[stock-market-ticker symbols="FB;BABA;AMZN;AXP;AAPL;DBD;EEFT;GTO.AS;ING.PA;MA;MGI;NPSNY;NCR;PYPL;005930.KS;SQ;HO.PA;V;WDI.DE;WU;WP" width="100%" palette="financial-light"]

Marius Costin, PayU Romania: „in prezent, 10% dintre romani plateste cu cardul – retailul online a ajuns la 1,6 mld. USD in 2015”

27 mai 2016

PayU România a procesat în perioada aprilie 2015 – martie 2016 tranzacții online în valoare de peste 1,2 miliarde de lei, cu 44% mai mult față de aceeași perioadă a anului fiscal anterior. În același timp, valoarea pieței de ecommerce din România a crescut cu 31%, ajungând la 8,4 miliarde de lei, potrivit estimarilor PayU Romania.

“Piața plăților online a crescut semnificativ pe parcursul anului trecut. Valoarea medie a coșului de cumpărături online al românilor a crescut cu aproximativ o treime, depășind 260 lei. Cea mai mare tranzacție în online a fost înregistrată în eTail și a atins valoarea de peste 140.000 lei”, a declarat directorul general al PayU România (foto), Marius Costin.

Topul categoriilor de produse pe care clienții aleg să le cumpere online este condus de produsele IT&C. Peste 40% dintre comenzile online sunt din acest domeniu, coșul de cumpărături având o valoare medie de peste 700 lei. Pe locul al doilea se situează cumpărăturile de fashion&beauty, urmate de home&deco, de produsele pentru copii și de cărți.

În prezent, 10% dintre români plătesc cu cardul – fie că vorbim de plățile standard sau plățile în rate, 1% aleg alte metode de plată online (wire, iTransfer etc.) și 89% aleg să plătească cash, la livrare.

Asadar, marea majoritate a consumatorilor români continuă să plătească la livrare contravaloarea produselor comandate online, fapt ce arată o lipsă de încredere în acest tip de comerț.

“Lipsa de încredere vine ca o moștenire culturală. Cineva spunea că, la începutul comerțului online în România, produsele vândute nu erau originale, că nu se livrau sau că nu erau conforme. Între timp, lucrurile s-au schimbat, au evoluat foarte mult, legislația s-a modificat, firmele care livrau produse neconforme au disparut. Consumatorul vrea să fie sigur că ceea ce a comandat este ceea ce va primi. Va mai dura o perioada de timp până când consumatorii vor fi convinși că ceea ce comandă va ajunge în mâinile lor”, a spus Costin.

El a adăugat că mai există un anumit tip de neîncredere în rândul românilor, și anume punerea datelor cardului bancar sau ale contului bancar pe internet.

“Este o frică nefondată. Spre exemplu, la PayU România, numărul fraudelor este foarte redus, de 0,0012%. Într-adevăr, există acest risc, dar el este acoperit de organizațiile de card, care ajută utilizatorul unui card să își recupereze banii pierduți printr-o tranzacție frauduloasă”, a afirmat Costin.

Întrebat dacă legislatia actuală încurajează plățile online, șeful PayU Romania spune că s-au făcut niște pași, dar că sunt timizi.

“Sunt câteva proiecte în direcția stimulării plăților online, cum ar fi ghiseul.ro sau loteria bonurilor fiscale, dar mai avem de făcut mulți pași pentru încurajarea acestui tip de plăți”, a spus Costin.

El a arătat că, la niveul anului 2014, doar 4% dintre români utilizează plata online indiferent de natura aceste plăți, comparativ cu Polonia, unde acest indicator atinge 33%.

“În prezent s-a ajuns la 6,5%. Explicațiile acestei discrepanțe sunt numeroase. Românii au fost bancarizați după anul 1990, mai ales 1995, și s-a pus accent pe cardul bancar. În Polonia, populația preferă aplicațiile de tip Internet Banking ca metoda de plată, polonezii așa au fost educați de către bănci”, a afirmat Costin.

El s-a arătat optimist și spune că retailul online va crește în continuare, așa cum s-a întâmplat în ultimii ani, pe fondul reducerii comisioanelor interbancare (interchange) și maturizarea magazinelor online.

“Retailul online a crescut de la 1,1 miliarde de dolari în 2014 la 1,6 miliarde de dolari în 2015, e un semn de maturizare a pieței online. În primul trimestru al acestui s-a înregistrat o creștere a plăților online cu 66%. Cauze? Scăderea interchange-ului, care a motivat comercianții să promoveze plata cu cardul în detrimentul cash-ului, și maturizarea magazinelor online, care au început să înțeleagă cum să opereze, ce trebuie să ofere consumatorilor”, a explicat șeful PayU Romania.

“Deși cei mai mulți români încă aleg să plătească în numerar, anul trecut, în fiecare minut aproximativ două persoane noi au plătit cu cardul în sistemul PayU. Cardurile cu rate sunt în continuare în topul preferințelor celor care plătesc online, valoarea unei tranzacții medii realizate cu acest tip de card  fiind de trei ori mai mare decât o tranzacție obișnuită cu cardul”, spune Costin.

Plata de pe dispozitivele mobile (tabletă, smartphone) se află încă într-un stadiu incipient, doar 3 din 10 români care plătesc cu cardul alegând să achite comanda de pe un dispozitiv mobil.

“Estimez că volumul de plăți tranzacționate de PayU va crește cu 40% față de anul fiscal anterior”, a mai spus Costin.

Sursa: profit.ro

Adauga comentariu

Noutăți
Cifra/Declaratia zilei

Anders Olofsson – former Head of Payments Finastra

Banking 4.0 – „how was the experience for you”

So many people are coming here to Bucharest, people that I see and interact on linkedin and now I get the change to meet them in person. It was like being to the Football World Cup but this was the World Cup on linkedin in payments and open banking.”

Many more interesting quotes in the video below:

Sondaj

In 23 septembrie 2019, BNR a anuntat infiintarea unui Fintech Innovation Hub pentru a sustine inovatia in domeniul serviciilor financiare si de plata. In acest sens, care credeti ca ar trebui sa fie urmatorul pas al bancii centrale?