Seful pe inovatie din BCR spune ca noua directiva a serviciilor de plata (PDSD2) este doar începutul, in care se pun bazele pentru ce va urma in materie de open banking iar efectele se vor vedea pe termen lung „pentru ca trebuie sa regândim in totalitate ce inseamna ecosistem”.
„Eu nu ma astept ca in 2018 sa fie o schimbare majora. Ma astept sa fie un efort major depus de toate bancile. pe de o parte pentru a fi compliant cu zona de PSD2 iar pe de alta parte, mult mai important, pentru a-si dezvolta sistemele astfel incat sa fie in masura sa atace piata si sa intre in zona de oportunitati de afaceri pe care o deschide noua directiva.”, a declarat Marian Ignat, Executive Director – Digital Banking Division at BCR, in cadrul PSD2 Summit organizat de NOCASH in noiembrie 2017.
„Noi lucram deja cu fintech-uri pe servicii punctuale dar tot ce inseamna API gateway o sa fie gata spre sfarsitul lui 2018.”, a mai precizat oficialul BCR .
In continuare va prezentam o serie dintre cele mai interesante declaratii facute in cadrul evenimentului de catre reprezentantul bancii.
Necesitatea si oportunitatea aliantelor strategice
„Aliantele strategice vor avea succes daca vin sa adreseze o nevoie clara a clientului. Daca identificam o nevoie clara a clientului si putem sa o adresam fie noi ca banca fie impreuna cu un partener, atunci cu siguranta ne vom alia cu un partener si ne vom duce impreuna catre client. Altfel, pentru beneficiul strict al nostru, vor fi afaceri cu actiune scurta.”
„In momentul in care exista un fintech care vine cu valoare adaugata pentru clientii BCR sunt primul care as vrea sa discut cu el. Dar nu trebuie sa fie o valoare pentru BCR sau pentru fintech, ci pentru client. Sunt zone pe care le poate acoperi banca prin tehnologia pe care o are. Daca insa avem o zona de inovatie, o zona de valoare adaugata pentru client pe care banca nu o poate acoperi cu siguranta vom fi primii care vom face invitatia de a colabora.”
„Am fost anul acesta la o conferinta si la un moment dat doi retaileri online faceau prezentari despre serviciile lor de payments si de micro-împrumuturi, iar doua banci prezentau ecosistemul lor de vanzare de produse cu discount. Atunci m-am gandit ca fiecare are impresia ca stie meseria mai bine decat celalalt. Nu trebuie sa cadem in capcana de a face business-ul celuilalt ci de a lucra impreuna astfel incat sa oferim cele mai bune solutii clientilor.”
”Trebuie sa ne gândim ce vor clientii. Pana acum ne gândeam ce vrem noi, sa fim sinceri si sa recunoastem acest lucru. Pe de alta parte mai avem cateva tipare in minte. Trebuie sa vedem cum colaboram cu ceilalti, indiferent ca este banca sau fintech, indiferent ce este firma de telco sau facebook. Trebuie sa gândim in asa fel incat in momentul in care identificam o nevoie a clientului si un partener poate oferi o solutie, sa ne ducem la el si sa-i spunem hai sa oferim impreuna un serviciu bun clientului nostru comun. Pentru ca numai asa putem fi un sistem cu adevarat deschis si putem creste.”
PSD2 este o oportunitate pentru bancile mari si o amenintare pentru bancile mici
„Vorbesc din experienta personala, pentru ca am lucrat si in banci mici si in banci mari. Sunt companii, fintech-uri, pentru ca am deschidere la nivel de grup, care nu vor sa discute cu o banca, care are trei milioane de clienti, pentru ca este o baza extrem de mica. Aceste companii vor sa discute cu grupuri care au zeci de mil. de clienti. Pentru ca, chiar daca s-au infiintat acum 6 luni, oamenii acestia gândesc cu o alta viteza si au o alta perspectiva. Ei au o nisa, si se gândesc ca acea nisa le ofera cel mai bun serviciu pentru anumiti clienti si vor sa se adreseze masei. Si atunci este o oportunitate din perspectiva unei banci mai mari sa aiba o colaborare cu o astfel de institutie.
Si noi avem preocuparea aceasta la nivel de grup, sa mergem catre anumite fintech-uri si anumite parteneriate. Dar la nivel de grup si nu de BCR, pentru ca vom avea mai multa putere in acest fel.”
Variante strategice de abordare a PSD2
„Sunt banci care vor alege, si vor face o alegere buna, sa se deschida, sa investeasca. Ca sa faci o platforma care sa fie flexibila si sa poata integra rapid orice fel de solutie care apare in piata, este nevoie de investitii masive. Aceasta este o ruta. Cealalta ruta, nu este gresita, este doar o alegere, presupune ca banca sa ofere servicii „as a service”, sa se ocupe de zona operationala si de back office, si sa ofere aceasta platforma catre alte companii, fintech-uri, telecom s.a.m.d. care vor sa ofere pe langa serviciile pe care ei le ofera si servicii financiare. Este o alegere pe care fiecare banca trebuie sa o faca la un moment dat.”
„Trebuie sa externalizam inovatia!”
„Calculatoarele vor avea raspuns la orice intrebare pe care le-o adresam dar nu sunt in stare sa vina cu o intrebare. Întrebarea inseamna inovatie si inovatia inseamna sa fii deschis catre ceilalti. Eu ma ocup de zona de inovatie in BCR. Ca banca, nu suntem in stare sa venim cu cele mai bune solutii pentru clientii nostri si pentru asta trebuie sa externalizam inovatia. Ne uitam in stanga si-n dreapta si in momentul in care vedem o idee buna, ne ducem la persoana, institutia, organizatia respectiva si spunem: ”hai sa lucram impreuna, sa oferim un serviciu si o valoare adaugata clientilor comuni. Si sa nu avem frica pentru ca ne vom pierde din exclusivitate, pentru ca si aceasta este o problema.”
„Noi, ca sistem bancar, gandim ca acesti clienti sunt ai nostri si nu-i impartim. Dar daca depasim aceasta bariera mentala vom avea de castigat daca vom fi deschisi, pentru ca vom oferi cu adevarat cele mai bune solutii clientilor. Spre exemplu, exista o banca din UK, care vinde credite de consum de la concurenta pe platforma proprie de internet banking. Ar fi ceva daca am ajunge la nivelul acesta de deschidere. Ei au descoperit ca cea mai buna solutie de credit de consum nu este de la banca lor ci de la banca concurenta si au zis ca decat clientul meu sa se duca la banca concurenta pentru credit, mai bine ii ofer creditul prin platforma mea, si ramane clientul meu dar va accesa un produs de la cealalta banca.”
Calendarul de implementare
Seful Diviziei Digitale a BCR a mai amintit ca in prezent bancile din Romania lucreaza si interactioneaza cu fintech-uri pe tehnologia de open API, si incearca sa-si transforme toata arhitectura interna astfel incat sa fie gata pentru PSD2.
„Cum altfel sa te pregatesti pentru PSD2 decat prin a pune la dispozitie o infrastructura care sa fie flexibila?”, se intreaba acesta.
„Trebuie sa fim deschisi, sa fim agili. Pentru PSD2 ne pregatim in felul urmator: pe zona de compliance o sa fim gata in ianuarie 2018, pentru ca suntem o banca sistemica si trebuie sa dam un exemplu. Pe zona de open API-uri vrem sa fim gata mai devreme de finele lui 2018. Deja am inceput sa colaboram cu fintech-uri pe aceeasi tehnologie dar o sa avem totul implementat pana la sfarsitul anului 2018.”
Declaratiile domnului Marian Ignat din panelul bancar al primei zile de la PSD2 Summit – începând cu minutul 29.05
Banking 4.0 – „how was the experience for you”
„So many people are coming here to Bucharest, people that I see and interact on linkedin and now I get the change to meet them in person. It was like being to the Football World Cup but this was the World Cup on linkedin in payments and open banking.”
Many more interesting quotes in the video below: