Desi tara a fost marcata de criza, cu crestere de somaj si taieri de salarii, romanii au continuat sa isi utilizeze din ce in ce mai mult cardurile la extern. In realitate nu este insa vorba de concedii si plecari efective din tara, ci de tranzactionarea din fata calculatorului. Cumparaturile online de pe site-urile externe reprezinta aproape jumatate dintre cheltuielile facute de romani pe card la comerciantii din strainatate, cel putin pentru unii dintre principalii jucatori din piata cardurilor.
Datele raportate de banci releva faptul ca numarul tranzactiilor efectuate pe card, intr-un an, la comerciantii din strainatate, a crescut de patru ori in perioada 2008-2014, ajungand la aproape 25 mil. Volumele tranzactionate au crescut si ele constant, de aproape trei ori in aceeasi perioada, pana la 6.734 mil. RON (peste 1,5 mld. Euro) anul trecut.
Pentru fiecare dintre ultimii 7 ani, cel mai mare grad de tranzactionare se inregistreaza in trimestrul III, in vreme ce trimestrul I inregistreaza cele mai slabe rezultate. In primele trei luni din 2015, s-au inregistrat deja 6,99 mil. tranzactii, in valoare de 1853 mil. RON, peste rezultatele din trim. III al anului trecut. Pastrarea aceluiasi comportament de consum pe card la comerciantii din strainatate va face ca anul 2015 sa inregistreze in jur de 30,5 mil. tranzactii si volume de peste 8.000 mil. RON.
Sursa: Banca Nationala a Romaniei
Urmarind balanta comerciala pe card in relatia cu piata externa, cu exceptia BRD, se constata ca toti ceilalti jucatori din top 5, inregistreaza un deficit net. Numai in 2014, posesorii de card ai celor 5 institutii, au cheltuit la extern 7.800 mil. RON (ATM si POS), in vreme ce pe cardurile emise in strainatate s-au cheltuit in Romania (in reteaua acelorasi 5 jucatori) putin peste 4.700 mil. RON.
Interesant este faptul ca pentru aceste cheltuieli din strainatate romanul nu trebuie sa plece efectiv din tara, foarte multi posesori folosindu-si cardurile pentru a cumpara de pe magazinele online de la extern iar sumele sunt impresionante. In cazul ING, de exemplu, din cele aproape 1.600 mil. RON cheltuite pe card de clientii proprii in strainatate (la ATM si POS), peste 551 mil. RON – adica 35%, reprezinta comert electronic. Daca am lua in calcul doar sumele cheltuite de romani la comerciantii din strainatate, foarte probabil ca in jur de 50% din aceste sume sunt cumparaturi online. Aceasta concluzie pleaca de la faptul ca, in medie, 70% din ceea ce romanii cheltuiesc pe card in strainatate este la comercianti.
Extras din Raportul Anual al Pietei Cardurilor – editia 2015
Banking 4.0 – „how was the experience for you”
„So many people are coming here to Bucharest, people that I see and interact on linkedin and now I get the change to meet them in person. It was like being to the Football World Cup but this was the World Cup on linkedin in payments and open banking.”
Many more interesting quotes in the video below: