[stock-market-ticker symbols="FB;BABA;AMZN;AXP;AAPL;DBD;EEFT;GTO.AS;ING.PA;MA;MGI;NPSNY;NCR;PYPL;005930.KS;SQ;HO.PA;V;WDI.DE;WU;WP" width="100%" palette="financial-light"]

Managerul cel.ro spune ca piata de ecommerce din Romania este in realitate de trei ori mai mica decat releva cifrele ARMO si GPEC.

17 septembrie 2019

Comerțul online din România este promovat ca o industrie inovativă ce beneficiază de creșteri spectaculoase la care alte industrii pot doar visa.

„Din păcate este doar un exercițiu de marketing, aceasta imagine ascunde de fapt o industrie distrusă de un monopol, plină de cifre false, în care pierderile datorate prostiei și incompetenței sunt mascate ca investiții în dezvoltare.”, potrivit unui comunicat cel.ro

Pentru că în momentul de fata „există doar o sursă de informații despre ceea ce se întâmplă în comerțul online romanesc și pentru că o dezvoltare sănătoasă a industriei necesita participarea  tuturor actorilor importanți”, CEL.ro a decis să se implice activ și să ofere prin intermediul CEO-ul său Tiberiu Pop o altă perspectivă asupra cifrelor vehiculate în piață. 

Prima cifră analizată de acesta este cea mai importantă cifră din orice industrie și anume mărimea pieței.

Prin intermediul canalului sau de Youtube acesta vorbește despre sursa cifrei de 3.5 mld. euro ce se vehiculează în prezent pentru valoarea pieței in 2018 si de ce aceasta este considerata una foarte îndepărtată de adevăr.

Pop realizează un calcul minimalist bazat doar pe date furnizate de Jfk si Consiliul Concurentei din care rezulta ca valoarea pieței de online reiese a fi în jurul valorii de 1.2-1.3 miliarde euro.

Tiberiu Pop spune ca cifra asa zis oficiala actuala are ca sursa o asociație „ce în mod fraudulos pretinde a reprezenta magazinele online din România, aceasta fiind formata doar din emag si câteva site-uri inactive”.

Alte argumente aduse de Tiberiu Pop sunt numărul  membrilor ce este nesemnificativ în comparație cu numărul de magazine online active (n.r. 14.000) cat și faptul ca cel care reprezintă asociația este unul dintre primii angajați ai eMag.

Toate acestea cumulate cu faptul că pentru cifra de 3.5 mld. nu este oferită  nici o formulă de calcul îl fac pe CEO-ul CEL.ro sa afirme că „cifra respectivă servește intereselor emag și nu reflectă valoarea pieței”.

Acesta realizează mai departe un calcul al mărimii comerțului online din România în 2018 plecând de la principalele categorii de produse vândute online și anume: electro-IT, haine, decorațiuni, cărți și flori.

Piata de electro-IT online se poate calcula scăzând din mărimea totala a pieței ce este evaluată de GFK in 2018 la 3.4 mld. euro procentul bunurilor vândute off-line prin intermediul supermarketurilor, operatorilor de telefonie cat și prin proiecte și licitații, procent ce este de 41%.

Răman astfel 2 mld. ce se vând prin intermediul retail-ului off-line și online. Din aceștia, în baza cifrelor oferite de un raport al Consiliului Concurentei, 42% reprezintă vânzările online de electro-IT adică în jur de 820 de mil. euro.

Piata de haine este evaluată optimist de directorul fashion days la 250 mil. euro.  Cea a cărților și decoratiunilor la sub 70 mil. în baza cifrelor de afaceri ale principalilor jucători, iar cea a florilor și biletelor online la doar la câteva milioane de euro.

Însumând toate aceste date CEO-ul Cconcluzionează ca întreaga piața de bunuri și servicii  vândute online de firmele romanești pe teritoriul româniei poate fi evaluată undeva la 1.2-1.3 mld. euro, de trei ori sub estimarea promovată în piața de eMag.

De asemenea acesta prezintă niște grafice preluate de la Eurostat pentru a contrazice și afirmația conform căreia “comerțul online se dezvoltă într-un ritm alert cu o creștere de 30% care este peste media europeana”. 

„Graficele prezintă România ca cea mai proastă piața pe care poate activa un magazin online, România fiind pe ultimul loc din Europa atât la utilizarea internetului cat și la cumpărarea online de bunuri și servicii, cu procente mult mai mici decât media europeană. „, se mai precizeaza in comunicat.

De precizat insa ca Pop trage concluzia privind situatia din 2018, pe baza unor grafice care au 2016 ca an final de raportare a evolutiei pietei.

Foarte important este si faptul ca, cel.ro a fost membru ARMO insa a fost exclus in 2011 pentru ca nu respecta bunele practici in domeniul comertului electronic. Dupa opt ani distanta, se pare ca retailerul nu a renuntat la acest practici, dovada fiind chiar comentariile utilizatorilor de pe contul de linkedin al lui Tiberiu Pop, ca reactie la materialul publicat de acesta pe youtube.

Cristina Naomescu, business analist la Deutsche Bank:

„In locul tau m-as concentra pe imbunatatirea serviciilor cel.ro care mi-au dat de doua ori teapa trimitandu-mi laptopuri stricate si nepracticand politica de retur a produsului stricat (isi rezerva acest drept pentru persoane juridice). In ciuda insistentelor, a trebuit sa merg cu el direct in service si sa astept sa fie raparat, de parca atunci cand vreau sa-mi cumpar laptop trebuie sa ma gandesc ca trebuie sa astept trei saptamani sa fie reparat. M-am lecuit de cel.ro.”

Costin Moise, co-founder SMSO:

„Asta este cel cu magazinele care cheama securitatea cand vrei sa returnezi un produs?”

Serban Vasiliu, Human Capital Expert la Banca Mondiala:

‘Daca serviciile „oferite” de cel.ro in 2019 ar fi cat de cat la un nivel normal/mediu de calitate si profesionalism, poate nu ati fi macar in situatia de a primi oprobiul clientilor nemultumiti; detalii concrete oricand.”

Interesanta este si parerea utilizatorilor de comert electronic cu privire la valoarea pietei din Romania dar si despre problemele ei cronice. Iata ce spune Adrian Petrescu, IT Manager la Gersim Impex, tot pe contul de linkedin al lui Pop, ca reactie la postarea sa:

„Piata de online din Romania s-a mutat in mare majoritate pe ebay si Amazon. Eu nu am mai cumparat de ani buni aproape nimic din Romania, pentru ca ba nu este pe stoc, ba nu mai avem modelul acela, dar iti recomandam altceva, ba dureaza o saptamana livrarea. De oriunde din Europa ajunge in trei zile si este mai ieftin. Cu tot cu transport. Magazinele (n.r. online) de pe la noi afiseaza o oferta sufocanta care nu se regaseste in realitate. Cui foloseste? Nu stiu. Mie nu. (…) Piata ar fi, nu chiar ca cea prezentata, dar din cauza celor mentionate mai sus ma lipsesc. Si ca mine foarte multi altii…”)

Doua intrebari se nasc din acest episod. Prima: de ce crede Pop ca este „umflata” piata? Cine are de castigat?

„Evident ca eMag si GPEC, doar nu eu.”, spune Pop. „eMag pentru ca trebuie sa-si vanda sandramaua si trebuie sa prezinte piata ca pe una pe care mai este foarte mult loc de crestere. Cat despre GPEC, organizator de conferinte si cursuri de pregatire pentru antreprenorii din mediul online, Pop se intreaba ironic: „Nu ti-ai face si tu un magazin online daca ai vedea rate de crestere mai mari decat in orice alta industrie?”

Cea de-a doua este legata de momentul in care Pop lanseaza acest comunicat. De ce acum?

Nu putem decat sa constatam ca lansarea comunicatului vine intr-o anumita conjunctura, dupa ce Altex a renuntat luna trecuta la serviciile eMag pentru ca politica de comisioane exagerate practicate pe marketplace-ul eMag ii pun in imposibilitatea de a-si putea pastra sloganul „cel mai mic pret din Romania”. Se pare ca aceste comisioane ii determina si pe alti retaileri sa renunte la eMag sau sa ia in calcul acest lucru. Au insa nevoie de o alternativa pentru a lua mai usor aceasta decizie.

Ei bine, un marketplace are si cel.ro, pe care evident ca vrea sa-l dezvolte. Pop spera probabil ca sa atraga eventualii clienti nemultumiti de eMag, care nu doar ca impune taxe prea mari asupra comerciantilor dar, in acceptiunea lui Pop, mai si mint asupra cifrelor de tranzactionare, pentru a determina clientii sa lucreze cu ei.

Lansat la începutul anului 2018, Marketplace-ul CEL.ro a ajuns la 1800 de parteneri înregistrați și peste 1 milion de produse listate, iar în ultimul an vânzările au crescut cu peste 500%, ajungând până la 15.000 comenzi lunare plasate pe site doar pentru partenerii din Marketplace, potrivit unui alt comunicat Cel.ro.

In documentul citat se mai precizeaza ca: „Pentru anul 2019, CEL.ro își propune ca obiectiv să înregistreze încă 3000 de comercianți noi, care să aducă peste 2 milioane de produse, iar în acest sens își va concentra toate eforturile …”

Comunicatul privind valoarea pietei de ecommerce din Romania face parte din aceste eforturi.

Pana la momentul publicarii acestui material, ARMO si GPEC nu au comentat, desi au fost invitate de NOCASH sa faca acest lucru.

Noutăți
Cifra/Declaratia zilei

Anders Olofsson – former Head of Payments Finastra

Banking 4.0 – „how was the experience for you”

So many people are coming here to Bucharest, people that I see and interact on linkedin and now I get the change to meet them in person. It was like being to the Football World Cup but this was the World Cup on linkedin in payments and open banking.”

Many more interesting quotes in the video below:

Sondaj

In 23 septembrie 2019, BNR a anuntat infiintarea unui Fintech Innovation Hub pentru a sustine inovatia in domeniul serviciilor financiare si de plata. In acest sens, care credeti ca ar trebui sa fie urmatorul pas al bancii centrale?