Nicio banca nu a implementat serviciul de Plati Instant in 2020 desi Transfond se astepta ca sapte noi institutii sa adere la sistem. De ce? Efect advers al pandemiei!

22 ianuarie 2021

Update – Punctul de vedere oficial al ING Bank Romania:

Credem cu tărie că plățile interbancare instant vor fi noua normalitate, soluția în cazul nostru fiind proiectarea unei infrastructuri care să suporte direct traficul tuturor plăților de mică valoare odată ce vom lansa. Este un produs pe care l-am așteptat să capete tracțiune, deoarece participarea întregii comunități bancare, inclusiv a ING Bank România, este cheia acestui demers național. Încă aflat în stadiu incipient, el este momentan perceput ca un canal alternativ, deși este esențialmente un canal de masă.


În ceea ce privește implementarea în cadrul ING, suntem conectați la dezvoltările din piața națională și ale zonei unice euro, lucrând în același timp la infrastructura de plăți instant pentru a seta standardul anilor ce vor urma.

###

Toate băncile din România sunt interesate să adere la acest serviciu, însă pandemia a determinat ajustări de pla­nuri în cazul tuturor agenţilor economici, astfel că şi băncile vor revizui, cu siguranţă, propriile perspective“, au transmis reprezentanţii Transfond, operator electronic de plăţi, potrivit ZF.

Logic si natural era ca tocmai ca urmare a pandemiei, sa se treaca la adoptia in masa a acestui serviciu. Mai ales ca statisticile confirmau si incurajau acest lucru.

Pe fondul stării de urgență, serviciul a înregistrat o creștere de peste 50% a volumelor de tranzacții în luna martie 2020 față de luna februarie a acestui an, iar ca nivel zilnic, la momentul curent față de începutul anului, volumul tranzacțiilor a crescut de peste patru ori. Aceste evoluții reprezintă o validare incontestabilă din partea pieței a utilității și eficienței serviciului,” se arata in comunicatul Transfond din 22 aprilie 2020, cand se marca un an de la introducerea serviciului Plati Instant.

În continuare, cota de piață după active a participanților la serviciu însumează 40% din total sistem bancar. Daca ne raportam insa la numarul de jucatori care au adoptat serviciul de Plati Instant, vorbim de numai patru banci dintr-un total de 34, adica unul din zece.

###

Serviciul de Plati Instant permite oricarei persoane fizice sau juridice deținătoare de cont bancar să poată plăti sau încasa bani în timp real (în mai puțin de 10 secunde între conturile bancare) și oricând – 24/7/365.

Pentru a plăti instant, utilizatorului de servicii de plăți nu îi este necesară nici achiziția sau instalarea unei aplicații dedicate serviciului și nici înregistrarea într-o interfață distinctă pentru plățile instant. Singura condiţie care trebuie îndeplinită pentru a beneficia de plățile instant este ca serviciul să fie oferit de către banca celui care inițiază plata și de către banca beneficiarului plății, în special prin platformele de mobile banking și de internet banking (deși există deja și o ofertă de astfel de servicii disponibile chiar la ghișeul fizic al băncii, dacă un client doritor nu este ”conectat”).

Serviciul Plati Instant a fost operaționalizat în data de 22 aprilie 2019, de către Banca Transilvania și CEC Bank, instituții de credit deschise către inovare, care au ales să adopte noul standard de procesare a plăților de retail. Tot în anul 2019, Libra Internet Bank și Banca Comercială Română au decis să se alăture din timp acestui demers și să ofere clienților proprii posibilitatea utilizării acestui serviciu.

Adauga comentariu

Noutăți
Cifra/Declaratia zilei

Gabriela Nistor – director general adjunct BT

Tendinţele pe care le-am remarcat înainte de începerea pandemiei s-au accelerat pe perioada stării de urgenţă. Am văzut acest lucru ca o oportunitate, un tipping point pentru bancă. Post-pandemie nu avem cum sa ne întoarcem la comportamentul financiar pe care îl aveam până în februarie a.c. Relaţia românilor cu online-ul s-a schimbat. In plus, cardul fizic se va dematerializa. Vom asista la o scădere a cererii pentru cardurile fizice, respectiv la o creştere a preferinţei pentru componenta digitală a acestora.”

Sondaj

In 23 septembrie 2019, BNR a anuntat infiintarea unui Fintech Innovation Hub pentru a sustine inovatia in domeniul serviciilor financiare si de plata. In acest sens, care credeti ca ar trebui sa fie urmatorul pas al bancii centrale?