Aceasta a fost declaratia Mihaelei Bitu, vicepresedinte corporate ING Bank, in cadrul ZF Bankers Summit 2015 care a mai adaugat ca este motiv de ingrijorare si revenirea lejeritatii in acordarea creditelor. „Ne ingrijoreaza totodata relaxarea structurilor de finantare, pentru ca am observat revenirea lejeritatii in acordarea creditelor“
Marjele scad in conditiile in care dobanzile au ajuns la minime istorice, iar bancile afectate de scadere puternica a veniturilor se lupta pentru fiecare client si proiect bancabil. „Bancile se lupta pentru clienti, este o concurenta acerba in piata, insa problema care apare este legata de calitatea ofertei de creditare“, a afirmat Marius Dorner, director executiv departamentul Clienti Companii Mari Citibank.
Reducerea marjelor ar putea insemna ca pentru multe institutii de credit mici care nu au reusit sa atinga o masa critica de clienti nu va mai face sens sa-si pastreze modelul de banca universala si vor decide fie sa se axeze pe o nisa, fie sa-si vanda operatiunile catre jucatori mai mari.
In acest context, strategiile bancilor trebuie sa ia in calcul cel putin doua componente: rural, pentru atragerea de noi clienti, si digital, pentru reducerea costurilor.
„Zona rurala este foarte greu de bancarizat, dar cu siguranta vor evolua lucrurile si in aceasta directie in urmatorii ani, pentru ca multi romani vor avea nevoie de un card sau un cont bancar. Rata de bancarizare este de 60% in Romania comparativ cu un nivel de 80% in Cehia sau Polonia. Romania este capabila sa arda niste etape in comparatie cu tarile dezvoltate, dar depinde de banci cu ce produse vor veni catre populatia nebancarizata.” a declarat Gheorghe Marinel, director general adjunct la BRD SocGen.
„Bancile trebuie sa ia mai mult in calcul digitalizarea, pentru ca prin digitalizare isi pot reduce costurile operationale. Digitalizarea nu inseamna insa neaparat inchiderea de sucursale. Strategia BRD este clara, nu am redus numarul de sucursale, dar ne-am focusat pe solutii digitale.”, a mai adaugat reprezentantul BRD.
La eveniment a fost lansata si ideea de a lucra mai mult cu tinerii daca se doreste cresterea gradului de bancarizare.
„Exista un apetit al tinerei generatii pentru digitalizare. Daca vrem sa ajungem la un grad mare de bancarizare, trebuie sa lucram cu tinerii. Trebuie sa investim in aceasta zona, pentru ca atunci cand tinerii devin activi, cand se vor angaja, sa devina creditabili. in prezent, majoritatea tinerii vor digital.”, a declarat Dana Demetrian, vicepresedinte executiv retail si private banking BCR.
„Conceptul de digital banking isi va spune cuvantul in urmatorii ani, exista „un gap“ intre zona de utilizare si internet banking si zona de internet user. Avem nevoie de digital pentru a ajuta clientul sa tranzactioneze inainte de a avea un venit stabil. Azi se cere transparenta si informare dincolo de produsul in sine.”, a mai precizat Demetrian.
Banking 4.0 – „how was the experience for you”
„So many people are coming here to Bucharest, people that I see and interact on linkedin and now I get the change to meet them in person. It was like being to the Football World Cup but this was the World Cup on linkedin in payments and open banking.”
Many more interesting quotes in the video below: