Negocierile dintre Posta Romana si Nextebank au ajuns in etapa finala, iar intermedierea produselor si serviciilor bancare la ghiseele Postei Romane va incepe anul viitor, a declarat, pentru AGERPRES, directorul general al Postei Romane, Alexandru Petrescu.
„Suntem la finalul negocierilor cu Nextebank. Dupa ce acordul va fi aprobat de conducerea celor doua entitati, documentul va fi transmis autoritatilor competente spre analiza.”, a declarat Petrescu. „In urma obtinerii aprobarilor necesare, estimam ca intermedierea produselor si serviciilor bancii la ghiseele operatorului national de servicii postale va debuta undeva in primul trimestru al anului viitor. Ne pastram convingerea ca un astfel de parteneriat, care s-a dovedit a fi unul extrem de profitabil pentru operatorii postali nationali din Vestul Europei, va reprezenta una dintre sursele sigure de venit pentru Posta Romana”, a mai adaugat sursa citata.
Posta Romana nu este la prima tentativa de parteneriat cu o institutie de credit. In 18 decembrie 2013, compania emitea un comunicat de presa prin care anunta ca a demarat negocierile cu Grupul Intesa Sanpaolo in vederea incheierii unui acord bilateral privind vanzarea de servicii bancare si financiare in cadrul oficiilor postale Posta Romana si sub brandul „Posta Romana”. Anuntul intervenea dupa ce Posta Romana lansa in august 2013 o cerere de oferta bancilor pentru prestarea de servicii financiare. Aici ar fi de interes dacă Posta ar putea preciza dacă in afara de Grupul Intesa a mai fost si altcineva cu adevarat interesat de un parteneriat pentru ca alegerea a fost rezultatul unui proces de selectie.
Potrivit comunicatului, “lansarea proiectului reprezinta rezultatul procesului de selectie organizat de Compania Nationala Posta Romana, in conformitate cu noua strategie comerciala aprobata de conducerea societatii, al carei obiectiv principal il reprezinta diversificarea gamei de servicii oferite”.
Atunci, ca si acum, chiar daca de aceasta data nu este un comunicat ci o declaratie a sefului Postei, se face o regretabila eroare: se anunta parteneriate fara insa a avea negocierile incheiate. Surprinzator este ca nu s-a învatat nimic din prima tentativa de parteneriat, care nu s-a concretizat. De asemenea, de remarcat alegerea facuta, care la prima vedere pare un pas inapoi prin trecerea de la un parteneriat cu un grup european (Intesa Sanpaolo) la o colaborare cu institutie de credit fara perspective pe piata romaneasca (ultimul comunicat de presa al bancii este din noiembrie 2012), care isi cauta cumparator de multa vreme. Sau cine stie, poate ca Posta va trece la achizitii strategice.
Un lucru este cert: noua orientare strategica a Companiei Nationale Posta Romana care prin infiintarea “Posta Romana Servicii Financiare” se asteapta sa devina “unul dintre principalii jucatori pe piata romaneasca a serviciilor bancare”.
Chiar dacă este inca departe de acest obiectiv, compania a facut deja o serie de pasi în acest sens, liniile de afaceri ale Postei Romane fiind imbogatite cu noi servicii financiare menite sa asigure compensarea reducerii volumului de corespondenta.
In septembrie 2014 compania intra pe segmentul asigurarilor prin inregistrarea celui de-al doilea broker de asigurari cu capital de stat din Romania. Obiectivul Postei este ca produsele de asigurare – centrate pe politele obligatorii de casa si masina – sa fie oferite prin intermediul a 1.000 de oficii postale pana la sfârsitul acestui an.
Tot începand cu luna septembrie 2014, Posta Romana in parteneriat cu PrioriPay (prima platforma romaneasca digitala de transfer de bani Online), anunta lansarea serviciului “Bani Direct Acasa”. Persoanele aflate in strainatate, pot trimite bani catre rude si cunostinte aflate in Romania, direct la adresa unde acestea locuiesc, prin intermediul factorului postal. Destinatarul va primi suma de bani in Lei, fara a mai fi nevoit sa achite niciun comision, acesta fiind suportat de catre expeditor. Initierea si efectuarea transferului se face din fata unui calculator conectat la Internet.
In iulie a.c., Compania Nationala Posta Romana anunta demararea colaborarii cu eMAG, prin care operatorul national de servicii postale livreaza colete catre clientii retailerului online. Parteneriatul marcheaza lansarea unui nou serviciu apartinand Postei Romane – Postcollect – care ofera clientilor posibilitatea de a-si ridica produsele comandate dintr-un punct fix, respectiv din unitatea postala preferata. In faza pilot a proiectului cu eMAG, Posta Romana a inceput livrarea coletelor retailerului la doua oficii insa se doreste extinderea la 800 de oficii postale cu acces VPN.
Posta are o cota de 4% pe zona de colete din activitatea de comert electronic, „un procent nepermis pentru operatorul național de posta”, dupa cum declara chiar Petrescu, iar ținta este sa atingă 15% pana la jumatatea lui 2016.
Asadar, pe zona serviciilor financiare, Posta Romana a bifat asigurarile si transferurile de bani, si a intrat pe segmentul comertului electronic. In continuare institutia urmareste sa isi monetizeze reteaua pe care o are la nivelul tarii, oferind la ghiseu si servicii financiar-bancare primare, de cont curent, carti de credit, imprumuturi, schimb valutar. Ramane de vazut ce va aduce iminentul parteneriat cu Nexte Bank.
Banking 4.0 – „how was the experience for you”
„So many people are coming here to Bucharest, people that I see and interact on linkedin and now I get the change to meet them in person. It was like being to the Football World Cup but this was the World Cup on linkedin in payments and open banking.”
Many more interesting quotes in the video below: