nicolae Stan a avut atribuții de coordonare a activităților de combatere a evaziunii și fraudei fiscale, în funcţii precum cea de Director general/Director general adjunct, în cadrul Activității de inspecție fiscală de la DGRFP Ilfov (2012 – 2013) și respectiv Direcția de Administrare a Marilor Contribuabili (în perioada 2013 – 2014).

Recent, a ocupat funcţia de director general adjunct CNAS – Direcția Generală Monitorizare, Control și Antifraudă (2014 – ianuarie 2017). Bogdan-Nicolae Stan este licențiat în științe economice, specializarea Bănci și Burse de Valori din cadrul Academiei de Studii Economice – București, precum și în științe juridice, la Universitatea Ecologică București. De asemenea, deține un Master în Management public, urmat la Academia de Studii Economice din București.

Adauga comentariu

Noutăți
Cifra/Declaratia zilei

Anders Olofsson – former Head of Payments Finastra

Banking 4.0 – „how was the experience for you”

So many people are coming here to Bucharest, people that I see and interact on linkedin and now I get the change to meet them in person. It was like being to the Football World Cup but this was the World Cup on linkedin in payments and open banking.”

Many more interesting quotes in the video below:

Sondaj

In 23 septembrie 2019, BNR a anuntat infiintarea unui Fintech Innovation Hub pentru a sustine inovatia in domeniul serviciilor financiare si de plata. In acest sens, care credeti ca ar trebui sa fie urmatorul pas al bancii centrale?