MF a publicat proiectul de hotarare pentru acordarea tichetelor de masa in format electronic

15 aprilie 2014

Ministerul Finantelor Publice a postat pe site, la rubrica Transparenta decizionala, proiectul de hotarare pentru modificarea si completarea Hotararii Guvernului nr. 5/1999 pentru aprobarea Normelor de aplicare a Legii nr. 142/1998 privind acordarea tichetelor de masa.

Proiectul de Hotarare de Guvern are drept scop implementarea modificarilor aduse la Legea 142/1998 privind acordarea tichetelor de masa prin Legea 291/2013, prin introducerea posibilitatii emiterii de tichete de masa si pe suport electronic, ca o alternativa moderna la tichetele de masa pe suport de hartie.

De asemenea, noile reglementari care vor fi introduse in proiectul de hotarare creaza angajatilor posibilitatea de a utiliza mai facil tichetele de masa. De pilda, vor fi eliminate prevederile care limiteaza utilizarea tichetelor de masa la un numar de 2 tichete /zi, in concordanta cu modificarile aduse prin Legea nr. 291/2013 pentru modificarea Legii nr. 142/1998 privind acordarea tichetelor de masa.

Proiectul de act normativ urmareste, de asemenea, pe langa implementarea reglementarilor privind acordarea tichetelor de masa pe suport electronic si alte obiective, precum: cresterea disciplinei contractuale si sigurantei financiare a sistemului tichetelor de masa, asigurarea unui control mai eficient al utilizarii tichetelor de masa, precum si aplicarea unitara si echitabila a principiilor stabilite prin legea 142/1998 in cazul salariatilor a caror durata zilnica a timpului de munca este mai mare de 8 ore – in regim de tura.

In cadrul procesului de elaborare a proiectului de hotarare a Guvernului pentru modificarea Hotararii Guvernului nr. 5/1999 pentru aprobarea Normelor de aplicare a Legii nr. 142/1998, s-a avut in vedere ca noile prevederi legale, sa asigure accesul tuturor entitatilor interesate de a deveni emitenti de tichete de masa pe o piata concurentiala, concomitent cu respectarea caracterului de beneficiu social oferit angajatilor pentru acoperirea costurilor de masa.

Pentru implementarea tichetelor de masa pe suport electronic se vor avea in vedere urmatoarele:
. stabilirea obligatiei de a suporta costurile cu privire la emiterea tichetelor de masa pe suport electronic in sarcina angajatorului;

. stabilirea obligatiei unitatilor emitente de a deschide conturi sau subconturi de plati distincte, prin care se vor derula sumele reprezentand incasarile si platile aferente valorii nominale a tichetelor de masa pe suport electronic;

. utilizarea tichetele de masa pe suport electronic doar in unitatile de alimentatie publica cu care unitatile emitente de tichete de masa electronice au incheiat contracte de servicii in baza Legii nr. 142/1998 si a acestor norme si pot fi utilizate in mod exclusiv pentru scopul alocatiei individuale de hrana;

. restrictionarea functiilor suportului electronic astfel incat acesta sa nu permita efectuarea de operatiuni de retragere de numerar, de depunere si/sau de alimentare (altele decat cele cu valoarea nominala a tichetelor de masa) sau de transfer de fonduri catre alte conturi ale salariatilor si/sau ale angajatorului si/sau ale tertilor;

. obligativitatea identificarii de catre emitenti a unitatilor de alimentatie publica printr-un cod de identificare unic la nivel de platforma sau schema/aranjament de plata, dupa caz, pentru a permite unitatilor emitente sa autorizeze on line tranzactiile cu tichete de masa electronice efectuate de catre salariati.

Proiectul stipuleaza o serie de alte prevederi importante dupa cum urmeaza:
. NU este obligatorie alegerea suportului card pentru acordarea tichetelor de masa; angajatorii pot opta fie pentru acordarea tichetelor de masa pe hartie, fie pentru acordarea lor pe card.

. Tichetele de masa pe card vor putea fi utilizate numai in acele unitati de alimentatie publica care sunt echipate sa accepte carduri si care au contracte incheiate cu unitatile emitente.

. Nu este permisa alimentarea cardului de masa cu alte sume.

. Sumele cu care sunt alimentate cardurile de masa vor avea aceeasi perioada de validitate ca si tichetele de masa pe hartie. Un tichet de masa (fie el pe hartie sau pe card) emis pana la data de 31 octombrie a unui an calendaristic poate fi utilizat pana la data de 31 decembrie a anului de emitere. Un tichet de masa emis incepand cu data de 1 noiembrie a unui an poate fi utilizat pana la data de 31 decembrie a anului urmator anului de emitere.

. Procesul de comanda a tichetelor de masa electronice ramane acelasi ca si pentru tichetele de masa pe hartie. Angajatorii pot acorda tichete de masa doar pentru zilele lucrate si doar in limita valorii nominale aprobate prin lege. Noutatea adusa de acest proiect de norme este ca, in cazul in care un angajat lucreaza in ture si timpul de lucru este mai mare de 8 ore/zi, numarul de tichete de masa (indiferent de suportul pe care sunt emise: hartie sau electronic) la care are dreptul pe luna se calculeaza adunand numarul de ore lucrate si impartind aceasta suma la 8.

. Conform proiectului de norme angajatorii vor plati in avans sumele aferente tichetelor de masa electronice catre unitatile emitente, propunerea de norme de aplicare mentionand in mod specific ca este interzis unitatilor emitente sa alimenteze cardurile de masa pana cand angajatorii nu platesc sumele aferente acestora.

Reglementarile cuprinse in proiectul hotararii de guvern au fost stabilite in urma consultarii cu Asociatia emitentilor de tichete de masa din Romania, Asociatia Romana a Bancilor, Asociatia de plati electronice din Romania, Confederatia Nationala Sindicala “Cartel ALFA”, Consiliul national al intreprinderilor private mici si mijlocii din Romania si Asociatia Marilor Retele Comerciale.

Informatii suplimentare:
Legea nr. 291/2013 pentru modificarea Legii nr. 142/1998 privind acordarea tichetelor de masa introduce posibilitatea ca angajatorii sa acorde salariatilor tichete de masa si in format electronic, nu doar pe suport hartie, asa cum este in prezent.

Proiect de Hotarare
Nota de fundamentare

Adauga comentariu

Noutăți
Cifra/Declaratia zilei

Gabriela Nistor – director general adjunct BT

Tendinţele pe care le-am remarcat înainte de începerea pandemiei s-au accelerat pe perioada stării de urgenţă. Am văzut acest lucru ca o oportunitate, un tipping point pentru bancă. Post-pandemie nu avem cum sa ne întoarcem la comportamentul financiar pe care îl aveam până în februarie a.c. Relaţia românilor cu online-ul s-a schimbat. In plus, cardul fizic se va dematerializa. Vom asista la o scădere a cererii pentru cardurile fizice, respectiv la o creştere a preferinţei pentru componenta digitală a acestora.”

Sondaj

In 23 septembrie 2019, BNR a anuntat infiintarea unui Fintech Innovation Hub pentru a sustine inovatia in domeniul serviciilor financiare si de plata. In acest sens, care credeti ca ar trebui sa fie urmatorul pas al bancii centrale in 2020?