[stock-market-ticker symbols="FB;BABA;AMZN;AXP;AAPL;DBD;EEFT;GTO.AS;ING.PA;MA;MGI;NPSNY;NCR;PYPL;005930.KS;SQ;HO.PA;V;WDI.DE;WU;WP" width="100%" palette="financial-light"]

Iulian Stanciu, eMAG: „Plata cu cardul a ajuns la 60% iar in Bucuresti este la peste 75%. Ma astept ca acest procent sa ramana si dupa criza.”

2 aprilie 2020

Luna martie a insemnat o schimbare semnificativa a comportamentului in online al romanilor, atat din perspectiva preferintelor in materie de achizitii cat si a metodelor de plata. Pentru eMAG, una dintre principalele schimbari este ca „nu se mai plimba niciun document fizic, totul se semneaza la distanta.”, dupa cum spune chiar Iulian Stanciu, CEO eMAG, intr-un interviu video acordat pe facebook celor de la start-up.ro

Adadar, in top cautari pe eMAG in cursul lunii martie, dupa masca, locul doi a fost ocupat de drojdie. Prin urmare, s-a inregistrat o explozie pe tot ceea ce inseamna produse de preventie dar a crescut si de sase ori vanzarile pentru masinile de facut paine, fata de o perioada normala.


Cresterile si scaderile aferente vanzarilor pe categorii de produse

Pe segmentul laptop-uri, monitoare, imprimante si consumabile pentru acestea s-a inregistrat o dublare fata de aceeasi perioada a anului trecut

Pentru categoria console de jocuri avem o triplare fata de anul trecut, in vreme ce pentru jocuri educative „este un festival al jocurilor in momentul de fata.”, spune Stanciu.

Reprezentantul eMAG spune ca au fost surprinsi de cresterea pe segmentul frigidere, congelatoare si lazi frigorifice, unde se pare ca „oamenii stocheaza si au nevoie de echipamente” si de cresterea „intre trei si cinci ori fata de o perioada normala” pe segmentul produselor de fitness ( benzi de alergare, biciclete de fitness, gantere).

De asemenea, mobila si accesoriile pt birou (scaune lampi, etc.) au inregistrat o crestere de 30%.

Verticalele unde eMAG a inregistrat cele mai mari scaderi au fost auto, fashion si carucioare.

„Tot ce inseamna auto, de la anvelope, baterii si pana la accesorii, a inregistrat o scadere de 20% fata de anul trecut – in conditiile in care eram pe un trend de crestere de 20% fata de anul trecut, pana in martie”. spun Stanciu.

„Pe fashion, avem o scadere de aproape 20%. Aici eram pe un trend de crestere de 50% fata de anul trecut. Probabil ca in off-line este dramatic, o scadere (n.r. a vanzarilor) spre zero.”

„Smartwatche-uri si tot ce inseamna wearables au scazut. Aici a fost o surpriza, ca nu ne asteptam. Au scazut boxele portabile, parfumurile. La copii, carucioarele reprezentau o categorie cu vanzari bune insa si aici a scazut foarte mult, cu 30% fata de anul trecut.”

Pentru zona de marketplace, Stanciu spune ca in ultimele doua saptamani din martie cresterea comenzilor este de 40%, fata de aceeasi perioada a anului trecut, crestere care se asteapta sa se pastreze si in luna aprilie, mai ales pe fondul migrarii masive in online a comerciantilor.

Tendinte in comportamentul de consum – plata cu cardul

Iulian Stanciu, identifica trei tendinte mari care vor influenta in continuare comportamentul de consum: „work from home”, „study from home” si zona de preventie (pentru produse gen masti, dezinfectanti, etc.).

„De la combinatia acestor tendinte unele schimbari vor ramane si dupa. De exemplu, daca inainte de criza doar 5% lucra de acasa, dupa criza ma astept ca acest procent sa urce la 50%, dintre cei eligibili. Asta inseamna mai putin trafic in oras, un necesar mai mic de sedii de birou, un necesar mai mare de conectivitate, de echipamente pentru lucrat la distanta.”, spune Stanciu.

Combinatia aceasta se vede si in migrarea comportamentului de plata catre card, care in prezent a ajuns sa fie principala optiune de plata a romanilor.

„Ne-am chinuit ani impreuna cu Visa si Mastercard, cu bancile. Cred ca am cheltuit milioane de euro pentru fiecare crestere de un punct. Am inceput acum 6-7 ani cand aveam 10% plata cu cardul. La fiecare Black Friday trageam foarte tare, si ne incurajam hai poate reusim acum. Si am reusit sa crestem anul trecut de Black Friday, de la 34% la 42%. A fost un salt spectaculos. Dupa care cardurile au revenit pe la 38-40%. In momentul de fata, in doar cateva zile plata cu card a ajuns la peste 60% iar in Bucuresti este la peste 75% si vedem cresteri in continuare, de la zi la zi.”

„Ne-am gandit la un moment dat sa lasam doar plata cu cardul dar ne-am dat seama ca de fapt sunt unii oameni care ori nu au card, ori nu au card inrolat sa plateasca online, ori nu au bani pe card. Asa ca am lasat in continuare si plata in numerar si am lucrat cu toate companiile de curierat sa implementeze livrarea fara contact astfel incat, in momentul in care coletul este preplatit sa-l lase la distanta.”

„Au aparut mai multe solutii, toate companiile de curierat s-au adaptat si lucrurile incep sa functioneze. Interesant este ca productivitatea curierilor creste pentru ca nu mai stau dupa client sa-si caute/numere banii, sau hai pana la bancomat sau vino maine ca n-am bani astazi. Lucurile sunt mult mai simple cand comenzile sunt preplatite. Curierii au ajuns de la 60-65 de livrari pe zi la 80-90 de livrari pe zi.”

Asadar cardul ajuta la o livrare mai rapida. Daca adaugam la acestea elementele de simplitate (mai ales daca este inrolat) si siguranta (poate fi facut oricand charge back – astfel ca banii nu sunt niciodata pierduti), cardul ar trebui sa ramana interesant in continuare.

De altfel Stanciu a spus ca „Ma astept ca acest procent sa ramana si dupa.”

Logistica si stocuri

Fabricile din China au inceput sa deschida spune Stanciu.

„In momentul de fata sunt la peste 90%, inclusiv fabricile din provincia Hubei (n.r. a carei capitala este Wuhan). Problemele au inceput sa apara la transportul international pentru ca o perioada lunga a fost blocat transportul dinpre China inspre restul lumii iar acum s-a aglomerat foarte tare. Prin urmare costurile la transportul international au crescut mult si perioadele s-au lungit. In acelasi timp, in Europa au inceput sa se inchida fabrici – Italia este afectata destul de grav, in principal pe zona de fashion – dar si transportul a inceput sa fie mai greu – dureaza mai mult. Insa din perspectiva clientului nu se vad aceste probleme.”

Aceasta pentru ca eMAG are stocuri destul de mari la unele produse care acopera intervale de timp, de la 30 si pana la 90 de zile.

„Receptionam cam 200 de camioane pe zi – este o perioada aglomerata dar functionam foarte bine. Din momentul in care ajunge camionul dureaza cateva ore pana cand este descarcat.”

Noutăți
Cifra/Declaratia zilei

Anders Olofsson – former Head of Payments Finastra

Banking 4.0 – „how was the experience for you”

So many people are coming here to Bucharest, people that I see and interact on linkedin and now I get the change to meet them in person. It was like being to the Football World Cup but this was the World Cup on linkedin in payments and open banking.”

Many more interesting quotes in the video below:

Sondaj

In 23 septembrie 2019, BNR a anuntat infiintarea unui Fintech Innovation Hub pentru a sustine inovatia in domeniul serviciilor financiare si de plata. In acest sens, care credeti ca ar trebui sa fie urmatorul pas al bancii centrale?