[stock-market-ticker symbols="FB;BABA;AMZN;AXP;AAPL;DBD;EEFT;GTO.AS;ING.PA;MA;MGI;NPSNY;NCR;PYPL;005930.KS;SQ;HO.PA;V;WDI.DE;WU;WP" width="100%" palette="financial-light"]

Platile cu cardul au explodat in paralel cu reducerea dramatica a numarului de „chioscari”

18 ianuarie 2016

Dupa 2003, odata cu explozia creditarii in Romania, inclusiv pe card, schemele internationale de plata (MasterCard si Visa) au cheltuit milioane de euro pentru promovarea si incurajarea utilizarii cardurilor la comercianti. Succesul reportat de campaniile desfasurate nu ar fi fost acelasi daca retail-ul modern, acceptator de card, reprezentat de marile lanturi precum Auchan, Carrefour sau Cora –  nu ar fi scos din business majoritatea „chioscarilor” de cartier, neacceptatori de card. Retailerii internationali nu doar ca au acceptat, inca de la inceput plata prin card, dar au emis si carduri (proprii sau in parteneriat cu bancile) ceea ce a permis acordarea de discount-uri semnificative si chiar plata in rate.

Comertul traditional mai numara la finalul anului trecut 54.000 de mici ma­ga­zine, cu afaceri de 33,3 mld. lei, cu aproa­pe 20.000 de unitati mai putin de­cat in 2008. In aceeasi perioada, cifra de afa­ceri a comertului traditional a scazut cu circa 8 mld. lei, potrivit cal­cu­le­lor ZF pe baza datelor oferite de compa­nia de cercetare Euromonitor.

La polul opus, retailerii inter­na­tio­nali si-au extins retelele de patru ori in ace­easi perioada, pana la 1.700 de hiper­marketuri, super­mar­keturi si ma­gazine de tip dis­count si cash&carry. Mai mult, in ul­timii ani au inceput sa pa­rieze pe ma­gazine de proximitate, care scot din joc micii chioscari.

Jucatorii din comertul modern spun ca expansiunea lor nu distruge co­mertul traditional alb, ci cel negru si gri, care ajungea acum 2-3 ani la o treime din totalul comertului tradiţional po­trivit informatiilor din piata.

„Profi aduce comertul civilizat si fiscalizat si confortul retailului modern pana in cele mai diverse zone (…). Piata din Romania nu este nici pe departe sa­turata“, spune Daniel Carstea, direc­to­rul general al lantului de super­mar­keturi Profi, al doilea cel mai extins ju­cator din comerţul modern.

La polul opus, Feliciu Paraschiv, pro­prietarul retelei de magazine Paco, cu un total de sapte unitati si afaceri de peste 50 mil. lei spune ca „orice eco­no­mie, oricat de dezvoltata ar fi ea, are o componenta neagra sau gri. Acum noi, in Romania, trebuie sa punem in ba­lanta ce este mai avantajos, sa avem o componenta de vanzari la negru in co­mert, dar cu bani care sunt cheltuiti tot local, deci raman in circuitul economic ro­manesc, sau un comert modern pu­ter­nic si alb, cu retele precum Lidl care repatriaza tot profitul in tara-mama.“

Adauga comentariu

Noutăți
Cifra/Declaratia zilei

Anders Olofsson – former Head of Payments Finastra

Banking 4.0 – „how was the experience for you”

So many people are coming here to Bucharest, people that I see and interact on linkedin and now I get the change to meet them in person. It was like being to the Football World Cup but this was the World Cup on linkedin in payments and open banking.”

Many more interesting quotes in the video below:

Sondaj

In 23 septembrie 2019, BNR a anuntat infiintarea unui Fintech Innovation Hub pentru a sustine inovatia in domeniul serviciilor financiare si de plata. In acest sens, care credeti ca ar trebui sa fie urmatorul pas al bancii centrale?