Conventia internationala privind munca si viata pe mare MLC – 2006 stabileste dreptul navigatorilor de a fi platiti in fiecare luna pentru munca prestata, precum si dreptul de a opta pentru modalitatea de plata: in numerar, la bordul navelor sau prin transfer bancar. Modalitatea aleasa este precizata in contractul individual de munca.
Plata in numerar este solicitata, de regula, de marinarii imbarcati pe nave straine, ca o masura de siguranta ca isi vor primi salariile la zi si ca nu vor fi trasi pe sfoara. Se stie ca, de-a lungul timpului, numeroase echipaje au fost escrocate. Armatorii s-au angajat, chiar si in scris, ca le vor trimite salariile in conturile bancare, dar n-au facut-o. Multi dintre navigatori n-au mai reusit sa isi recupereze banii.
In schimb, echipajele care opteaza pentru plata la bord au posibilitatea sa-si apere drepturile salariale. Ele pot solicita ajutorul din partea sindicatelor nationale, Federatiei Internationale a Transportatorilor, autoritatilor din porturile de escala, pot intrerupe lucrul si bloca navele in porturi, se pot adresa Justitiei pentru recuperarea salariilor restante din vanzarea navelor.
Sumele necesare platii drepturilor salariale ajung la bordul navelor aflate in voiaj pe urmatorul circuit: companiile de navigatie iau legatura cu firmele de agenturare care le reprezinta in porturile de escala ale navelor si le transmit, in conturile lor bancare, sumele destinate platii salariilor. Agentii navelor ridica banii de la banca si ii predau comandantilor navelor, in vederea efectuarii platilor.
Circuitul are la baza un mecanism de evidenta financiar-contabila, de obligatii ale partilor implicate si de proceduri, fundamentat pe contracte legale, care poate fi verificat oricand de autoritati. De altfel, comandantii navelor raporteaza la controlul executat in porturile de escala situatia numerarului de la bord.
Pana de curand, acest mecanism a functionat in Romania, dar s-a blocat odata cu intrarea in vigoare a Legii nr.70/2015 pentru intarirea disciplinei financiare privind operatiunile de incasari si plati in numerar, scrie cugetliber.ro. Actul normativ limiteaza in-casarile si platile in numerar, intre diferite entitati, la suma de 5.000 de lei. Altfel spus, daca un armator trimite in contul agentului sau din Constanta suma de 100.000 de euro pentru plata salariilor unui echipaj romanesc sau strain, de pe o nava acostata in portul Constanta, Midia sau Mangalia, banca, in temeiul Legii nr.70/2015, nu-i elibereaza decat echivalentul a 5.000 de lei. Astfel, navigatorii sunt pusi in imposibilitatea de a-si primi salariile conform contractelor de munca si Conventiei internationale privind munca si viata pe mare MLC – 2006, ratificata si de statul roman.
Compania de agenturare Idu Shipping & Services a semnalat aceasta anomalie Ministerului Finantelor Publice, Directiei Generale Regionale a Finantelor Publice Galati si Administratiei Judetene a Finantelor Publice Constanta, solicitand ca in cazul salariilor navigatorilor sa se aplice o prevedere a Legii nr.70/2015, care excepteaza sumele reprezentand drepturile salariale de la plafonul de 5.000 de lei pentru retragerile in numerar.
Petenta a aratat ca modul in care este aplicata legea contravine Conventiei internationale pentru ocrotirea vietii umane pe mare (Londra, 1960), Conventiei internationale SOLAS (1974), Conventiei internationale STCW, Con-ventiei internationale asupra dreptului marii, Conventiei internationale MLC – 2006, toate ratificate de statul roman.
Biroul servicii contribuabili din cadrul Administratiei Judetene a Finantelor Publice Constanta i-a raspuns companiei Idu Shipping & Services ca, in cazul sumelor reprezentand salariile marinarilor, firmele de agenturare nu pot beneficia de exceptia invocata. In schimb, aceasta se aplica atunci cand e vorba de salariile platite propriilor angajati ai acestor firme.
In viziunea ANAF, transmiterea de catre compania de navigatie catre firma de agenturare a sumelor reprezentand salariile marinarilor, pentru ca aceasta, la randul ei, sa le inmaneze comandantului reprezinta o relatie comerciala intre doi agenti economici si de aceea nu se poate aplica exceptia. Altfel spus, ANAF priveste sumele respective ca pe o plata a serviciilor pe care firma de agenturare le presteaza companiei de navigatie, ceea ce este neadevarat si contravine spiritului legii. in realitate, firma de agenturare are rolul curierului care primeste banii de salarii si ii transmite mai departe.
Modul in care ANAF aplica prevederile Legii nr.70/2015 vine in contradictie cu conventiile internationale ratificate de Romania, incalca drepturile navigatorilor si este discriminatoriu, potrivit CugetLiber. Spre deosebire de celelalte categorii de salariati, navigatorii sunt singura categorie de lucratori care este impiedicata sa isi primeasca salariile in numerar.
Din cauza acestei bariere artificiale ridicate de Fiscul roman in calea platilor in numerar, armatorii vor privi porturile romanesti ca fiind neprietenoase si vor instructiona navele sa le ocoleasca.
In incheierea articolului, se precizeaza de intentia comunitatii shipping-ului romanesc de a actiona pentru inlaturarea acestei piedici legislative. Are de partea ei conventiile internationale, pe care si Agentia Nationala de Administrare Fiscala este obligata sa le respecte.
Sursa: cugetliber.ro
P.S. Inca nu este clar de ce marinarii nu vor sa le fi transferate electronic drepturile salariale, direct in conturile lor bancare. Probabil pentru ca acestea nu pot fi accesate online astfel incat sa se poată verifica „real time” daca sumele au fost virate. Oare navele acostate in porturi nu au acoperire pentru Internet? Oricum, este putin probabil sa vorbim de WIFI pe suprafete atat de mari cum sunt cele portuare.
Banking 4.0 – „how was the experience for you”
„So many people are coming here to Bucharest, people that I see and interact on linkedin and now I get the change to meet them in person. It was like being to the Football World Cup but this was the World Cup on linkedin in payments and open banking.”
Many more interesting quotes in the video below: