Dupa 2003, odata cu explozia creditarii in Romania, inclusiv pe card, schemele internationale de plata (MasterCard si Visa) au cheltuit milioane de euro pentru promovarea si incurajarea utilizarii cardurilor la comercianti. Succesul reportat de campaniile desfasurate nu ar fi fost acelasi daca retail-ul modern, acceptator de card, reprezentat de marile lanturi precum Auchan, Carrefour sau Cora – nu ar fi scos din business majoritatea „chioscarilor” de cartier, neacceptatori de card. Retailerii internationali nu doar ca au acceptat, inca de la inceput plata prin card, dar au emis si carduri (proprii sau in parteneriat cu bancile) ceea ce a permis acordarea de discount-uri semnificative si chiar plata in rate.
Comertul traditional mai numara la finalul anului trecut 54.000 de mici magazine, cu afaceri de 33,3 mld. lei, cu aproape 20.000 de unitati mai putin decat in 2008. In aceeasi perioada, cifra de afaceri a comertului traditional a scazut cu circa 8 mld. lei, potrivit calculelor ZF pe baza datelor oferite de compania de cercetare Euromonitor.
La polul opus, retailerii internationali si-au extins retelele de patru ori in aceeasi perioada, pana la 1.700 de hipermarketuri, supermarketuri si magazine de tip discount si cash&carry. Mai mult, in ultimii ani au inceput sa parieze pe magazine de proximitate, care scot din joc micii chioscari.
Jucatorii din comertul modern spun ca expansiunea lor nu distruge comertul traditional alb, ci cel negru si gri, care ajungea acum 2-3 ani la o treime din totalul comertului tradiţional potrivit informatiilor din piata.
„Profi aduce comertul civilizat si fiscalizat si confortul retailului modern pana in cele mai diverse zone (…). Piata din Romania nu este nici pe departe saturata“, spune Daniel Carstea, directorul general al lantului de supermarketuri Profi, al doilea cel mai extins jucator din comerţul modern.
La polul opus, Feliciu Paraschiv, proprietarul retelei de magazine Paco, cu un total de sapte unitati si afaceri de peste 50 mil. lei spune ca „orice economie, oricat de dezvoltata ar fi ea, are o componenta neagra sau gri. Acum noi, in Romania, trebuie sa punem in balanta ce este mai avantajos, sa avem o componenta de vanzari la negru in comert, dar cu bani care sunt cheltuiti tot local, deci raman in circuitul economic romanesc, sau un comert modern puternic si alb, cu retele precum Lidl care repatriaza tot profitul in tara-mama.“
Banking 4.0 – „how was the experience for you”
„So many people are coming here to Bucharest, people that I see and interact on linkedin and now I get the change to meet them in person. It was like being to the Football World Cup but this was the World Cup on linkedin in payments and open banking.”
Many more interesting quotes in the video below: