Mugur Podaru, CEC Bank despre adoptia platilor instant: „pana la sfarsitul anului, vom avea cel putin 10 banci”

9 iulie 2021

O serie de banci fac teste pentru a putea implementa serviciul de plati instant pana la sfarsitul acestui an, a spus Mugur Podaru, director operatiuni la distanta CEC Bank, in cadrul emisiunii NOCASH de la RadioDa.ro.

Serviciul permite transferul banilor la nivel interbancar, din contul bancii A in contul bancii B, in mai putin de 10 secunde, oricand (24/7/365), in limita a 49.999 lei /tranzactie.


CEC Bank a adoptat acest serviciu in primavara anului 2019, impreuna cu Banca Transilvania. Podaru spune ca dupa ce a expirat perioada de gratuitate (in decembrie 2019) „s-a vazut o oarecare incetinire a fluxului de crestere”. Astazi, comisionul practicat de banca pentru o tranzactie de plati instant este de 3 lei.

Interesant a fost faptul ca aveam clienti care initiau plati instant si din unitatile teritoriale. Se duceau la ghiseu si solicitau ca plata sa li se faca prin mecanismul instant desi ei nu foloseau un terminal mobil,” spune Podaru.

Intre timp, plata instant a fost adoptata de BCR si Libra Internet Bank. Pana la sfarsitul anului vor veni insa multe altele, care vor permite ca, in final, 80 din clientela sistemului bancar sa poata initia tranzactii de plati instant.

Din ce am vazut noi, s-au facut teste cu ING, banca urmand sa adere la schema de plati instant. Probabil ca si altii se pregatesc sa o faca. Ma gandesc ca pana la sfarsitul anului vom avea cel putin 10 banci care au capabilitatea asta,” este asteptarea reprezentatului CEC Bank.

De ce nu am asistat mai devreme la aceasta adoptie bancilor?

Probabil ca s-au impiedicat de faptul ca este necesar ca sistemul de core banking sa fie disponibil non-stop iar asta nu este simplu,” explica Podaru. „In banci exista un sistem de inchidere de zi, de luna, de an care e consumator de resurse si care nu permite procesarea in timp ce ruleaza acest end of day.”

Podaru spune ca printre cele 10 banci se vor numara institutiile care deja au fost incluse in aplicatia de mobile banking a CEC Bank pentru agregarea de conturi si care in curand vor fi aduse si pentru serviciul de initiere plati. Altre trei noi banci chiar de saptamana viitoare.

Bancile pentru care initial am permis agregarea conturilor cu scop de informare vor fi prezente si in partea de plati,” precizeaza Podaru.

Revenind la platile instant, Podaru crede ca „adoptia acestui sistem se va face accelerat si odata ce vom avea o masa critica, ceilalti vor fi nevoiti sa vina, pentru ca nu mai este eficient sa procesezi tranzactiile in trei transe pe zi.

Pe de alta parte, directorul CEC Bank spune ca rapiditatea cu care se petrec lucrurile este foarte importanta si trebuie sa vina in intampinarea nevoii clientilor de mobilitate si viteza crescuta a tranzactiilor.

Nu prea se inteleg lucrurile atunci cand folosesti mecanisme care au fost bune la un moment dat dar care cu timpul nu mai vin in intampinarea nevoii de viteza, de mobilitate. Adica, nimeni nu intelege ce este acela cut of time, de ce dupa ora 15.00 nu se mai pot procesa catre banca X ci abia maine dimineata in jurul orei 11.00. Pentru ca prima sesiune de decontare SENT incepe la 09.30.”

Embedded Finance by CEC Bank

Se pune intrebarea, pe termen lung, ce furnizor de servicii financiar-bancare va avea cel mai mult de castigat? Cel care va putea sa fie prezent cu o oferta imediata in toate mediile de social media prin care clientii bancilor interactioneaza? Cand sunt in aplicatia de whatsapp de exemplu, sa pot face un transfer instant, sau sa aplic pentru un credit ori un card.

„Lucrurile vor merge putin mai departe in sensul ca daca tot ai un client in banca, va fi util sa-i oferi un credit pre-aprobat pe care sa-l acceseze doar uitandu-se in platforma de mobile sau internet banking si pe care sa-l aiba acolo gata pregatit astfel incat, la nevoie, sa-l poata accesa fara ca el sa faca o cerere prealabila,” crede Podaru.

Ce urmeaza

Anul trecut, CEC Bank a avut o dublare a numarului ce clienti de mobile si internet banking si o crestere cu 130% a numarului de operatiuni iar banca vrea sa creasca in continuare gradul de adoptie al serviciilor digitale.

O mutare strategica in acest sens este schimbarea core banking-ului, pana la finele acestui an.

Schimbam si core banking-ul, incercam sa avem o abordare agile pentru migrarea operatiunilor din zona traditionala in zona de digital dar pastram reteaua, pe care o consideram de importanta deosebita pentru clienti.

„Este vorba despre o mentinere a tehnologiei la standardele actuale. Ne asteptam la standarde de care sa fim mandrii si cu care sa ne putem bate cu oricine.”

Podaru a mai precizat sa banca tinteste un loc in Top 5, dupa total active.

Detalii despre procesul de transformare digitala al CEC Bank aici

Adauga comentariu

Noutăți
Cifra/Declaratia zilei

Mihai Draghici – CEO PayByFace

„Dupa ce oamenii creeaza un cont PayByFace si au adaugat cardul, selfi-ul si PIN-ul, si au avut un pic de curaj sa se duca sa incerce, daca au incercat o data plata prin recunoastere faciala nu mai folosesc altceva (n.r. ca modalitate de plata). 80% dintre ei numai asta folosesc. Le place la nebunie.” 

Afla aici rezultatele in adoptia platii prin recunoastere faciala.

Sondaj

In 23 septembrie 2019, BNR a anuntat infiintarea unui Fintech Innovation Hub pentru a sustine inovatia in domeniul serviciilor financiare si de plata. In acest sens, care credeti ca ar trebui sa fie urmatorul pas al bancii centrale?