Retrospectivă – Plăți Instant în România
În momentul de față, patru bănci din România au avantajul de a oferi clienților posibilitatea de a face Plăți Instant: CEC Bank, Banca Transilvania, BCR si Libra Internet Bank. Aderarea băncilor comerciale la acest sistem s-a făcut progresiv pȃnă acum dar lucrurile încep să se miște, având în vedere interesul arătat pentru Plăți Instant în ultimele luni.
Anul 2020 a adus perioada de pandemie care cu siguranță le-a făcut pe bănci să își reducă investițiile sau să își prioritizeze proiectele. Din fericire, lucrurile revin la normal și băncile încep să-și redeschidă apetitul pentru investiții. In urmatoarele luni se așteaptă ca încă două bănci comerciale să adere la schema de Plați Instant, iar alte patru bănci își doresc să înceapă implementarea până la sfârșitul anului.
Sistemul de Plăți Instant rămâne unul dintre cele mai mari și de impact proiecte dezvoltate pentru sistemul bancar din Romania, care cu siguranță o să atragă după sine dezvoltarea și de alte servicii bancare. Aderarea în număr cât mai mare a băncilor comerciale la schema de Plăți Instant va face din acest sistem un adevărat succes.
Montran – Principalul furnizor de sisteme de plăți la nivel internațional
Unul dintre cei mai mari furnizori de sisteme de plăți la nivel internațional, ce deține sisteme de plăți în peste 70 de țări de pe 5 continente, este Montran Corporation. Furnizorul, cu principalul birou de dezvoltare in Romȃnia, se poate lăuda cu o experiență de peste 40 de ani de tehnologie avansată în sisteme de plăți: zeci de bănci naționale utilizează sisteme de compensare și decontare dezvoltate de Montran iar peste 100 de bănci comerciale procesează zilnic plăți folosind soluțiile Montran.
Montran este dezvoltatorul Sistemului de Plăți Instant inițiat în România de către Transfond. Pentru Banca Transilvania (cea mai mare bancă comercială din România) a implementat un Gateway pentru conectarea la sistemul de Plăți Instant. În momentul de față, furnizorul se pregătește să înceapă faza de testare cu încă o bancă pentru acest sistem. Un alt client important pentru Montran este Banca Națională a României unde furnizorul a implementat sistemul de plăți de mare valoare (ReGIS, de asemenea cunoscut ca RTGS).
Irina Cȃrcu, Account Manager pentru Montran, ne împărtășește din experiența avută de companie de-a lungul anilor cu implementarea acestui sistem pentru băncile comerciale:
“Plățile Instant au schimbat percepția despre ce înseamnă o plată interbancară. Beneficiul major al acestor plăți este acela că banii ajung la tine aproape instantaneu, la nivel de câteva secunde, indiferent de banca din care pleacă, iar tu poți sa ii folosești imediat. Dar să nu uitam că acest lucru este posibil doar dacă băncile comerciale vor adera în număr cât mai mare la acest sistem. Iar în Romania, ca și în multe alte țări, băncile comerciale au întâmpinat anumite dificultăți în adaptarea sistemelor interne pentru a putea adera la schema de Plăți Instant.
Din experiența avută putem spune că băncile comerciale au întâmpinat probleme cu Core Banking-ul care în cele mai multe cazuri nu avea capabilitatea de a fi disponibil 24/7, cât și probleme legate de Sanctions Screening, care au dus de cele mai multe ori la incapacitatea băncilor de a face rapid verificările impuse de Banca Națională astfel încât plata să poată fi procesată aproape instantaneu.
Pentru a rezolva aceste probleme, Montran a venit în întâmpinarea băncilor cu un Modul de Sanctions Screening capabil să facă verificările în timp foarte scurt și cu un Modul de Stand-In care poate să țină balanțele conturilor atât timp cât Core Banking-ul băncii este indisponibil (ex. mentenanță, end of day).
Așadar, recomandăm băncilor comerciale să se informeze ce modificări trebuie sa aducă in sistemele actuale pentru a fi capabile să adere la schema de Plăți Instant. Cu soluțiile dezvoltate și oferite de Montran, băncile pot să se pregătească pentru aderarea la schema de Plați Instant fără a fi nevoite să facă modificări majore în sistemele actuale.
Pe lângă conectivitatea la sistemul Central de Plăți Instant, Gateway-ul dezvoltat de Montran are posibilitatea de a suporta noi module și funcționalități în momentul în care acestea vor prezenta interes pentru băncile comerciale din Romania precum: request to pay (customer to customer, business to customer), mobile application pentru comerciant și pentru utilizatorul final, pay by QR code, interfațare cu sistemul AliasPay, conectivitate la TIPS și RT1 pentru Plăți Instant în EURO.
Aceste aplicații sunt dezvoltate și implementate de către Montran în diferite colțuri ale lumii și așteptăm cu mare interes implementarea lor și pe piața bancară din Romania.”
___________
Mai multe informații despre Montran și portofoliul de produse puteți găsi pe website-ul www.montran.com. De asemenea ne puteți contacta la adresa de email icarcu@montran.com.
Banking 4.0 – „how was the experience for you”
„So many people are coming here to Bucharest, people that I see and interact on linkedin and now I get the change to meet them in person. It was like being to the Football World Cup but this was the World Cup on linkedin in payments and open banking.”
Many more interesting quotes in the video below: