Noua metoda de fraudare a clientilor bancilor prin care infractorii obtin controlul aplicatiei de internet banking. Totul incepe cu inlocuirea cartelei SIM si preluarea controlului asupra numarului de telefon mobil.

18 noiembrie 2020

DIICOT anunta destructurarea unui grup infracțional organizat, specializat în săvârșirea infracțiunilor de acces ilegal la un sistem informatic, alterarea integrității datelor informatice, efectuarea de operațiuni financiare în mod fraudulos, înșelăciune, fraudă informatică, fals informatic, complicitate la fraudă informatică și complicitate la tentativă la efectuare de operațiuni financiare în mod fraudulos; toate in forma continuata.

„În cauză s-a reținut faptul că, începând cu luna decembrie 2019 și până în prezent, liderul grupării, cu ajutorul celorlalți membri, folosindu-se de datele de identitate ale victimelor, a făcut demersuri în vederea înlocuirii cartelelor SIM ale acestora, preluând astfel controlul asupra numerelor de telefon,” se precizeaza in comunicatul DIICOT.


În acest mod, liderul grupării a reușit să acceseze conturile de e-mail ale persoanelor vătămate, profitând de sistemul autentificării în doi pași (TWO – STEP authentification), care presupune transmiterea unui cod pe numărul de telefon ce este sincronizat cu contul de e-mail, permițând astfel schimbarea parolei de acces și restricționarea accesului persoanei vătămate la cont. De asemenea, a setat metoda de autentificare „Account Key”, care permite accesarea contului de e-mail, prin primirea unei notificări pe telefonul mobil, fără a mai fi necesară introducerea parolei de acces.

Obținând controlul asupra adreselor de e-mail ale victimelor, liderul a avut acces la toate informațiile personale ale acestora (fotocopii ale actelor de identitate, certificate constatatoare ale societăților comerciale, facturi de la utilități, extrase de cont ale conturilor bancare deținute, sau alte detalii referitoare la viața privata a acestora).

De asemenea, membrii grupării au schimbat parolele de acces ale conturilor de utilizator ale persoanelor vătămate de pe o platformă de socializare, după care, în numele victimelor, au solicitat prietenilor din aplicație ajutor financiar, folosind diferite pretexte, sumele de bani urmând a fi virate în diverse conturi.

Totodată, liderul grupării a solicitat în numele victimelor obținerea unor credite de la bănci și de la instituții financiare nebancare.

„Având acces la datele menționate anterior, a sunat în call-center-ul unor bănci, și-a atribuit identitatea persoanelor vătămate și a solicitat resetarea parolelor aferente conturilor de internet banking. Obținând accesul la conturile de internet banking, a transferat, mai apoi, sume de bani din conturile persoanelor vătămate către conturile celorlalți membrii ai grupului infracțional,” se mai arata in comunicatul DIICOT.

Până în prezent, au fost identificate 50 de persoane vătămate, prejudiciul total fiind de peste 100.000 de lei.
La sediul DIICOT – Structura Centrală vor fi conduse, în vederea audierii, un număr de 14 persoane.

Adauga comentariu

Noutăți
Cifra/Declaratia zilei

Gabriela Nistor – director general adjunct BT

Tendinţele pe care le-am remarcat înainte de începerea pandemiei s-au accelerat pe perioada stării de urgenţă. Am văzut acest lucru ca o oportunitate, un tipping point pentru bancă. Post-pandemie nu avem cum sa ne întoarcem la comportamentul financiar pe care îl aveam până în februarie a.c. Relaţia românilor cu online-ul s-a schimbat. In plus, cardul fizic se va dematerializa. Vom asista la o scădere a cererii pentru cardurile fizice, respectiv la o creştere a preferinţei pentru componenta digitală a acestora.”

Sondaj

In 23 septembrie 2019, BNR a anuntat infiintarea unui Fintech Innovation Hub pentru a sustine inovatia in domeniul serviciilor financiare si de plata. In acest sens, care credeti ca ar trebui sa fie urmatorul pas al bancii centrale in 2020?