Asociatia Romana de Fintech (RoFin.Tech) vrea sa testeze conceptul de openID in randul romanilor si propune realizarea unui studiu national pe tema identitatii partajate. In acest sens, RoFin.Tech invita BNR, ARB si Autoritatea Națională de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal la stabilirea unui calendar de lucru care să includă discutii despre necesitatea studiului, analiza oportunitatilor si a riscurilor, precum si recomandarile aferente ca si concluzii.
Peste 10 milioane de români au telefoane inteligente insa sub 1 milion le folosesc pentru activități bancare. Plecand de la acest context, „studiul își propune identificarea schimbărilor necesare pentru creșterea activității bancare online, a incluziunii și educației financiare în România”, potrivit RoFin.Tech.
Partajarea informațiilor de identificare între bănci poate crește eficiența procesului de verificare a clienților. Dacă o bancă are acces la informațiile de identificare deja verificate de alte bănci, aceasta poate evita repetarea aceluiași proces de verificare și poate economisi timp și resurse.
In plus, dacă o bancă are acces la informațiile de identificare verificate de alte bănci, aceasta poate detecta mai ușor orice activități suspecte care ar putea afecta clienții săi.
Dincolo de avantaje, exista si o serie de riscuri legate de partajarea informatiilor de identificare intre banci. Astfel, putem vorbi de riscul de securitate (dacă informațiile de identificare sunt stocate într-un sistem centralizat, acesta poate deveni o țintă atractivă pentru atacuri cibernetice), riscul de confidentialitate (informatiile ar putea fi răspândite mai departe fără aprobarea clienților), riscul de calitate (daca informatiile schimbate sunt greșite sau incomplete) sau riscul de compatibilitate (dacă băncile folosesc sisteme diferite pentru a gestiona informațiile de identificare, poate fi dificil sau imposibil să se împartă informațiile între aceste sisteme).
In Europa exista proiecte de succes
RoFin.tech nu propune reinventarea apei calde. La nivel european exista deja asemenea sisteme de partajare a informatiilor de identificare intre institutii – nu doar bancare – care permit verificarea identitatii pe baza credentialelor oferite de banca. Si functioneaza cu mare succes, rata de adoptie in randul populatiei fiind de peste 80%.
BankID.com Suedia
Identificarea digitală le-a oferit suedezilor servicii rapide, convenabile și de încredere cu mult timp înainte de apariția biometriei obișnuite. De la securitate la utilizare, totul funcționează perfect pentru utilizatorul final, pentru că acesta este ceea ce infuzează întregul ecosistem cu încredere. Peste 95% dintre suedezi folosesc BankID.
Băncile sunt instituții de încredere care au deja infrastructura necesară pentru a oferi sisteme solide de verificare a identității pentru o serie de lucruri în societate: de la e-sănătate la aplicații rapide de transfer de bani, declarații fiscale și chiar achiziții în magazine fără personal
ItsMe.be Belgia
ItsMe® este aplicația care le permite belgienilor să demonstreze în siguranță identitatea în fața instituțiilor bancare sau guvernamentale. Nu mai sunt necesare o serie de parole sau cititoare de carduri. Conectarea, confirmarea tranzacțiilor bancare și semnarea documentelor sunt rapide și la cel mai înalt nivel de securitate
În ultimii doi ani, numărul de utilizatori ai aplicației de identificare ItsMe® s-a dublat la 6,5 milioane – 80% din populația Belgiei de peste 18 ani – în principal din cauza Covid.
RoFin.Tech are tehnologia necesara
„Ar trebui sa continuam cu lucrurile bune incepute anul trecut. Aici vorbesc proiecte precum open ID sau cum oamenii se pot muta de la o banca la alta sau isi pot deschide cont folosind credentialele de la alta banca, deci un fel de transfer de identitate. Lucru pe care noi ca asociatie il putem face pentru ca avem tehnologia necesara.” – a declarat Nic Balaceanu, membru al bordului RoFin.Tech.
Balaceanu crede ca pentru initiativa RoFin.Tech, in contextul in care vorbim de dezvoltarea unui ecosistem fintech, este foarte importanta atragerea furnizorilor telecom. De ce?
„Cred ca telecomunicatiile pot furniza date suficient de bune, de valide, de rapide, vorbim aici de conturi online, de transfer de date, care ar putea ajuta ecosistemul fintech sa se dezvolte dar si sistemul bancar.”
In treacat fie spus, Banca Transilvania, cea mai mare banca din Romania, are 3,9 mil. de clienti, pe cand Orange de exemplu, are 10,1 mil. de clienti, adica cat primele patru banci din sistem luate impreuna. Pe piata locala doar sase banci au mai mult de un milion de clienti in portofoliu.
RoFin.Tech contribuie deja la incluziunea financiara si prin intermediul membrilor sai. SelfPay de exemplu, in mediul rural, are o retea de statii de plata mai mare decat reteaua de bancomate a sistemului bancar. Dintre cele aproape 9.500 de statii de plata SelfPay, peste 40% sunt operationale in mediul rural.
Trebuie doar gasite sinergii suplimentare pentru a putea face si mai mult.
„Noi suntem inca jos din perspectiva incluziune financiara. Avem o piata care este early adopter. Cand ii pui in mana lui Ghita un smartphone il ia, doar ca e greu sa ajungi cu contul bancar si serviciile financiare pana la el, in varful muntelui. Incluziunea financiara este o problema fundamentala a Romaniei, problema pe care asociatia noastra o ia ca o tema de lucru.” – a declarat Cosmin Cosma, presedinte RoFin.Tech.
„Are legatura si cu imaginea de ansamblu. Comisia Europeana urmeaza sa reglementeze asa numitul open finance, care trece dincolo de banking si care va duce exact in zona asta de deschidere nu doar catre oamenii care au conturi, ci si catre oamenii care au telefon sau alte servicii, si care pot sa-si porteze identitatea si credibilitatea astfel incat sa beneficieze de servicii care sa le imbunatateasca viata. Suntem acolo in povestea asta si cred ca trebuie sa facem din ce in ce mai multi pasi.” – a mai adaugat Cosma.
Banking 4.0 – „how was the experience for you”
„So many people are coming here to Bucharest, people that I see and interact on linkedin and now I get the change to meet them in person. It was like being to the Football World Cup but this was the World Cup on linkedin in payments and open banking.”
Many more interesting quotes in the video below: