Autoritatile statului au anuntat public intentia de a prelua de la Asociatia de Plati Electronice din Romania – APERO – platforma ghiseul.ro, destinata platii online cu cardul a taxelor si impozitelor locale. Discutiile urmeaza a fi demarate in cel mai scurt timp cu putinta.
Proiectul Ghiseul.ro, dezvoltat in parteneriat de catre Asociatia de Plati Electronice din Romania in calitate de reprezentant al mediului privat si Agentia pentru Agenda Digitala a Romaniei – AADR, in calitate de reprezentant al Statului Roman, a intrat in luna aprilie 2015 in al cincilea an consecutiv de viata.
In toata aceasta perioada s-a reusit atragerea in sistem a aproximativ 100.000 de utilizatori: 80,000 de utilizatori unici inregistrati si inca aproximativ 20,000 de utilizatori ocazionali. De asemenea, numarul de tranzactii a depasit 160.000 iar valoarea lor cumulata de apropie de 50 mil. lei, respectiv aproximativ 12 mil. euro.
Ghiseul.ro un proiect cu notorietate nationala si cu o acoperire demografica de aproximativ 10 mil. de persoane preponderent in mediul urban. Astfel, in acest moment, este cunoscut ca cele mai mari primarii din Romania (top 200) sunt inregistrate in Ghiseul.ro. Practic, toate primariile din municipiile resedinta de judet sunt inrolate in SNEP (Sistemul National Electronic de PLata online prin card a taxelor si impozitelor) si permit plata prin ghiseul.ro
Cei 5 ani de functionare neintrerupta au demonstrat capabilitatea tehnica foarte buna a sistemului si l-au pozitionat ca singura solutie de incasare a taxelor si impozitelor, cu cardul bancar, cu acoperire nationala.
„In ceea ce priveste Ghiseul.ro, am gasit caile prin care sa ranforsam această aplicatie. In acest moment, numarul de primarii care folosesc această aplicatie a crescut, fiind acceptate plati în 172 de primarii. Incercam sa extindem platforma, sa unificam serviciile. In momentul de fata integram ceea ce functioneaza si, de anul viitor, sa facem o campanie de informare. Extinderea functionalitatii la persoane juridice este un alt plan. Momentan, aplicatia este dedicata persoanelor fizice si persoanelor fizice autorizate. Ne gandim la un singur punct de contact in care vor exista toate alternativele. Vom debloca lucrurile care nu au mers atat de bine în perioada care s-a scurs’, a declarat Marius Raul Bostan, ministrul pentru Societatea Informationala, intr-o conferinta de specialitate organizata de Visa si Ziarul Financiar, in primul sau discurs ca ministru.
Chiar daca suma colectata in acesti 5 ani prin ghiseul.ro este considerata de ministru extrem de mica, chiar „ridicola”, acesta apreciaza ca platforma este totusi „singurul site care a miscat in mod real interfata la nivel national”.
Prezent la acelasi eveniment, care a avut ca tema 20 de ani de carduri Visa in Romania, reprezentantul Trezoreriei Statului a confirmat aceste intentii si a oferit cateva detalii in plus.
„Platforma ghiseul.ro va fi integrata cu proiectul nostru de dezvoltare a infrastructurii Trezoreriei, este un proiect finantat din fonduri europene, in decembrie semnam contractul de finantare.”, a declarat joi Valentin Mavrodin, director general al Directiei Generale Trezorerie si Contabilitate Publica din cadrul Ministerului Finantelor Pubice, .
Mavrodin a precizat ca sistemul va avea trei componente majore: „prima va fi legata de centralizarea bazelor de date, a doua va fi internet banking pentru institutii publice si pentru operatorii economici cu care noi lucram, iar a treia componenta este legata de plata cu cardul, adica integrarea unor functionalitati impreuna cu cele de la ghiseul.ro si crearea unei infrastructuri care sa permita informarea cetatenilor cu privire la toate obligatiile de plata”,
El a aratat ca ministerul va incepe in ianuarie implementarea proiectului de plati cu cardul si intentioneaza sa o finalizeze pana la sfarsitul anului viitor. Totodata, a precizat ca Finantele au profitat de posibilitatea, pe proiecte europene, de a angaja pe perioade determinate persoane calificate, care sa fie platite mult mai bine si care sa sustina implementarea unor proiecte.
„Cred ca am oferit un pret destul de bun pe piata, sa vedem cand o sa finalizam contractul, o sa fie o chestiune extrem de transparenta. O sa fie undeva la 5.000 euro net (pe luna – n.r.). Pe partea de business, de carduri va fi o persoana care va lucra trei ani in institutia noastra cu contract de munca pe perioada determinata si care va asigura tot know-how-ul pentru implementarea solutiei respective”, a mai spus Mavrodin.
El a punctat ca va fi o selectie foarte transparenta, iar ministerul va solicita ca la interviu sa fie prezenti reprezentantii tuturor entitatilor semnificative care pot aprecia calificarea candidatilor.
In ceea ce priveste centralizarea bazelor de date, Finantele lucreaza la un proiect finalizat in proportie de 98%, privind o infrastructura electronica de comunicatii cu toate institutiile publice din Romania.
„Din punct de vedere al infrastructurii, din ianuarie va incepe implementarea la scara larga a unui proiect pe care noi l-am finalizat in procent de 98%, pana la sfarsitul lunii decembrie o sa-l implementam integral, in care am creat o infrastructura de comunicatii electronica cu toate institutiile publice din Romania. Nu mai exista situatii in care o autoritate publica se poate plange ca nu are cum sa transmita anumite informatii catre o zona centralizata. Infrastructura are la baza situatii financiare, situatii relevante pentru raportari si managementul bugetar”, a precizat directorul MFP.
Mavrodin a subliniat ca, din cele 13.700 de institutii publice existente in Romania, 7.500 sunt deja conectate la sistem, intrucat exista o infrastructura creata prin care pot trimite informatiile catre o zona centrala. Ministerul a inventariat toate institutiile publice din Romania, cu date de contact complete, informatiile urmand sa fie incarcate pe site-ul Finantelor in perioada urmatoare, intr-o aplicatie dedicata. Potrivit oficialului, MFP isi propune pentru anul viitor o crestere exponentiala a transparentei institutiei.
” Platforma ghiseul.ro are functionalitatea prin care se consulta informatiile in timp real in baza de date a primariei, acolo se poate doar pentru primariile care detin infrastructura tehnica, resursa umana pentru a permite acest acces in timp real. Restul primariilor trebuie sa recunoastem ca nu au astfel de sisteme informatice, au niste calculatoare cu niste soft-uri si nu pot realiza aceasta conexiune in timp real. Solutia pe care am prezentat-o rezolva si aceasta problema si sper ca, pana la finele anului urmator, toate institutiile publice sa fie obligate, macar o data pe an, sa trimita acea informare electronic, apoi vedem la ce interval e necesar, care e informatia relevanta pentru cei care au offline”, a explicat Mavrodin.
El considera ca trebuie sa existe o reglementare la nivel de lege, astfel incat autoritatile publice care colecteaza impozite si taxe sa fie obligate, cel putin periodic, sa incarce aceste informatii intr-o zona centrala, astfel incat sa poata fi accesate de contribuabili.
Banking 4.0 – „how was the experience for you”
„So many people are coming here to Bucharest, people that I see and interact on linkedin and now I get the change to meet them in person. It was like being to the Football World Cup but this was the World Cup on linkedin in payments and open banking.”
Many more interesting quotes in the video below: