26 mai, 2010 – La nivel naţional, 41% dintre români deţin un card de plată, în timp ce, la nivel urban, deţinătorii de carduri sunt în proporţie de 54%. Procentele diferă foarte mult şi în funcţie de nivelul de educaţie, de la 20%, în rândul respondenţilor cu studii primare, la 86% în cazul celor cu studii superioare.
MasterCard Europe a anunţat primele rezultate pe România ale studiului MasterIndex, dedicat pieţei cardurilor. Studiul a fost inclus într-o cercetare de tip omnibus, desfăşurată la nivel naţional, care a analizat obiceiurile legate de utilizarea cardurilor, în rândul persoanelor cu vârsta de peste 15 ani. Studiul va va reluat de mai multe ori pe durata unui an.
„Studiul pe România a relevat faptul că în această perioadă oamenii sunt mai atenţi la cheltuielile pe care le fac, iar posesorii de carduri de credit caută să fructifice avantajele acestor produse”, spune Denisa Mateescu, General Manager pentru România şi Regiunea Balcanilor, MasterCard Europe. „De exemplu, 27% dintre aceştia au început să caute mai multe informaţii despre produsele financiare, 13% au spus că îşi achită cumpărăturile integral în perioada de graţie, 11%, că au căutat informaţii despre programele de loialitate, 10% plătesc mai des cu cardul la comercianţi, ca să evite comisionul de retragere de numerar, iar 9% au început să caute un card de credit cu facilitatea de plată în rate fără dobândă.”
Profilul posesorilor de carduri & al non-utilizatorilor
Aceştia tind să fie persoane cu vârsta de până la 50 de ani, cu educaţie şi venituri peste medie, angajaţi pe poziţii importante şi provenind din mediul urban, în special din oraşele mari.
De cealaltă parte, persoanele care nu utilizează carduri au, în general, peste 50 de ani, un nivel mai scăzut de venituri şi educaţie şi provin mai ales din mediul rural.
„Ni se confirmă că şi în contextul economic actual, în condiţii dificile, posesorii de carduri au o relaţie stabilă cu acest produs financiar, care continuă să rămână unul de bază în portofoliul băncilor”, spune Denisa Mateescu. „MasterIndex arată că utilizarea cardurilor şi descoperirea beneficiilor lor are legătură cu nivelul de educaţie şi nivelul de interes al posesorilor faţă de serviciile financiare. În prezent, posesorii de carduri au şi o înţelegere mai bună asupra noţiunii de buget familial şi planificării acestuia.”
Utilizarea cardurilor pentru plata la comercianţi
34% dintre respondenţii posesori de carduri au declarat că le folosesc pentru plată la cumpărături cel puţin o dată pe lună, dintre care: 15% o dată sau de două ori pe lună, 16% o dată sau de două ori pe săptămână, iar 3% au spus că plătesc zilnic sau aproape zilnic cu cardul. În general, bărbaţii plătesc mai des cu cardul la comercianţi, comparativ cu femeile, regulă care nu se respectă şi în mediul online, unde doamnele au declarat că folosesc cardul mai des decât bărbaţii: 18% vs. 12%.
Piaţa din România a făcut progrese importante, 17% dintre posesorii de carduri spunând că şi pentru sumele de sub 100 de RON plătesc cu cardul. Dintre posesorii de carduri de credit, 21% declară această preferinţă. Pentru sumele de peste 1.000 de RON, procentele cresc la 27%, respectiv 32%, printre posesorii de carduri de credit.
28% dintre posesorii de carduri spun că plătesc mai mult de un sfert din cumpărăturile lunare cu cardul. În general, la toate categoriile, tendinţa este ca posesorii de carduri de credit să facă plăţi mai frecvent, atât în mediul real, cât şi în cel online.
În mediul online, 16% îşi plătesc cumpărăturile cu cardul, în timp ce 84% nu folosesc această modalitate de plată. Persoanele cu studii superioare şi cele care utilizează Internetul plătesc mai des online: 7%, comparativ cu media de 3%, spun că îşi plătesc cumpărăturile cu cardul pe Internet „des” şi „foarte des”.
„Utilizarea cardurilor pe Internet este o tendinţă foarte importantă pentru viitor, iar datele reieşite din studiu sunt promiţătoare” spune Denisa Mateescu. „În interpretarea lor, trebuie să ţinem cont de un nivel de penetrare relativ scăzut al Internetului la noi in ţară, precum şi de prejudecata legată de faptul că doar cardurile de credit pot fi utilizate pe Internet. În realitate, standardul 3DSecure a făcut posibilă utilizarea sigură a tuturor cardurilor pe Internet, prin înrolare, de mai bine de cinci ani.”
Întrebaţi de la ce comerciant ar vrea să aibă un card co-branded, 76% dintre utilizatorii de carduri au ales supermarket-uri/hypermarket-uri, 39% – magazine de haine şi încălţăminte, 24% farmacii, 23% benzinării şi 14% agenţii de turism.
În ceea ce priveşte nivelul de informare privind costurile asociate cardurilor, 30% dintre posesorii de carduri de debit şi 33% dintre posesorii de carduri de credit le cunosc exact, 22%, respectiv 23%, au ştiut costurile în momentul achiziţionării cardurilor, iar 44% dintre posesorii de carduri de debit şi 43% dintre posesorii cardurilor de credit nu cunosc aceste costuri. Rata dobânzii este o informaţie importantă pentru posesorii de carduri de credit – 41% dintre aceştia îi cunosc exact valoarea. Ca tendinţă, utilizatorii frecvenţi şi cei din Bucureşti tind să fie mai informaţi.
Studiul MasterIndex a fost realizat în perioada 15-30 martie 2010 de Mercury Research, pe un eşantion de 1237 de respondenţi, din mediul rural şi din cel urban. Respondenţii sunt femei şi bărbaţi cu vârsta de peste 15 ani, iar datele au fost culese prin interviuri asistate de un operator.
MasterIndex este o cercetare cu tradiţie, realizată de MasterCard Europe pentru prima dată în Turcia, care din anul 1998 aduce date relevante despre piaţa cardurilor, monitorizând evoluţiile comportamentului de utilizare al posesorilor de carduri si atitudinea lor faţă de plăţile electronice.
In Turcia, MasterIndex este o cercetare de tip omnibus, realizata biannual pe un esantion de 1.000 de respondenti: 500 de femei si 500 de barbati, cu varsta de peste 15ani. Studiul are loc in 11 orase mari (cu peste 100.000 de locuitori), din 7 regiuni geografice si care sunt reprezentative pentru populatia urbana a Turciei. Cele 11 orase reprezinta 75% din populatia urbana totala a Turciei. Din 2008, biroul din Istanbul a inceput sa realizeze si mini-studii in perioadele de vacanta, sarbatori de iarna etc. pentru a lua pulsul comportamentului posesorilor de carduri
Astazi, studiul MasterIndex a fost preluat si de Serbia, Bulgaria si Romania, insa tara noastra este prima in care index-ul acopera si mediul rural.
Obiectivul studiului pentru Romania a vizat fundamentarea informatiei pentru platforma Educard, care in prezent a ajuns la 80.000 de vizitatori pe luna; cea mai vizitata pagina fiind cea de buget personal. Lansata in noiembrie 2009, EduCard este o platformă complexă de educare financiară a consumatorilor, ce include un site cu informaţii în vederea familiarizării acestora cu noţiunile uzuale din domeniul financiar-bancar şi a unei administrări eficiente a finanţelor personale.
Banking 4.0 – „how was the experience for you”
„So many people are coming here to Bucharest, people that I see and interact on linkedin and now I get the change to meet them in person. It was like being to the Football World Cup but this was the World Cup on linkedin in payments and open banking.”
Many more interesting quotes in the video below: