Acesta este gradul de utilizare, potrivit cifrelor și estimărilor principalilor jucători din comerțul electronic românesc. Valoarea de 2,8 miliarde de euro face referire strict la e-tail, adică la produsele fizice (tangibile) care au fost comandate online. Nu sunt incluse serviciile, plățile de facturi la utilități, biletele de avion, vacanțele, rezervările hoteliere, biletele la spectacole sau la diferite evenimente, conținutul download-abil etc.
Doar in sfarsitul de saptamana de Black Friday (17-19 noiembrie 2017), românii au cumpărat produse de peste 200 de milioane de euro, cu 35% mai mult față de valoarea de 130 de milioane de euro înregistrată în 2016. Potrivit ARMO (Asociația Română a Magazinelor Online), creșterile de Black Friday sunt semnificative de la an la an: 75 mil. EUR Black Friday in 2014, 100 mil. EUR Black Friday in 2015, 130 mil. EUR Black Friday in 2016 si 200+ mil. EUR Black Friday in 2017.
Creșterea de aprox. 40% de la un an la altul înregistrată de piața românească de e-commerce este una din cele mai mari creșteri la nivelul Uniunii Europene. Pastrarea acestui ritm ar face ca in 2020 piata de comert electronic sa ajunga la peste 7,5 mld. de euro.
In ciuda acestei cresteri sustinute, valoarea pieței de e-commerce din totalul pieței de retail se situează la numai aprox. 5,6%, în creștere față de 4%, cât se înregistra în 2016.
Peste 7.000 de magazine online în România
Din punct de vedere al numărului de magazine online, acesta a crescut semnificativ de la aprox. 5.000 de magazine în 2016, la peste 7.000 de magazine online în 2017. Potrivit oficialilor eMAG tendința de creștere se va accentua în 2018, estimându-se dublarea numărului de comercianți online la aprox. 14.000 – 15.000.
Potrivit ultimelor cercetări, există deja aprox. 25.000 de website-uri pe domenii .RO care au funcție de “adaugă în coș”, așadar pot fi considerate magazine online – dar traficul mic înregistrat de acestea le face nesemnificative în peisajul e-commerce autohton. Astfel, doar cele 7.000 de magazine sunt suficient de relevante din punct de vedere trafic și comenzi pentru a putea fi luate în calcul.
Grad de adoptie
În aprilie 2017, GPeC împreună cu compania de cercetare de piață iSense Solutions au derulat un studiu în rândul utilizatorilor de internet pe un eșantion de 1012 repondenți – eșantion reprezentativ la nivel urban în funcție de vârstă, sex, mărimea localității și regiune.
Potrivit studiului, 44% din utilizatorii de internet din mediul urban au făcut cumpărături online cel puțin lunar, iar 62% dintre aceștia au vârste cuprinse între 18 și 34 de ani.
Cumpărătorii online vizitează 9 magazine pe an cu o frecvență de 3-4 ori pe săptămână, în timp ce non-cumpărătorii vizitează 5 magazine online în decursul a 12 luni, cu o frecvență mai mică (1 dată pe săptămână). Cu alte cuvinte, magazinele online sunt vizitate destul de des chiar și de cei care nu au făcut încă pasul spre cumpărare.
Principalii factori în luarea deciziei de cumpărare sunt, în ordine: prețul cât mai mic; încrederea pe care o conferă magazinul (brand reputation); timpul de livrare cât mai scurt; claritatea și calitatea informațiilor de pe site; ergonomia site-ului (ușurința în navigare și în procesul de cumpărare și estetica site-ului); politica de fidelizare a magazinului online.
Rambursul scade ca pondere dar rămâne principala metoda de plata
Metoda de plată preferată a românilor rămâne rambursul într-o proporție covârșitoare de aprox. 85%. Totuși, potrivit informațiilor furnizate de principalii procesatori de plăți mobilPay și PayU, procentul plăților online prin card a crescut semnificativ de la aprox. 8% în 2016 la 12-14% în 2017. Diferența de 1-2 procente până la 100% este dată de alte metode de plată precum online banking, micro-plăți prin sms etc.
Potrivit estimărilor RomCard, volumul total al plăților online prin card a depășit pragul de 1,2 miliarde de euro în 2017, în creștere comparativ cu 2016, când s-au înregistrat 745 de milioane de euro.
Sursa: GPEC
Banking 4.0 – „how was the experience for you”
„So many people are coming here to Bucharest, people that I see and interact on linkedin and now I get the change to meet them in person. It was like being to the Football World Cup but this was the World Cup on linkedin in payments and open banking.”
Many more interesting quotes in the video below: