Volumele tranzactionate pe cardurile emise in Romania reprezinta 26% din consumul privat al populatiei, fata de 44% cat este media europeana. „Este o diferenta importanta insa ratele noastre de crestere sunt foarte mari. La un moment dat vom ajunge si media europeana.” a declarat Elena Ungureanu, country manager Visa Romania, in cadrul ZF Bankers 2023.
In vederea atingerii acestui obiectiv se depun eforturi pe trei fronturi: educarea consumatorilor pentru a incuraja platile la comercianti, legislatie si dezvoltarea infrastructurii de acceptare.
In ceea ce priveste educatia, din fericire, romanii se dovedesc extrem de receptivi la nou si adopta noile tehnologii. Nu este doar cazul tehnologiei contactless ci si al noilor dispozitive de plata.
„In general, romanilor le place telefonul si, mai nou, le place sa plateasca cu telefonul. 1 din 3 consumatori plateste deja cu telefonul. Este mult pentru o perioada atat de scurta avand in vedere ca primul portofel digital in Romania a aparut in 2018. Dar s-a extins rapid. Peste doua treimi dintre consumatorii care fac tranzactii pe internet au cardul salvat in cel putin o aplicatie. 70% dintre consumatori isi fac cumparaturile de pe telefon, prin initializarea de tranzactii de plata.„
„Exista o schimbare in randul consumatorilor, in materie de mentalitate. In momentul de fata se manifesta o cerere pentru plati digitale. Vin generatii noi care sunt obisnuite cu tot ceea ce inseamna digital. Or daca exista cerere, trebuie sa existe si oferta. Ma refer la comerciantii trebuie sa-ti ofere posibilitatea sa faci plati cu cardul.„
Se pare ca aceasta oferta pe zona de acceptare la plata va fi obtinuta si cu ajutorul legislatiei. Astfel, incepand cu 1 ianuarie 2023, comerciantii cu incasari anuale de peste 50.000 lei au obligatia de a accepta cardul la plata.
„Asteptam sa vedem cifrele aferente primului semestru, ca sa ne dam seama daca legea a avut efect. In principiu, ce avem pana acum, din perspectiva legislatie, ajuta. Ramane de vazut daca si efectele vor fi suficient de puternice pentru a ajunge sa acoperim o masa critica si zona rurala, dar si acele domenii in care acum nu exista acceptare.”
„Pana sa ajungem si la batrana care vinde rosii la poarta, avem magazinele satesti, micile statii de benzina sau service-urile. Sunt oportunitati si in mediul rural.” explica Elena Ungureanu.
Din perspectiva infrastructura, in 2021 si 2022, s-au instalat cumulat proximativ 120.000 de POS-uri, ajungand la un total de aproape 374.000 de terminale. La o medie de 200 euro per terminal, rezulta ca doar in perioada sus amintita, bancile au investit cel putin 24 mil. euro in achizitia de noi POS-uri, care sa permita plata contactless. In acest moment, 97,6% din reteaua nationala de POS-uri ofera posibilitatea platii contactless.
Cu toata aceasta crestere a retelei (26% in 2022), Romania are o medie de 19 terminale la 1000 locuitori, in conditiile in care media europeana este la 36 de terminale.
„Inca mai avem de acoperit. Ce facem? Ne uitam catre urbanul mic si catre rural. In acelasi timp ne uitam catre anumite domenii, noi le numim verticale. Iata si cateva exemple pe care ne vom concentra la anul, pentru dezvoltarea acceptarii platilor digitale: e-charging-ul, unde vizam dezvoltarea metodelor de plata pentru reincarcarea masinilor electrice si „vending machines”. Neoficial sunt in jur de 4000 de astfel de terminale (n.r. gen tonomate pentru plata cafelei) si marea majoritate nu accepta plati prin card.”
Nu este exclus ca Visa sa abordeze si canale neutilizate pana acum pentru promovarea cardului la plata. Intrebata daca se ia in calcul serialul Las Fierbinti pentru un „product placement”, oficialul Visa nu a negat posibilitatea. „O sa ne gandim” a spus Elena Ungureanu.
Ce urmeaza?
Se lucreaza la noi solutii care sa confere un plus de incredere la utilizarea cardurilor, mai ales in mediul online. In ceea ce priveste tokenizarea, ce vizeaza o noua modalitate de stocare a datelor cardului in contul de client al comerciantilor, prin criptare. Ungureanu spune ca de curand a inceput, inclusiv in Romania, un proiect prin care, pentru mai multa siguranta in tranzactionare, numerele de card din „card on file” sunt inlocuite cu token-uri. Ce presupune acest lucru?
„De exemplu, nu vom mai avea cardurile stocate in aplicatiile de mancare si vom avea un token in locul cardurilor respective. Daca prin absurd se sparge baza de date, token-ul respectiv nu este valabil decat la acel comerciant.„
Ungureanu mai spune ca exista foarte multe banci si institutii financiare in Romania care utilizeaza solutii bazate pe inteligenta artificiala pentru autorizarea tranzactiilor.
„Nu iau in considerare numai trecutul consumatorului respectiv, ci si geolocatia, si ce s-a intamplat in situatii asemanatoare cu carduri similare la comerciantul respectiv. Incorporam din punct de vedere tehnologic toate informatiile pe care le avem de la cele 4 miliarde de carduri Visa emise in toata lumea, dintre care peste 10 milioane doar in Romania.„
Iar acest lucru deja se vede. Ungureanu spune ca „din punct de vedere al fraudelor stam foarte bine”, Romania fiind de aproape trei ori sub media europeana.
De asemenea, in contextul reluarii calatoriilor dar si a dezvoltarii in continuare a comertului electronic, „ne asteptam sa vedem o crestere insemnata a platilor transfrontaliere” – mai spune Ungureanu.
Cand vom putea plati cu ochelarii? Se pare ca totul depinde de cat de deschisi vor fi consumatorii pentru acest tip de noi modalitati de plata. Tehnic vorbind, totul este posibil si probabil deja testat.
„Cel mai probabil in curand. Practic, este un domeniu in care orice lucru care poate fi purtat si care este conectat, poate fi utilizat pentru plati. Probabil ca la un moment dat vom ajunge si in punctul in care cardul va putea fi disponibil pe lentila.” – a mai precizat oficialul Visa.
Banking 4.0 – „how was the experience for you”
„So many people are coming here to Bucharest, people that I see and interact on linkedin and now I get the change to meet them in person. It was like being to the Football World Cup but this was the World Cup on linkedin in payments and open banking.”
Many more interesting quotes in the video below: