27 mai 2010 – Cheltuielile făcute de consumatorii din Europa au crescut cu 9% în primul trimestru (T1) din 2010 faţă de primul trimestru din 2009, conform raportului Visa privind Tendinţele de Consum din Europa, realizat în colaborare cu Markit, o companie specializată în analize de business şi indicatori economici.
Potrivit Raportului, suma cheltuită pe cardurile Visa de debit, credit şi prepaid la nivelul întregului continent s-a ridicat la 230 miliarde euro, în primul trimestru din 2010, faţă de totalul de 198 miliarde euro cheltuit pe cardurile Visa în aceeaşi perioadă a anului anterior. Astfel, rata anuală de creştere a ajuns la 16,4%, de la 11,7% în ultimul trimestru din 2009. Ajustate astfel încât să ia în considerare creşterea numărului de carduri Visa nou emise, datele indică o creştere a sumelor nominale cheltuite de 9% faţă de anul precedent – o rată de creştere mai mare decât cea de 5,8% înregistrată înainte de recesiune, la sfârşitul anului 2007.
În timp ce volumul sumelor cheltuite şi-a revenit, valoarea medie a tranzacţiei nu a ajuns încă la nivelurile înregistrate între 2005 şi 2008. În această perioadă, valoarea medie a unei tranzacţii pe card s-a situat între 51 şi 53 de euro, dar a scăzut la 48,8 euro în T3 2009 şi în prezent se situează la 49,0 euro. Scăderea se datorează cheltuielilor mai limitate făcute de către consumatori şi nivelului mai scăzut al preţurilor, dar de asemenea se datorează numărului tot mai mare de persoane care îşi folosesc cardurile pentru tranzacţii de valoare tot mai mică. Această ultimă explicaţie este susţinută de creşterea anuală continuă a numărului mediu de tranzacţii per card.
Utilizarea cardurilor a crescut puternic în ultimii zece ani, dovadă fiind faptul că 11,2% din sumele cheltuite de consumatori la comercianţii din Europa sunt tranzacţionate pe cardurile Visa şi peste 70% dintre acestea s-au realizat pe carduri Visa de debit. De altfel, statisticile despre utilizarea cardurilor pot fi un indicator bun pentru sumele total cheltuite de consumatori.
Raportul, care se bazează pe analiza tranzacţiilor efectuate cu cele 399 de milioane de carduri Visa de debit, credit şi prepaid, aflate în prezent în circulaţie, a identificat o corelare puternică între datele Visa şi cifrele Comisiei Europene privind încrederea consumatorilor. Cifrele Comisiei Europene au arătat că sentimentul consumatorilor privind situaţia economică din primul trimestru 2010 a crescut la valoarea maximă atinsă în decursul ultimilor doi ani, după ce a scăzut la o valoare minimă, în acelaşi moment reflectat şi de datele Visa din T1 2009.
Datele iniţiale Visa pentru aprilie şi mai indică faptul că tendinţa pozitivă înregistrată de valoarea sumelor cheltuite pe card s-a menţinut şi în T2 2010. Istoric, datele Visa au indicat o uşoară depăşire a cifrelor oficiale privind vânzările retail, în special în 2008 şi 2009, când datele semnalau deja o trecere bruscă de la creşterea puternică a sumelor cheltuite la o scădere a acestora. Prin urmare, rezultatele bune înregistrate de Visa pentru luna aprilie sunt de bun augur pentru menţinerea tendinţei de revenire în ceea ce priveşte sumele cheltuite de consumatori în T2.
Dr. Steve Perry, Director Comercial al Visa Europe, a declarat: „Valoarea sumelor cheltuite de consumatori a fost puternic afectată de recesiune, dar şi-a revenit surprinzător de repede. În prezent, rata de creştere este mai mare decât înainte de recesiune. Este un semnal pozitiv pentru starea întregii economii europene, deoarece cheltuielile consumatorilor reprezintă un important motor al dezvoltării.
„Cu toate acestea, optimismul trebuie să fie moderat, dat fiind că situaţia din Grecia şi preocupările legate de situaţia financiară dintr-o serie de ţări europene arată că perspectivele sunt incerte şi rămâne de văzut dacă sumele cheltuite vor continua să crească în ritmul actual.
„În ultimii zece ani s-a înregistrat o creştere masivă a gradului de utilizare a cardurilor în Europa şi mai mult de 1 din 9 euro cheltuiţi în Europa provine de pe un card Visa. Cardurile de debit, în special, sunt metoda de plată preferată de către mulţi consumatori şi înlocuiesc utilizarea numerarului şi a cecurilor. Acest lucru înseamnă că sumele cheltuite pe card oferă un indicator clar al totalului sumelor cheltuite de consumatori şi pot completa cifrele oficiale.”
Chris Williamson, Economist Şef Markit, a declarat: „Creşterea pe cardurile Visa oferă informaţii utile despre schimbarea tendinţelor de consum, iar datele pentru primul trimestru ilustrează o situaţie surprinzător de pozitivă şi încurajatoare. Această creştere se datorează preferinţei crescute faţă de carduri în defavoarea numerarului, în mai multe ţări, dar având în vedere nivelul inflaţiei, creşterea reală a cheltuielilor de consum este posibil să fi fost mai modestă. Totuşi, aceşti factori nu sunt responsabili pentru întreaga creştere înregistrată în T1 iar datele arată că revenirea economică de la nivel european câştigă teren şi în rândul gospodăriilor, nu doar la nivelul companiilor.
„Datele preliminare Visa pentru ultimele luni confirmă rezultatele altor studii potrivit cărora revenirea continuă în trimestru doi şi posibil să câştige teren. Cu toate acestea, nu trebuie uitat că revenirea consumului din ultimul an a fost susţinut prin pachete de stimulare fără precedent din partea guvernelor. Menţinerea acestor performanţe şi în a doua jumătate a anului 2010 depinde de menţinerea creşterii economice în faţa turbulenţelor cauzate de problema datoriilor suverane din regiune, eliminarea pachetelor de stimuli şi măsurile de austeritate impuse de reducerea datoriilor publice.”
Banking 4.0 – „how was the experience for you”
„So many people are coming here to Bucharest, people that I see and interact on linkedin and now I get the change to meet them in person. It was like being to the Football World Cup but this was the World Cup on linkedin in payments and open banking.”
Many more interesting quotes in the video below: