[stock-market-ticker symbols="FB;BABA;AMZN;AXP;AAPL;DBD;EEFT;GTO.AS;ING.PA;MA;MGI;NPSNY;NCR;PYPL;005930.KS;SQ;HO.PA;V;WDI.DE;WU;WP" width="100%" palette="financial-light"]

Piata locala de comert electronic in 2013: 4.500 de magazine online si peste 600.000 de carduri active – care sunt volumele?

1 februarie 2014

Plecand de la statisticile si estimarile VISA, MasterCard, RomCard, Daedalus Millward Brown si ale principalilor jucatori din piata de e-commerce (reprezentanti ai magazinelor online de top), echipa GPEC a realizat un grafic ce se doreste o „fotografie” a pietei locale de comert electronic in 2013.

Demersul este de salutat chiar daca marea majoritate a cifrelor sunt orientative.

Doua remarci ne-au atras atentia, ambele fiind legate de sumele care se tranzactioneaza in online pe cardurile emise in Romania.

Prima este concluzia GPEC, in urma documentarii efectuate: „bilantul retail e-commerce 2013: aproximativ 600.mil Euro – sunt excluse tranzactiile pentru servicii, utilitati, ticketing, travel, etc”.

Cea de-a doua este cifra Visa, data de realitatea tranzactiilor efective: „15% din volumele tranzactate pe cardurile Visa din Romania reprezinta plati online, comparativ cu media europeana de aproximativ 25%”. Cum in anul financiar incheiat in septembrie 2013, volumele tranzactionate pe cardurile Visa au fost de 19,3 mld. Euro, rezulta ca – numai pe cardurile Visa – romanii au cumparat de pe Internet in valoare de 2,9 mld. Euro (!?).

Personal nu inteleg de ce au fost excluse utilitatile in evaluarea pietei de comert electronic, mai ales in conditiile in care peste 40% dintre tranzactiile efectuate de romani pe Internet sunt plati de facturi. Apropo, ce mai poate ramane in urma acelor excluderi: IT&C-ul, cartea, fashion-ul (imbracaminte & incaltaminte), inclusiv pentru copii, si … gambling-ul? Insa nici introducerea celorlalte categorii respectiv utilitati, ticketing, travel, servicii diverse, etc. nu ar putea acoperi diferenta intre estimarea eronata a GPEC (600 mil. Euro) si cifra Visa (2,9 mld. Euro). Si sa nu uitam faptul ca nu am luat in calcul sumele cheltuite de romani pe cardurile MasterCard, Maestro si American Express.

In mod evident suma la care am ajunge ar fi mult prea mare si total irelevanta fata de realitate. Sa nu uitam cifrele BNR: pe cele peste 14,1 mil. de carduri valide aflate in circulatie (bancare si nebancare), emise in Romania, s-au rulat in 2013 in jur de 35 mld. Euro. Din aceasta valoare 6-6,5 mld. Euro a insemnat platile la comercianti. Or nu poate crede nimeni ca jumatate din tranzactiile comerciale sunt plati pe magazinele online, pentru simplul motiv ca nu este adevarat.

De asemenea, echipa GPEC s-a bazat prea mult pe datele RomCard si deloc pe alti mari jucatori importanti din comertul electronic romanesc. Ma gandesc in primul rand la procesatorul Netopia care, prin platforma mobilpay a procesat anul trecut peste 2,2 mil. tranzactii online cu cardul in valoare de 78 mil. Euro, reusind sa atraga in sistem peste 700 de noi comercianti. La fel de bine putea fi interogat si centrul de procesare First Data din Romania, care gestioneaza un portofoliu de 500.000 de carduri emise de IFN-uri (BRD Finance si Cetelem). Personal am un card Cetelem si tranzactionez cu el pe Internet si ca mine, foarte probabil, multi altii.

Introducerea datelor si de la acesti jucatori ar fi facut infograficul mult mai relevant; mai ales in conditiile in care „motorul” RomCard s-a cam oprit din turatie, cel putin la nivelul volumelor procesate, cresterea anuala fiind de numai 2 mil. Euro potrivit GPEC (de la 218 mil. Euro in 2012, la 220 mil Euro in 2013).

In fine, ar fi fost interesant de urmarit evolutia comertului electronic si din perspectiva microplatilor prin SMS, intrucat sunt zeci de magazine online care au introdus aceasta modalitate de plata pe site-urile lor iar tranzactiile au depasit de mult cota anuala de 500.000.

In fine, cu aceste mici observatii, va prezentam in continuare infograficul GPEC:

GPEC infografic e-commerce 2013

Noutăți
Cifra/Declaratia zilei

Anders Olofsson – former Head of Payments Finastra

Banking 4.0 – „how was the experience for you”

So many people are coming here to Bucharest, people that I see and interact on linkedin and now I get the change to meet them in person. It was like being to the Football World Cup but this was the World Cup on linkedin in payments and open banking.”

Many more interesting quotes in the video below:

Sondaj

In 23 septembrie 2019, BNR a anuntat infiintarea unui Fintech Innovation Hub pentru a sustine inovatia in domeniul serviciilor financiare si de plata. In acest sens, care credeti ca ar trebui sa fie urmatorul pas al bancii centrale?