[stock-market-ticker symbols="FB;BABA;AMZN;AXP;AAPL;DBD;EEFT;GTO.AS;ING.PA;MA;MGI;NPSNY;NCR;PYPL;005930.KS;SQ;HO.PA;V;WDI.DE;WU;WP" width="100%" palette="financial-light"]

(P) Iterațiile inteligente – secretul dezvoltării produselor fintech de succes

19 februarie 2025


un articol scris de ZITEC

Fintech (Financial Technologies) este unul dintre cele mai dinamice sectoare tehnologice. Conform studiilor din domeniu, în Europa, ne așteptăm ca această piață să atingă 188 miliarde USD până în 2029, având o rată de creștere anuală compusă de peste 24%.

Piața fintech locală este dinamică și în continuă creștere, deși ca volum și capitalizare rămâne sub nivelul celor internaționale. În ultimii ani, au apărut tot mai multe startup-uri fintech, caracterizate prin inovatie, flexibilitate și potențial de scalabilitate ridicat.

Există o serie de segmente mai puțin explorate, dar cu potențial foarte mare de creștere, cum ar fi plăți instantanee (în special account-to-account), produse financiare digitale pentru IMM-uri sau soluții de tip BNPL (buy-now-pay-later). Constatăm un interes tot mai mare pentru acestea din urma, având în vedere dorințele consumatorilor de a beneficia de soluții de finanțare flexibile. Creșterea rapidă a sectorului BNPL reflectă tendințele globale și preferințele consumatorilor, în special în retail și comerț electronic.

Într-o piață în care așteptările clienților și reglementările evoluează rapid, furnizorii de soluții Fintech trebuie să găsească un echilibru între creștere, inovație și conformitate. Explorăm împreună cu Lucian Daia (foto) – CTO ZITEC, modul în care adoptarea unei strategii de dezvoltare agilă oferă flexibilitate și viteză în adaptarea la cerințele pieței, permițând echipelor să livreze îmbunătățiri frecvente și să ajusteze produsele în timp real, pe baza feedback-ului utilizatorilor.

Metodologiile agile nu se rezumă doar la viteza de dezvoltare, ci reprezintă o mentalitate care aliniază dezvoltarea produsului cu nevoile utilizatorilor, cerințele de reglementare și schimbările rapide din piață. Astfel, companiile reușesc să reducă sau să optimizeze costurile, menținând un avantaj competitiv, prin creșterea satisfacției clienților”, explică Lucian Daia.

Eficientizarea resurselor și lansarea rapidă pe piață
Resursele financiare limitate sunt o provocare constantă pentru orice proiect nou. De aceea, dezvoltarea unui MVP (Minimum Viable Product) poate fi soluția ideală pentru a lansa rapid un produs viabil pe piață, care se poate ajusta pe parcurs în funcție de interesul și feedback-ul clienților. Printr-un MVP, se pot economisi resurse semnificative, deoarece acesta permite testarea rapidă a conceptului cu utilizatorii reali și ajustarea produsului pe baza feedback-ului primit.

Din experiența noastră, atât cu instituții financiare tradiționale, cât și cu start-up-uri fintech, se pot lansa MVP-uri în timp record, precum 10 luni pentru un proiect BNPL sau 12 luni pentru o neobancă. Ulterior lansării, acestea se pot extinde cu rapiditate și ușurință, prin adaugare de noi funcționalități”, precizează Lucian Daia.

Dezvoltarea centrată pe client
Metodologia agilă pune accent pe feedbackul constant al clienților, aspect esențial pentru furnizorii de soluții fintech, care mizează pe experiențe de utilizare fluide și fără obstacole. Lucian Daia subliniază importanța prin prototipări rapide și a ciclurilor constante de feedback, explicând că acestea permit ajustarea rapidă a funcționalităților aplicațiilor în funcție de comportamentul utilizatorilor.

Prin folosirea unei arhitecturi bazate pe microservicii, echipele agile pot dezvolta, testa și implementa noi componente independente ale unui produs. Această abordare facilitează adăugarea sau modificarea de funcționalități cu impact minim asupra celorlalte componente ale sistemului, ceea ce face produsul mai ușor de extins.” – potrivit oficialului ZITEC.

Printr-o abordare incrementală și lansări frecvente, se pot efectua îmbunătățiri continue și extinderi ale funcționalităților, adaptate cerințelor pieței și utilizatorilor. În cazul unui BNPL, aceasta poate însemna adăugarea unor noi planuri de plată flexibile, integrarea cu noi platforme de e-commerce, optimizări ale procesului de aprobare a creditelor sau orice alte schimbări care răspund nevoilor clienților.

Managementul flexibil al resurselor de dezvoltare permite redistribuirea acestora în funcție de priorități, iar testarea continuă reduce riscurile, asigurând o bază stabilă pentru extinderea produsului. Astfel, livrarea agilă oferă o metodă eficientă de scalare, bazată pe flexibilitate, adaptabilitate și control al riscurilor.

Flexibilitate în conformitate cu reglementările
Sectorul financiar este supus unei monitorizări stricte din partea autorităților de reglementare. În plus, se află într-o continuă schimbare. Folosind metodologii agile, companiile pot reacționa mai rapid la schimbări legislative sau la reglementări noi, fără a înregistra întreruperi în furnizarea serviciilor către utilizatori.

Adaptabilitatea continuă și iterativă le permite echipelor să integreze rapid modificările legislative pe măsură ce apar. Documentarea continuă, promovată în metodologiile agile, menține o evidență actualizată a modificărilor, esențială pentru audituri. Testarea frecventă permite detectarea timpurie a oricăror neconformități, reducând riscul de erori majore și protejând experiența utilizatorilor. Astfel, livrarea agilă reduce riscurile, menținând produsul în acord cu cerințele de reglementare.

Noutăți
Stay updated to the impact of emerging technologies in fintech & banking.
Banking 4.0 newsletter - subscribe
Cifra/Declaratia zilei

Anders Olofsson – former Head of Payments Finastra

Banking 4.0 – „how was the experience for you”

So many people are coming here to Bucharest, people that I see and interact on linkedin and now I get the change to meet them in person. It was like being to the Football World Cup but this was the World Cup on linkedin in payments and open banking.”

Many more interesting quotes in the video below:

Sondaj

In 23 septembrie 2019, BNR a anuntat infiintarea unui Fintech Innovation Hub pentru a sustine inovatia in domeniul serviciilor financiare si de plata. In acest sens, care credeti ca ar trebui sa fie urmatorul pas al bancii centrale?