Dupa ce au trecut prin doua acceleratoare, inclusiv Visa Innovation Program, PayByFace a derulat un proiect pilot cu Raiffeisen Bank in Bulgaria si are acum un model de business scalabil. Compania este pregatita de extinderea internationala. Chiar daca a semnat deja un acord pentru Africa de Sud, prima etapa vizeaza Romania, Bulgaria si Emiratele Arabe Unite.
„Noi nu am inventat un alt sistem de plata. Noi doar legam fata de un card, teoretic, iar plata este o tranzactie de ecommerce (n.r. fiind vorba de Card Not Present). Exact ca atunci cand cumperi de pe un site online. Nu este cu nimic diferit. Cam asta este idea din spate,” a declarat pentru NOCASH Mihai Draghici, CEO-ul companiei PayByFace.
Cum functioneaza
Primul pas este sa descarci aplicatia PayByFace in Appstore pentru a-ti crea un cont. La inregistrare, utilizatorul completeaza numele, adresa de email si numarul de telefon, dupa care va primi un OTP pe email pentru verificare.
Ulterior, utilizatorul intra in aplicatie si mai are trei pasi de urmat pana cand va putea efectiv sa faca plati prin recunoastere faciala. Mai intai isi inroleaza cardul dorit, bancar sau nebancar (PayByFace are un parteneriat cu Up Romania), dar neaparat emis sub licenta Visa sau Mastercard. Deocamdata este posibila inrolarea unui singur card.
Pasul doi este selfi-ul, care este o fotografie facuta in timp real ce nu se stocheaza in sistem. „Folosim algoritmi care calculeaza cu inteligenta artificiala sa fie persoana reala. Se numeste “liveliness”. Este un model de procesare video in timp real. Poza asta se transforma intr-o gramada de cifre astfel incat doar sistemul stie cine esti (n.r. pentru ca face legatura intre card si fotografie)” explica Mihai.
Cel de-al treilea pas este PIN-ul, despre care Mihai spune ca este un PayByFace PIN si nu PIN-ul de la ATM.
„Cu aceste trei elemente (n.r. card inrolat, poza selfie si PIN), teoretic poti sa lasi telefonul acasa, Nu mai ai nevoie de nimic la tine. Te duci la un magazin – o sa vezi harta (n.r. in aplicatie) cu toate locatiile, unde o sa gasesti tableta noastra ca un iPad la ghiseu si spui: “as vrea sa platesc cu fata”. iPadul porneste camera, o sa te vezi in iPad, si sub numele tau o sa ai username. Pe urma pui PIN-ul si o sa vezi un check ca totul a fost facut si plata este reusita si primesti bonul pe email,” explica Mihai tot procesul.
Securitate – cum se „muta” datele
Pe langa sistemul de recunoastere faciala si PIN, PayByFace foloseste si un sistem de geolocatie cu o raza de 20 km.
„Avem si un sistem care stie unde este telefonul tau, prin GPS. Cand tu deschizi aplicatia si te uiti pe harta sa vezi unde sunt locatiile din zona ta, numai tabletele in raza de 20 de km (n.r. de unde ai deschis harta) au datele tale pe ele. Daca esti in Bucuresti si te urci in masina si te duci la Ploiesti sau la Brasov, unde avem tablete, cele din Bucuresti nu te mai recunosc, nu mai au datele tale. Datele se muta unde te duci,” explica Mihai.
In plus, pentru a evita compromiterea datelor, Mihai spune ca acestea nu sunt centralizate intr-o singura baza de date si nici intr-o singura locatie.
„PIN-ul, fata, cardul, toate sunt separate, in diferite zone. Ai fata (n.r. datele despre) in Amazon, ai cardul in Europa Nord si ai parolele de contact cu PIN-ul in Europa de Vest. Noi am facut arhitectura in modalitatea asta ca sa fim cat de conform se poate din perspectiva GDPR,” spune Mhai.
Ecosistemul PayByFace si gradul de adoptie
Aplicatia PayByFace are si un marketplace, unde utilizatorii – dupa ce isi fac profilul – pot gasi o gama variata de comercianti, de la cafenele, farmacii, saloane de infrumusetare, si pana la clinici stomatologice.
„Ne extindem foarte repede. Acesti comercianti au pus si produse si oferte in aplicatie. Acolo vezi si harta cu toate PIN-urile si daca dai click pe un PIN – sa zicem o cafenea in zona ta – poti sa vezi ofertele acelei cafenele si poti sa cumperi direct din aplicatie.”
„Comerciantii sunt foarte deschisi la inovatie si vor sa incerce ceva nou. In urma cu trei ani nu avea nimeni niciun interes. Dar acum piata s-a schimbat mult in aceasta privinta. Semnam asa de usor si de repede incat nu mai facem fata la comercianti. Nu pot sa instalez asa de repede. Asa de multi vor,” spune Mihai care adauga ca in acest moment clientul final trebuie convins, nu comerciantul.
„Problema acum este consumatorul. Cu partea asta de recunoastere faciala, cu GDPR, cu securitatea, teama ca vor fi urmariti de camerele de supraveghere pe strazi, in aeroport si peste tot. Lumea este un pic speriata de tehnologie si mai ales este foarte greu sa te schimbi. Am trecut prin pandemie si tot ma plimb cu cash. Dar usor, usor, am observant ca daca ai parteneriate, cum avem noi cu Raiffeisen sau cu brand-uri care sunt cunoscute si, lumea incepe sa fie un pic mai deschisa. Asta ne straduim acum, pe partea de marketing.”
Pe langa cei 150 de comercianti parteneri, PayByFace a semnat un acord de parteneriat si cu reteaua de taximetre Gocab. La momentul interviului, deja pe 10 masini era implementata tehnologia. Tableta iPad, identica cu cea intalnita la ghiseele comerciantilor, este instalata pe spatele scaunelor si permite efectuarea de plati prin recunoastere faciala. Este nevoie insa ca, in prealabil, utilizatorul sa isi descarce aplicatia si sa isi creeze cont.
Clientii pot interactiona selectand una dintre reclamele care ruleaza pe tablete, pentru a vedea ofertele comerciantilor din zona si a plati efectiv, cu fata.
„Sa zicem ca vreau sa iau un taxi de la aeroport la AFI Cotroceni si cand ajung la AFI noi avem trei comercianti – doua cafenele si un salon. Chiar din taxi, de pe tableta, poti sa-ti comanzi cafeaua, o platesti si cand ajungi la AFI Cotroceni intri in cafenea si iti ridici cafeaua, fara sa mai stai la coada,” explica MIhai.
Pilotul cu Raiffeisen Bank la Sofia
„Cand am lansat PayByFace noi credeam ca o sa sune magazinele la noi. Dar nu s-a intamplat asta. In schimb, au inceput sa ne sune bancile,” spune Mihai.
Aceasta s-a intamplat dupa ce PayByFace a intrat in Visa Innovation Program. Prin intermediul acestui program, compania a fost introdusa celor de la Raiffeisen Bank din Bulgaria, unde au si lansat un proiect pilot.
Tehnologia a fost testata la Sofia vreo jumatate de an astfel ca au invatat cum sa abordeze clientii, cum sa abordeze comerciantii si cum sa monetizeze afacerea, cum sa faca bani cu PayByFace.
„Programul acesta a fost ceva care ne-a dat mult know-how ca sa ajungem la scalabilitate,” confirma Mihai care adauga ca „rezultatele ne-au socat pe toti”.
„Mai ales ca era jumatate de an de pandemie si deci clar nu aveam fluxul de clienti care trebuia. Dar si la flux minim, cu multe lock down-uri in mijlocul pilotului am sesizat ca dupa ce oamenii creeaza un cont PayByFace si au adaugat cardul, fata si PIN-ul, si au avut un pic de curaj sa se duca sa incerce, cei care au incercat-o o data o incearca de trei ori sau mai mult. 80% dintre ei, care incearca o data, numai asta fac. Oamenii care se duc in magazinele unde se poate plati prin PayByFace nu mai folosesc altceva. Le place la nebunie.”
Ce urmeaza
Mihai spune ca vrea sa faca o super-aplicatie, pe care sa o exporte la nivel mondial.
„Nu trebuie sa ai aplicatie acolo, aplicatie dincolo, aplicatii peste tot, cu diferite conturi. Ai doar un cont cu PayByFace si ai acces la o multime de facilitati prin acelasi cont. Ori ca vrei sa te duci in magazin si platesti cu fata ori cumperi online, sau cumperi din taxi. Si cine stie unde ajungem.”
Mihai isi aduce aminte ca au testat cu succes plata chiar pe plaja. Turistul vine din apa direct la bar si cumpara o bere „facand cu ochiul”, fara sa mai treaca pe la sezlong sa-si ia cardul, portofelul sau mobilul.
Vorbind despre planurile de viitor, Mihai spune ca de curand au semnat un parteneriat pentru Africa de Sud si vor sa se lanseze atat in Dubai dar si in mai multe tari in Europa. Pentru asta vor sa stranga bani „ca sa acceleram mai repede„.
„Avem interes din partea investitorilor, de peste tot in Europa. Acum avem un preseed de 500.000 euro ca sa ne extindem in Romania, Bulgaria si Dubai. O sa participam la niste programe cu Mastercard si Visa la nivel global care cred ca o sa ne scaleze extraordinar de rapid,” a concluzionat CEO-ul PayByFace.
Interviul integral cu Mihai Draghici, CEO-ul PayByFace
Banking 4.0 – „how was the experience for you”
„So many people are coming here to Bucharest, people that I see and interact on linkedin and now I get the change to meet them in person. It was like being to the Football World Cup but this was the World Cup on linkedin in payments and open banking.”
Many more interesting quotes in the video below: