Potrivit unui raport al Comisiei Europene, romanii au folosit mai putin internetul pentru banking in 2016, comparativ cu 2015, iar intreprinderile au vandut online usor mai putin. Cifrele sunt cel putin surprinzatoare tinand cont de faptul ca bancile raporteaza cresterea numarului de abonati ai serviciilor de tranzactionare la distanta iar comertul electronic a crescut in 2016 cu jumatate de mld. de dolari (fara sa luam in calcul plata facturilor si a asigurarilor).
Comisia Europeana publica anual un raport privind progresele inregistrate de statele membre din perspectiva integrarii digitale. Raportul are la baza un index intitulat DESI (Digital Economy and Society Index), un indice compozit care măsoară progresele din domeniul digital în funcție de cinci elemente:
1) Conectivitatea – banda largă fixă, banda largă mobilă, viteza și prețurile benzii largi
2) Capitalul uman – utilizarea internetului, competențele digitale de bază și cele avansate
3) Utilizarea internetului – utilizarea conținutului de către cetățeni, comunicarea și tranzacțiile online
4) Integrarea tehnologiei digitale – digitalizarea întreprinderilor și a comerțului electronic
5) Serviciile publice digitale – e-guvernarea
Dupa cum se vede si din graficul de mai jos, Romania ocupa pozitia 28 (ultima) in clasamentul DESI.
Exista totusi un capitol unde suntem pe podium. Astfel, pentru ca zonele urbane sunt acoperite de conexiuni în bandă largă de mare viteză, România ocupa locul doi în UE în ceea ce privește proporția de abonamente din UE. Un plus este considerat si faptul ca se accelereaza adoptarea de către consumatori a serviciilor mobile în bandă largă. Cu toate acestea, rata de digitalizare a economiei, inclusiv a serviciilor publice, și nivelul competențelor digitale rămân scăzute.
Conectivitate
România are una dintre cele mai ridicate proporții de abonamente la servicii în bandă largă de mare viteză din UE, iar din ce în ce mai multe persoane utilizează serviciile mobile în bandă largă. Deși spectrul disponibil este în creștere, acoperirea rețelelor fixe și mobile (4G) în bandă largă rămâne una dintre cele mai scăzute din UE.
Capital uman
Din ce în ce mai multe persoane folosesc internetul, iar nivelul competențelor digitale este în creștere, însă acesta se situează în continuare pe penultimul loc din UE. În România există un număr relativ ridicat de absolvenți în domeniile științei, tehnologiei, matematicii și ingineriei.
Utilizarea internetului
Utilizatorii de internet din România desfășoară mult mai puține activități online decât media UE, în special în ceea ce privește comerțul electronic și serviciile bancare electronice. Rețelele sociale și apelurile video online sunt însă folosite intens.
Integrarea tehnologiei digitale
România nu și-a redus decalajul față de UE în ceea ce privește digitalizarea întreprinderilor, în special utilizarea tehnologiei de tip cloud computing și exploatarea canalelor de comercializare online. Cifra de afaceri din vânzările online a scăzut ușor.
Servicii publice digitale
România a făcut progrese semnificative în ceea ce privește disponibilitatea datelor deschise, însă oferta și utilizarea serviciilor de e-guvernare rămân scăzute.
Banking 4.0 – „how was the experience for you”
„So many people are coming here to Bucharest, people that I see and interact on linkedin and now I get the change to meet them in person. It was like being to the Football World Cup but this was the World Cup on linkedin in payments and open banking.”
Many more interesting quotes in the video below: