Liberalizarea pietei de corespondenta inceputa in urma cu mai bine de 10 ani, la solicitarea Comisiei Europene, dar si cerintele clientilor legate de gradul de tehnologizare, au pus o mare presiune pe diversificare serviciilor postale. Posta Romana va merge cu diversificarea pana la obtinerea licentei de banca.
„Nici Posta Romana nu putea scapa de acest trend. Am cautat modele si variante care sunt compatibile atat cu piata din Romania si cu profilul de client pe care il avem, cat si cu nevoile economice ale Romaniei. Dupa ce am studiat pietele mature din punct de vedere al sinergiei dintre reteaua postala si serviciile bancare, Marea Britanie, Italia si Belgia, am ajuns la concluzia ca exista un loc foarte important pentru Posta Romana pe piata de retail banking din Romania.”, a declarat Cristina Catai – Sef departament strategie si programe Posta Romana, in cadrul unei conferinte de specialitate organizata de catre Revista Comunicatii Mobile.
„Propriile noastre servicii financiare reprezentate de gama de mandate postale, mandate online, plati, transferuri cross-border sau nationale, demonstreaza ca aceasta piata in crestere.”
Reprezentantul institutiei a spus ca, in contextul in care piata de retail banking din Romania este 50% neocupata, pentru ca in zona rurala a tarii nu exista niciun fel de furnizor de servicii financiare, Posta Romana preia de circa 15 ani depozite pentru banci iar 90% dintre acestea provin din mediul rural.
Acesta este un alt argument care au determinat institutia sa fructifice aceasta oportunitate de a presta servicii ce tin de retail banking iar solutia gasita a fost incheierea unui parteneriat cu Nexte Bank.
„Toate aceste argumente ne-au convins de faptul ca este momentul sa intram pe aceasta piata printr-o forma de parteneriat urmand ca, in perspectiva, in momentul in care vom avea atat knowhow-ul necesar dezvoltarii interne a acestei functiuni sa putem face acest proces de internalizare astfel incat intr-un orizont de timp de probabil 7-10 ani, Posta sa aiba intr-adevar propria banca.”, a precizat doamna Catai.
„Modul in care am gandit noi acest proiect strategic este intr-o prima etapa sa batem palma cu un partener din randul bancilor comerciale din Romania si sa punem la cale un parteneriat in 5 ani sau poate ceva mai mult prin care sa putem emite la nivelul intregii retele postale servicii bancare de retail accesibile din punct de vedere al proximitatii.”
Ce produse, cand si cum se vor vinde prin reteaua postala
„Clientii vor gasi la sediul Postei Romane un pachet standard care contine cont curent, depozite, credite de consum de diverse feluri, carduri de credit si de debit, credite ipotecare, imobiliare, produse accesibile pe care le vom putea tranzactiona in sediile noastre, in reteaua de ATM-uri instalata in reteaua Postei Romane. Precum si sigur pe canalele de distributie online, mobile si website, Posta Romana si al bancii partenere.”,a precizat oficialul Postei.
Succesiunea implementarilor va fi „extrem de rapida, aproape insesizabila”. Pana la finele anului viitor vor fi toate la vanzare. Va exista mai intai un proiect pilot in care vor fi testate solutiile tehnice si din punct de vedere al fluxurilor informationale si operationale dintre Posta si partenerul bancar, dupa care se va trece la un „roll-out” cu implementarea efectiva la nivelul retelei.
„Din punct de vedere al calendarului implementarii unui asemenea proiect va dati seama ca la scara unei retele care insumeaza in acest moment 5.600 de unitati fizice si 13.000 de factori postali, care actioneaza sub forma de canal mobil de distributie si promovare, ne uitam la o implementare de anvergura care poate dura intre 2 si 3 ani, ca sa atinga nivelul critic stabil.
Legat de modalitatea de vanzare, Catai a explicat urmatoarele: „Exista diferite modele care pot fi implementate in oficiile postale. Chiar daca vor fi in parteneriat, produsele se vor vinde sub brand propriu pentru ca un mare aport la acest parteneriat si la capitalul de incredere – de care are nevoie un nou jucator pe piata de retail – este desigur numele si traditia postei Romane.”
Banking 4.0 – „how was the experience for you”
„So many people are coming here to Bucharest, people that I see and interact on linkedin and now I get the change to meet them in person. It was like being to the Football World Cup but this was the World Cup on linkedin in payments and open banking.”
Many more interesting quotes in the video below: