Numarul de carduri contactless din Romania va creste semnificativ in urmatorii ani, numarul acestora fiind asteptat sa depaseasca 7 milioane, estimeaza repezentantii MasterCard. Problema nu vine insa din slaba emitere ci din gradul extrem de redus al adoptiei tehnologiei in randul posesorilor de card contactless. In cazul ING, desi are 430.000 de carduri contactless in portofoliu, doar 20.000 dintre ele (sub 5%) genereaza tranzactii.
Romania are deja peste 1 milion de carduri contactless in circulatie insa acest lucru nu se vede in tranzactionare din cel putin 2 motive: numarul redus de terminale pentru acceptare la plata (peste 11.000 dupa 4 ani de la emiterea primelor carduri contactless) si educatia precara, inclusiv la nivelul comerciantilor.
“Ma astept sa vedem in Romania peste 7 milioane de carduri contactless in urmatorii 2-3 ani. Ce ma doare si ma intristeaza este ca atunci cand ma duc la McDonalds, unde exista terminale care accepta contactless, vad persoane care desi au carduri contactless prefera in continuare sa le introduca in POS in loc sa faca o tranzactie contactless. Este un efort educational care trebuie facut concomitent cu emiterea de carduri si POS-uri contactless”, a declarat Cosmin Vladimirescu, in cadrul conferintei Banking 2.0 organizata de wall-street.ro.
“Acceptarea tehnologiei contactless va fi in crestere in anii urmatori. 11 din primii 20 retaileri din Romania, care genereaza peste 30% din volume, au trecut deja la contactless; am reusit sa ii convingem si nu a fost greu”, a mentionat Cosmin Vladimirescu.
Se pare insa ca mult mai greu este sa convingi posesorul de card sa treaca la urmatorul nivel respectiv tranzactii fara introducerea cardului in terminalul POS. Adica fara sa mai dea cardul din mana, ceea ce poate fi perceput ca fiind mai sigur chiar si de catre persoanele cu o educatie financiara mai modesta. In realitate, lucrurile nu stau tocmai asa. Cristian Lia (foto), manager cards administration ING Bank, a declarat, in cadrul conferintei Banking 2.0, ca exista foarte multe nelamuriri printre clientii bancii, atat cu privire la procesul de migrare de la un card contact catre tehnologia contactless, cat si in ceea ce priveste securitatea acestor carduri contactless.
„Desigur, atunci cand apare orice tehnologie noua sunt persoane care au retineri in a o adopta. Intr-o majoritatea covarsitoare, refuzul a venit din slaba informare si acest lucru ni l-am reprosat intai noua. Am facut o campanie de informare a clientilor vis-a-vis de ceea ce priveste modalitatile de plata si riscurile, iar sesizarile au scazut. Cred ca intotdeauna oamenii trebuie informati, pentru ca slaba informare atrage dupa sine o reticenta in a folosi tehnologia respectiva”, a declarat Cristian Lia, manager cards administration ING Bank.
ING Bank anticipeaza ca va ajunge sa aiba un portofoliu de 860.000 de carduri contactless la sfarsitul primului trimestru (T1) de anul viitor, reprezentand 86% din portofoliul actual de carduri valide aflate in circulatie. “Am depasit plafonul de 1 milion de carduri dintre care 430.000 beneficiaza de tehnologia contactless. Estimez ca cifra de 430.000 se va dubla la finalul T1 2015.”
Problema este ca in prezent doar 20.000 de clienti fac tranzactii contactless. De ce nu se fac de tranzactii contactless? Din patru motive: pentru ca nu exista indeajuns de multe carduri – si vor exista; pentru ca nu exista indeajuns de multe terminale – si vor exista; dar si pentru ca avem nevoie de educarea clientului dar si a comerciantului care foloseste contactless”, a precizat Cristian Lia.
“Mi s-a intamplat sa fac cumparaturi intr-unul dintre primii trei cei mai mari retaileri din Romania si mi s-a spus ca terminalul contactless nu funcioneaza, desi cu o zi inainte facusem o tranzactie contactless la aceeasi casa. Din acest motiv, spun ca inca mai trebuie lucrat la educatia comerciantilor”, a mai adagat rprezentantul ING Bank Romania.
Primele instrumente contactless au fost emise pe piata romaneasca de catre Garanti Bank in octombrie 2010, urmata imediat si de catre BRD. In prezent, sunt 11 emitenti printre care si o institutie financiara nebancara. Este vorba despre Cetelem care, se pare, a reusit sa migreze contactless toate cele peste 300.000 de carduri din portofoliu.
Banking 4.0 – „how was the experience for you”
„So many people are coming here to Bucharest, people that I see and interact on linkedin and now I get the change to meet them in person. It was like being to the Football World Cup but this was the World Cup on linkedin in payments and open banking.”
Many more interesting quotes in the video below: